
Lotus predstavil pred dvoma rokmi elektrický hyperšport Evija s výkonom 2 000 koní. Jasne tým dal najavo, že je pripravený vyštartovať do novej elektrickej éry. Napokon, výrobca ikonických športových modelov pochádza z krajiny, ktorá chce už o pár rokov celkom zakázať predaj áut so spaľovacími motormi. No kým sa tak stane, Lotus ešte zažiari novým benzínovým modelom Emira. Názov pochádza zo starovekých jazykov a v preklade znamená „vodca“. To má symbolizovať, že je ambasádorom novej stratégie Vision80, ktorú Lotus naplní do roku 2028, keď značka z britského Hethelu oslávi 80. výročie vzniku.

Emira má teda rozpoltenú osobnosť. Na jednej strane končí fosílnu éru, keďže po nej žiaden ďalší Lotus so spaľovacím motorom nevznikne, no na druhej strane nerobí žiadne kompromisy. Má ísť o globálny model, s ktorým má automobilka veľké plány vrátane predaja v novej celosvetovej dílerskej sieti. Aj preto na Emire v Hetheli nešetrili. Dokonca pre ňu Lotus vybudoval nový závod s investíciou 100 miliónov libier. Novinka s dĺžkou 4 412, šírkou 1 895 a výškou len 1 225 mm spočíva na úplne novej celohliníkovej platforme, čím rešpektuje priam posadnutosť Lotusu nízkou hmotnosťou. Ale bez toho, aby sa stala Emira cenovo nedostupná.

Dizajn čerpá mnohé práve z elektrickej Evije. Vidieť to najmä na vertikálnych svetlách, zužujúcej sa presklenej kabíne, svalnatých zadných blatníkoch či podobne riešených sacích a odvetrávacích otvoroch. Brilantná aerodynamika, ktorá sa zaobišla bez agresívnych spojlerov a aktívnych aerodynamických prvkov, je ukrytá najmä na podvozku, ktorý vyúsťuje do mohutného difúzora. Lotus tvrdí, že toto riešenie poskytuje dostatočný prítlak a zároveň nemení so stúpajúcou rýchlosťou charakter jazdných vlastností. Dramatický dizajn dotvárajú obrovské 20-palcové disky obuté pneumatikami Goodyear Eagle F1 Supersport alebo Michelin Pilot Sport Cup 2, ak sa rozhodnete pre balík Lotus Drivers Pack.

O technike zatiaľ Lotus veľa neprezradil. Vieme ale, že Emira ponúkne dve pohonné jednotky, samozrejme, umiestnené naprieč pred zadnou nápravou. Jednou je známy kompresorový 6-valec s objemom 3,5 litra, používaný v Lotusoch Exige a Evora, no čo je zaujímavejšie, druhou alternatívou je preplňovaný 4-valec 2,0 Turbo dodávaný AMG. Ide o najvýkonnejší sériový dvojliter planéty, známy zo stuttgartských kompaktov. Spojený bude s nemeckou dvojspojkovou prevodovkou DCT. Lotus však prepracoval sací a výfukový trakt, ako aj softvér riadiacej jednotky a prevodovky, aby transplantácia cudzieho srdca ladila s DNA Lotusu. Automobilka sľubuje výkon od 360 do 400 koní (268 – 298 kW), zrýchlenie na stovku za menej ako 4,5 sekundy a maximálku 290 km/h.

Na asfalte bude Emiru držať prepracovaný podvozok. Zákazníci dostanú na výber základné nastavenie Tour alebo športové naladenie Sport, ktoré bude súčasťou príplatkového balíka Lotus Drivers Pack. Raritou je zachovanie hydraulického posilňovača riadenia. Pritom má byť ale Emira superšportom na každodenné použitie a dokonca aj autom na dlhé trasy. Lotus preto popracoval na komforte kabíny, ktorá ponúka viac priestoru, lepší výhľad a tiež výrazne kvalitnejšie materiály. Hoci ergonómia ostala nekompromisne športová, sedadlá sú pohodlnejšie, dokonca elektricky nastaviteľné, nechýba klimatizácia, moderný infotainment s 10,25-palcovou obrazovkou a konektivitou so smartfónmi či premiérová aparatúra s 10-kanálovým zosilňovačom od britskej spoločnosti KEF.

Myslelo sa aj na praktické detaily. V stredovej konzole sa nachádzajú dva držiaky nápojov, miesto na smartfón či USB-port. Za sedadlá sa zmestí batožina s objemom 208 litrov a k tomu ešte Emira ponúkne kufor s objemom symbolických 151 litrov. Bezpečnosť reprezentujú systémy na podporu vodiča vrátane autonómnych bŕzd, adaptívneho tempomatu, výstrahy pred neželaným opustením jazdného prúdu či pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní. Prvé vozidlá by mali zamieriť k zákazníkom na jar budúceho roka. Objednať Emiru si však môžete už dnes. Montáž zabezpečí modernizovaný závod v Norwichi, len 10 km od centrály Lotusu.