Subaru Forester e-Boxer: Komfortnejšií, bezpečnejšií a zdatnejší

Po štyroch rokoch modernizuje Subaru SUV Forester. Navonok si toho veľa nevšimnete, ale v útrobách skrýva nové bezpečnostné asistenty, zlepšené systémy pre jazdu v teréne a komfortnejší podvozok.

19.01.2022 10:00
debata
Forester modelového roku 2022 spoznáte vďaka... Foto: Subaru
Subaru Forester - 2022 Forester modelového roku 2022 spoznáte vďaka robustnejšej prednej maske aj novým svetlám.

Forester je na trhu od roku 1997. Subaru tak bolo jednou z prvých automobiliek, ktoré vycítili príležitosť vo vtedy novom segmente SUV, založenom len o málo staršou Toyotou RAV4. Urobilo dobre. Za ten čas sa z neho predalo viac ako 4,5 milióna kusov, z toho 357 000 v Európe. Aktuálnu piatu generáciu Foresteru predstavilo Subaru v roku 2018. Bola to veľká zmena, pretože japonské SUV prišlo v Európe o diesel aj o čisto benzínový pohon. Pod kapotou sa objavil hybrid e-Boxer ako odpoveď na sprísňujúce sa emisné pravidlá. Po približne troch rokoch prichádza v modernizovanej podobe, ktorá zasiahla najmä techniku. To ale neznamená, že by nepodstúpil aj štylistické zmeny. Sú ale skôr retušami.

Subaru Solterra - 2022 Čítajte viac Subaru Solterra: ‘Plejády‘ štartujú elektrickú ofenzívu

Modelový rok 2022 má mierne prepracovaný tvar prednej masky, chrómovej lišty, výpletu aj reflektorov. Nové sú tiež vložky v nárazníkoch s hmlovými svetlami. V ponuke farieb karosérie pribudli odtiene Autumn Green Metalic, Cascade Green Silica a Brilliant Bronze Metallic. To je ale všetko. Podstatnejšie sú zmeny v bezpečnosti, kde Forester prináša tri nové asistenčné systémy balíka EyeSight. Tie sú efektívnejšie vďaka senzorom s rozšíreným zorným poľom. Týka sa to automatického núdzového brzdenia, udržiavania v jazdnom prúde a to aj v situácii, ak nie je krajnica jasne označená. Protikolízny brzdový asistent zasa prispieva k prevencii pred kolíziami v križovatkách.

Technologickou novinkou interiéru je napríklad... Foto: SHUTTERSTOCK, Subaru
Subaru Forester - 2018 Technologickou novinkou interiéru je napríklad ovládanie klimatizácie gestami, ale aj presnejšie monitorovanie únavy vodiča.

Vylepšený bol tiež systém monitorovania únavy vodiča na báze kamery. Ku komfortu zasa prispieva pamäť elektrických sedadiel, ktoré sú spriahnuté s nastavením spätných zrkadiel a nastavením klimatizácie. Infotainment s 8-palcovou obrazovkou si odteraz rozumie so smartfónmi vďaka platformám Apple CarPlay aj Android Auto. Úplnou novinkou je ovládanie klimatizácie gestami. Posádka by mala zároveň zaregistrovať komfortnejšiu jazdu. Menili sa totiž pružiny aj tlmiče, a to na oboch nápravách. Vodičovi má novonaladený podvozok priniesť viac istoty za volantom, keďže vynovený Forester má na ceste agilnejšie reakcie riadenia.

Subaru Outback - test 2021 Čítajte viac Test: Subaru Outback 2,5 Lineartronic S-AWD - zlaté časy ešte neskončili

Pod kapotou sa síce nič nemení. Stále je tu kombinácia ležatého atmosférického 4-valca 2,0 Boxer (110 kW, 194 Nm) s priamym vstrekovaním paliva a elektromotora (12,2 kW, 65 Nm) v kontinuálnej prevodovke Lineartronic. Systémový výkon Subaru neudáva. Pri nízkych rýchlostiach pracuje hybridná, či skôr mild-hybridná sústava v elektrickom režime, maximálne do rýchlosti 40 km/h. Pri plne nabitej batérii a ideálnych podmienkach je elektrický dojazd asi 1,6 km. V strednom rýchlostnom pásme sa obe pohonné jednotky dopĺňajú a pri vysokých rýchlostiach pracuje len spaľovací motor. Samozrejmosťou je pohon oboch náprav Symmetrical AWD s vektorovaním krútiaceho momentu.

Na ceste by sa mal Forester cítiť lepšie vďaka... Foto: SHUTTERSTOCK, Subaru
Subaru Forester - 2018 Na ceste by sa mal Forester cítiť lepšie vďaka novým pružinám aj tlmičom. V teréne mu zasa pomôže modernizovaný systém pre prudký zjazd.

Forester nie je dynamickým predátorom. Na stovku mu to trvá 11,8 sekundy, ale Subaru sľubuje až o 30 % lineárnejšiu reakciu na zrýchlenie vďaka okamžitej dostupnosti krútiaceho momentu elektromotora. Vodič môže navyše cez systém SI-Drive voliť inteligentný alebo športový jazdný mód. Schopnosti v teréne zasa zvyšuje systém X-Mode s režimami „Snow/Dirt“ (sneh/prach) a „Deep Snow/Mud“ (hlboký sneh/blato). Tento sa po novom deaktivuje po prekročení rýchlosti 35 km/h, no opäť aktivuje pri poklese pod túto hranicu, takže vodič sa môže v náročnejších situáciách lepšie sústrediť na jazdu.

Subaru WRX - 2022 Čítajte viac Subaru WRX: Výkonný sedan nabral na sile. Európa však môže len ‘slintať‘

Systém pre prudký zjazd bol vylepšený tak, aby sa pri zošliapnutí plynového pedála stojaceho vozidla uvoľnili brzdy a pri jeho uvoľnení sa opäť aktivovali. V teréne je obrovskou výhodou svetlá výška 220 mm, ktorou Forester prekonáva množstvo konkurenčných SUV. Subaru tiež pripomína praktickú stránku Foresteru. Napriek batérii pod podlahou batožinového priestoru je v kufri stále slušných 509 litrov. Po sklopení operadiel vznikne celkový úžitkový objem 1 779 litrov a ložná plocha s dĺžkou 1 980 mm. Na vynovený Forester nebudeme čakať dlho, na Slovensko dorazí v priebehu marca a apríla.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 625
Šírka (mm) 1 815
Výška (mm) 1 730
Rázvor náprav (mm) 2 670
Svetlá výška (mm) 220
Objem kufra (l) 509 – 1 779
Objem nádrže (l) 48
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 641

Technické údaje

Motor 2,0 e-Boxer
počet valcov/ventilov 4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 995
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot) 110/5 600
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) 194/4 000
Výkon elektromotora (kW) 12,2
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 65
0 – 100 km/h (s) 11,8
Max. rýchlosť (km/h) 188
Spotreba na 100 km (l) 6,7

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Subaru #Subaru Forester #e-Boxer
Články podľa značiek