Hyundai Staria: Toto je kórejský ‘Multivan‘. Chce zachrániť MPV

Nový Hyundai Staria nie je obyčajnou dodávkou. Hoci existuje aj v úžitkovej verzii, prioritu dostala tá osobná. V podstate sa púšťa do boja s novučičkým Volkswagenom Multivan. Na rozdiel od neho má však pod kapotou diesel. A to je dobré.

21.01.2022 10:00
debata
Napriek tomu, že ide čiastočne o dodávku,... Foto: Hyundai
Hyundai Staria - 2022 Napriek tomu, že ide čiastočne o dodávku, prekvapuje Staria svojím civilným dizajnom, typickým skôr pre MPV.

Trieda MPV to má už poriadne dlho „nahnuté“. Jej popularita klesá, a tam, kde kedysi kraľovala, úradujú SUV či luxusne vybavené dodávky. Hyundai však na MPV nezanevrel. Predstavil veľmi inovatívny model Staria. Pod kožu sa chce zákazníkom dostať sviežim dizajnom, čo nebýva v kategórii jednopriestorových áut práve zvykom. Aby ale príliš neriskoval, Staria bude sčasti aj úžitkovým modelom. Počíta napríklad s dvojmiestnou verziou s veľkým nákladným priestorom alebo až 11-miestnym mikrobusom. Lenže kým súperi v podobe Mercedesu-Benz triedy V či pôvodného Volkswagenu Multivan boli navrhovaní najprv ako „dodávky“, teraz je to naopak.

Hyundai Tucson 1,6 CRDi N-Line - test 2021 Čítajte viac Hyundai koriguje správy o konci vývoja spaľovacích motorov

Staria preto prekvapuje civilným charakterom, typickým pre MPV. Spája v sebe minimalizmus a jemnú dávku futurizmu. Aj preto pôsobí na prvý pohľad ako koncept. Dizajnéri sa pri návrhu inšpirovali kozmickou loďou a krivkou svetla, ktorá osvetľuje zemský horizont pri východe slnka pri pohľade z vesmíru. Uplatnili pritom nový štylistický jazyk „inside-ou“, čo môžeme voľne preložiť ako „naruby“. Staria sa teda rodila zvnútra von. Už základná verzia vytŕča z radu originálnou maskou s integrovanými svetlami či svietiacou lištou po celej šírke kapoty“. Zboku má výrazne zníženú líniu okien, čo je prísľubom dobrého výhľadu a presvetlenej kabíny. Zadné vertikálne svetlá lemujú veľké výklopné veko.

Luxusnejšia verzia Premium prináša parametrický... Foto: Hyundai
Hyundai Staria - 2022 Luxusnejšia verzia Premium prináša parametrický dizajn zadných svetiel či diamantový dizajn 18-palcových kolies s bronzovým nádychom.

Luxusná verzia Premium ide ešte ďalej. Pridáva chrómovú sieťovú štruktúru masky, full-LED svetlá, zadné svetlá s parametrickým vzorom, podobne ako na elektrickom Hyundai Ioniq 5, 18-palcové kolesá a mosadzný odtieň na kľučkách, logách, zrkadlách či samotných diskoch s diamantovým vzorom. Dostupných bude osem lakov karosérie, vrátane perleťového odtieňu Moonlight Blue Pearl. Na dĺžku má Staria 5 253, na šírku 1 970 a na výšku 1 990 mm. Aj rázvorom náprav prekonáva nový VW Multivan. Napríklad na dĺžku o 316 mm.

Hyundai Staria - 2022
Hyundai Staria - 2022
+20Hyundai Staria - 2022

Interiér je zasa inšpirovaný svetom jácht. Luxusnejšie verzie ponúknu sedem až deväť sedadiel. Staria ale bude schopná odviezť až 11 cestujúcich v štyroch radoch. Verzia Premium umožní klubové usporiadanie s druhým radom sedadiel otočeným vzad či elektrickým sklápaním do relaxačnej polohy vrátane rozmerných opierok nôh. Zvláštna pozornosť bola venovaná sedadlám vodiča a spolujazdca, ktoré majú byť mimoriadne pohodlné. Priestor na nohy pred spolujazdcom zväčšuje predsunutie schránky v palubnej doske. Oveľa zaujímavejšie je to ale pred vodičom, ktorý dostáva najdôležitejšie údaje z voľne stojaceho 10,25-palcového displeja digitálneho kokpitu.

V kabíne je nielen veľa miesta, ale aj svetla a... Foto: Hyundai
Hyundai Staria - 2022 V kabíne je nielen veľa miesta, ale aj svetla a prvkov typických pre luxusné osobné autá. Nechýba ambientné osvetlenie, moderný infotainment s digitálnym prístrojovým panelom ani pohodlné sedadlá.

Futuristickú atmosféru dotvára vertikálna dotyková obrazovka infotainmentu a tlačidlá voliča automatickej prevodovky. Chýbať nebude ani ambientné osvetlenie, audio Bose a niekoľko dvojfarebných kombinácií spracovania interiéru. Batožinový priestor sa odvíja podľa počtu použitých sedadiel. Ich postupnou demontážou či posuvom v koľajničkách je ho možné zväčšiť až na 5 000 litrov. Ďalšie odkladacie schránky sú napríklad v hornej stropnej konzole alebo v stredovom boxe medzi sedadlami.

Hyundai Staria - 2022
Hyundai Staria - 2022
+19Hyundai Staria - 2022

Technika bola zatiaľ tajomstvom. Po jej zverejnení mnohým odľahlo. Na rozdiel od nového VW Multivan štartuje totiž Staria v Európe hneď s naftovým motorom 2,2 CRDi VGT. Výkon 130 kW a krútiaci moment spracúva 6-stupňová manuálna alebo 8-stupňová automatická prevodovka. Na mimoeurópskych trhoch však Hyundai ponúkne aj atmosférický benzínový 6-valec 3,5 V6 s výkonom 200 kW. Hyundai sľubuje nielen slušnú dynamiku, ale aj vysoký akustický komfort. Naftová Staria zrýchľuje z 0 na 100 km/h za približne 12,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 185 km/h. Spotreba sa pohybuje na úrovni 7,8 až 8,9 litra paliva. A čo je podstatné, Stariu si môžete dopriať aj s pohonom oboch náprav AWD.

Hyundai Seven Concept - 2021 Čítajte viac Hyundai Seven Concept: Elektrické SUV nemá ďaleko od reality

Osobné autá pripomína Staria aj podvozkom s viacprvkovým zavesením zadných kolies či rozsiahlou bezpečnostnou výbavou. Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy či asistent pre vyhýbanie sa zrážke s vozidlami v slepom uhle. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde či automatické prepínanie diódových svetiel. Systém na pripomenutie nezapnutého bezpečnostného pásu prichádza v svetovej premiére s bezdrôtovou technológiou wireless. Vhod príde aj upozornenie na cestujúcich na zadných sedadlách či ich sledovanie pomocou kamery. S komunikáciou pomôže audiosystém zosilňujúci hlas pomocou reproduktorov.

Staria už dorazila na niektoré vybrané európske trhy, napríklad do Nemecka alebo do Rakúska. Neskôr by sa mohla objaviť aj na našom trhu.

Časti článku:
  • 1Hyundai Staria pripomína kozmickú loď
  • 22. časť

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #Hyundai Staria
Články podľa značiek