
Trieda MPV to má už poriadne dlho „nahnuté“. Jej popularita klesá, a tam, kde kedysi kraľovala, úradujú SUV či luxusne vybavené dodávky. Hyundai však na MPV nezanevrel. Predstavil veľmi inovatívny model Staria. Pod kožu sa chce zákazníkom dostať sviežim dizajnom, čo nebýva v kategórii jednopriestorových áut práve zvykom. Aby ale príliš neriskoval, Staria bude sčasti aj úžitkovým modelom. Počíta napríklad s dvojmiestnou verziou s veľkým nákladným priestorom alebo až 11-miestnym mikrobusom. Lenže kým súperi v podobe Mercedesu-Benz triedy V či pôvodného Volkswagenu Multivan boli navrhovaní najprv ako „dodávky“, teraz je to naopak.

Staria preto prekvapuje civilným charakterom, typickým pre MPV. Spája v sebe minimalizmus a jemnú dávku futurizmu. Aj preto pôsobí na prvý pohľad ako koncept. Dizajnéri sa pri návrhu inšpirovali kozmickou loďou a krivkou svetla, ktorá osvetľuje zemský horizont pri východe slnka pri pohľade z vesmíru. Uplatnili pritom nový štylistický jazyk „inside-ou“, čo môžeme voľne preložiť ako „naruby“. Staria sa teda rodila zvnútra von. Už základná verzia vytŕča z radu originálnou maskou s integrovanými svetlami či svietiacou lištou po celej šírke kapoty“. Zboku má výrazne zníženú líniu okien, čo je prísľubom dobrého výhľadu a presvetlenej kabíny. Zadné vertikálne svetlá lemujú veľké výklopné veko.

Luxusná verzia Premium ide ešte ďalej. Pridáva chrómovú sieťovú štruktúru masky, full-LED svetlá, zadné svetlá s parametrickým vzorom, podobne ako na elektrickom Hyundai Ioniq 5, 18-palcové kolesá a mosadzný odtieň na kľučkách, logách, zrkadlách či samotných diskoch s diamantovým vzorom. Dostupných bude osem lakov karosérie, vrátane perleťového odtieňu Moonlight Blue Pearl. Na dĺžku má Staria 5 253, na šírku 1 970 a na výšku 1 990 mm. Aj rázvorom náprav prekonáva nový VW Multivan. Napríklad na dĺžku o 316 mm.
Interiér je zasa inšpirovaný svetom jácht. Luxusnejšie verzie ponúknu sedem až deväť sedadiel. Staria ale bude schopná odviezť až 11 cestujúcich v štyroch radoch. Verzia Premium umožní klubové usporiadanie s druhým radom sedadiel otočeným vzad či elektrickým sklápaním do relaxačnej polohy vrátane rozmerných opierok nôh. Zvláštna pozornosť bola venovaná sedadlám vodiča a spolujazdca, ktoré majú byť mimoriadne pohodlné. Priestor na nohy pred spolujazdcom zväčšuje predsunutie schránky v palubnej doske. Oveľa zaujímavejšie je to ale pred vodičom, ktorý dostáva najdôležitejšie údaje z voľne stojaceho 10,25-palcového displeja digitálneho kokpitu.

Futuristickú atmosféru dotvára vertikálna dotyková obrazovka infotainmentu a tlačidlá voliča automatickej prevodovky. Chýbať nebude ani ambientné osvetlenie, audio Bose a niekoľko dvojfarebných kombinácií spracovania interiéru. Batožinový priestor sa odvíja podľa počtu použitých sedadiel. Ich postupnou demontážou či posuvom v koľajničkách je ho možné zväčšiť až na 5 000 litrov. Ďalšie odkladacie schránky sú napríklad v hornej stropnej konzole alebo v stredovom boxe medzi sedadlami.
Technika bola zatiaľ tajomstvom. Po jej zverejnení mnohým odľahlo. Na rozdiel od nového VW Multivan štartuje totiž Staria v Európe hneď s naftovým motorom 2,2 CRDi VGT. Výkon 130 kW a krútiaci moment spracúva 6-stupňová manuálna alebo 8-stupňová automatická prevodovka. Na mimoeurópskych trhoch však Hyundai ponúkne aj atmosférický benzínový 6-valec 3,5 V6 s výkonom 200 kW. Hyundai sľubuje nielen slušnú dynamiku, ale aj vysoký akustický komfort. Naftová Staria zrýchľuje z 0 na 100 km/h za približne 12,5 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 185 km/h. Spotreba sa pohybuje na úrovni 7,8 až 8,9 litra paliva. A čo je podstatné, Stariu si môžete dopriať aj s pohonom oboch náprav AWD.

Osobné autá pripomína Staria aj podvozkom s viacprvkovým zavesením zadných kolies či rozsiahlou bezpečnostnou výbavou. Balík asistenčných systémov obsahuje autonómne brzdy či asistent pre vyhýbanie sa zrážke s vozidlami v slepom uhle. Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde či automatické prepínanie diódových svetiel. Systém na pripomenutie nezapnutého bezpečnostného pásu prichádza v svetovej premiére s bezdrôtovou technológiou wireless. Vhod príde aj upozornenie na cestujúcich na zadných sedadlách či ich sledovanie pomocou kamery. S komunikáciou pomôže audiosystém zosilňujúci hlas pomocou reproduktorov.
Staria už dorazila na niektoré vybrané európske trhy, napríklad do Nemecka alebo do Rakúska. Neskôr by sa mohla objaviť aj na našom trhu.