Rallye Dakar a elektromobil? To znie ako úplné bláznovstvo. Najťažšia rely trvá totiž dva týždne a dĺžky denných etáp merajú priemerne 800 km. Trasa pritom vedie ďaleko o infraštruktúry, z ktorej by bolo možné elektromobil nabiť. Ako by tu mohlo uspieť auto s elektrickým pohonom? Audi, ktoré tlačí na elektrickú pílu, sa však chce o čosi podobné predsa len pokúsiť. Samo však priznáva, že je to príliš tvrdý oriešok. „To, čo sa pokúšame urobiť, zatiaľ nik nedokázal. Toto je absolútna výzva pre elektrický pohon,“ hovorí Andreas Roos, zodpovedný za projekt Dakar v divízii Audi Sport.
Takto sa rodil projekt elektrického Audi RS Q e-tron pre Dakar
Čítajte viac Audi Sphere: Ingolstadt odhaľuje elektrickú budúcnosť. Najprv prídu konceptyJeho výsledkom je koncept RS Q e-tron, dakarský špeciál, ktorý vznikol na čistom hárku papiera. Nebudeme ale zavádzať. Je jasné, že elektrická technológia nie je zatiaľ tak ďaleko, aby batériový elektromobil zvládol také vzdialenosti v plnom tempe. V Audi si tak pomohli spaľovacím motorom TSI z okruhových špeciálov majstrovstiev DTM, ktorý dostal úlohu výkonného generátora. A pretože pracuje výlučne v rozsahu od 4 500 do 6 000 otáčok za minútu, pri ktorých dosahuje najvyššiu účinnosť, má špecifickú spotrebu pod 200 gramov paliva na kilowatthodinu. O samotný pohon sa starajú dva elektromotory, presnejšie motor-generátory, z formuly E Audi e-tron FE07.
Celé to dopĺňa batéria s hmotnosťou 370 kg a kapacitou 50 kWh, ktorá bude slúžiť ako priebežne dobíjaný zásobník elektrickej energie. RS Q e-tron jej bude potrebovať naozaj dosť pretože, výkon sústavy je naladený na 500 kW. A tie hodlá využiť. Výhodou má byť rozsiahla regulácia krútiaceho momentu na jednotlivé nápravy, o ktorú sa stará nový softvér. V Audi Sport tomu hovoria virtuálny medzinápravový diferenciál, pretože nápravy nie sú mechanicky prepojené. Elektrická platforma stojí aj za nezvyklými, až futuristickými proporciami tohto špeciálu. Napriek tomu sa šéfdizajnér projektu Juan Manuel Diaz pokúsil implantovať do tvarov typické prvky značky známej sloganom „náskok vďaka technike“.
Vstup Audi do Dakaru plánuje značka v spolupráci s tímom Q Motorsport. „Audi si v pretekoch vždy vyberalo odvážne cesty, ale toto je asi najzložitejšia, akú som kedy videl,“ hovorí riaditeľ tímu Sven Quandt. „Elektrický pohon znamená, že mnoho rôznych systémov musí medzi sebou bezchybne komunikovať. Okrem spoľahlivosti, ktorá je na Rely Dakar prvoradá, je toto naša najväčšia úloha.“ Quandt dokonca účasť Audi na Dakare s elektromobilom prirovnáva k pristátiu na Mesiaci. „Ani vtedy inžinieri poriadne nevedeli, čo sa bude diať. U nás je to podobné. Myslím, že ak dokončíme prvé dakarské podujatie, aj to bude úspech.“ Teraz čaká elektrický dakarský špeciál séria testov.
Obdivuhodné je, že celý projekt vznikol v priebehu dvanástich mesiacov a počas pandémie. Audi pritom s prácami odštartovalo ešte skôr, ako boli známe finálne predpisy pre vozidlá s alternatívnymi pohonmi.