Hyundai predstavil svoj revolučný Ioniq 5 s 800 V batériou len pred rokom. A už tu máme modernizáciu. Budeme si na to musieť zvyknúť, keďže vývoj elektromobilov ide vpred rýchlejšie ako vývoj áut so spaľovacími motormi. Aj vďaka softvérovým aktualizáciám sa dokážu zlepšovať takpovediac každý deň. Platí to aj pre Ioniq 5, ktorý dostane v modelovom roku 2023 hneď niekoľko vylepšení. Tým najpodstatnejším je vyššia kapacita batérii. Li-ion akumulátor dokáže prijať až 77,4 kWh, čo je o 4,8 kWh viac.
Možno sa to nezdá veľa, ale ide o nárast o 6,6 percenta. Tomu by mal zodpovedať aj predĺžený dojazd. Verzia so zadným náhonom by podľa normy WLTP mala zvládnuť na jedno nabitie 512 km, namiesto pôvodných 481, a verzia 4WD 490 km namiesto pôvodných 460. To znamená zlepšenie približne o 30 km. Navyše sa bude Ioniq 5 rýchlejšie nabíjať, keďže nová funkcia tepelného manažmentu mu umožní predhrievanie batérie počas jazdy. Po zadaní nabíjacej stanice v navigácii sa tak batéria pripraví na dobitie. Najväčší prínos inovácie sa dostaví v chladnom počasí.
Ale ani tam ešte Ioniq 5 nekončí. V modelovom roku 2023 dostanú zákazníci možnosť výberu príplatkového digitálneho vnútorného spätného zrkadla aj digitálnych vonkajších spätných zrkadiel. Tieto sa vo svete elektromobilov objavili zatiaľ len pri Audi e-tron a Honde e. Výhodou je zníženie odporu vzduchu, čo má opäť priaznivý vplyv na dojazd a v prípade vnútorného zrkadla zas lepší prehľad o situácii za vozidlom, pretože zornému poľu nestoja v ceste žiadne časti karosérie.
Čítajte viac Test: Hyundai Ioniq 5 - elektromobil ako zo sci-fi filmuPredpokladáme, že displeje vonkajších zrkadiel nájdu miesto na prístrojovom paneli, namiesto plochy, kde je teraz možné magnetkami prichytiť fotografie. Ako sa zdá, Hyundai na digitálne zrkadlá myslel už vopred. Poslednou novinkou modernizácie je funkcia adaptívnych tlmičov FSD, ktorá zlepší odozvu odpruženia predných aj zadných kolies. Navyše dostanú zákazníci nové možnosti personalizácie, napríklad vďaka nelakovaným čiernym nárazníkom s čiernou lištou v kombinácii s osvetlením Projection LED.
Možnosť rýchlej inovácie elektromobilov prináša síce mnohé výhody, ale má aj svoju tienistú stránku. Elektromobily z tohto dôvodu rýchlo zastarávajú, čo znižuje ich zostatkovú cenu. Ak sa to pripočíta k znižujúcej sa kapacite akumulátorov v priebehu rokov, stratíte na nich viac ako na konvenčných autách so spaľovacím motorom. Strata hodnoty je pritom najdrahšou položkou mobility, väčšou než sú náklady na palivo, servis, financovanie alebo poistenie. S tým treba jednoducho rátať.
Čítajte viac Hyundai Staria: Toto je kórejský ‘Multivan‘. Chce zachrániť MPV