Po Forde F-150 Raptor a novom Broncu Raptor rozširuje rodinu „nepremožiteľných“ off-roadov nový Ranger Raptor. Podľa automobilky kombinuje surovú silu s brilantnou mechanikou. Jeho srdcom je novučičký 6-valec 3,0 EcoBoost upravený divíziou Ford Performance. Tá z neho vyžmýkala 212 kW a 491 Nm krútiaceho momentu. Áno, nie sú to rekordné čísla, a nestčí to ani na nový Bronco Raptor, ale charakter agregátu má zodpovedať drsnému využitiu. Aj preto je jeho blok vyrobený z grafitu a železa. Táto zliatina je o 75 percent pevnejšia ako bežné odliatky.
Čítajte viac Ford Bronco Raptor: Toto púštne monštrum zvláda duny ako diaľnicuRýchle reakcie turbodúchadiel majú zodpovedať reakciám v športových modeloch Ford GT a Focus ST. A nielen to. Aby motor nestrácal dych, systém anti-lag zabezpečí, že turbá držia otáčky a tlak ešte tri sekundy po tom, čo vodič uvoľní nohu z plynového pedála. O to pohotovejšie je obnovenie akcelerácie, napríklad v zákrutách. Vychytávkou je regulácia tlaku turbodúchadiel aj na základe zaradeného prevodového stupňa, systém známy z Ferrari. A tých má Raptor až desať. Ford sľubuje nielen úžasnú akceleráciu na štrku, blate či piesku, ale aj emócie, o ktoré sa postará výfuková sústava s aktívnymi klapkami.
Najviac o sebe dáva Raptor vedieť v módoch Baja a Sport, naopak, v zabývaných oblastiach príde vhod diskrétny mód Quiet. Ambíciám Raptoru zodpovedá aj jeho nezničiteľný hardvér. Rámový podvozok má dodatočné výstuhy, pevnejšie úchyty nárazníkov či tuhšie sedlá tlmičových veží. Nové je aj odpruženie s zväčšeným zdvihom kolies, uchytených na hliníkových ramenách. Wattov priamovod na zadnej náprave sa stará o lepšiu kontrolu v teréne. Tlmiče FOX Live Valve s vnútorným „bajpasom“ regulujú tlmiacu silu v závislosti od podmienok. Stará sa o to aj ich olejová náplň s obsahom teflónu, ktorý znižuje trenie.
Technológia Live Valve má zároveň pod palcom pohyby karosérie pri prudkej akcelerácii či prudkom zrýchlení. Takže je výhodou nielen v teréne, ale aj na asfalte. Ochranu pred poškodením garantujú nábehové dosky s hrúbkou 2,3 mm vyrobené z vysokopevnostnej ocele. Ten istý materiál chráni aj motor, prevodovku, rozvodovku, riadenie či diferenciály. Zdvojené ťažné háky zlepšujú vyslobodenie vozidla v situácii, ak je časť Raptoru „utopená“ v blate. To sa mu však často nestane, pretože po prvý raz je vybavený permanentným pohonom oboch náprav s redukčnou prevodovkou a na požiadanie aj dvojicou uzávierok diferenciálov.
V teréne je možné využiť štyri off-roadové módy – Rock crawl, Sand, Mud/Ruts a Baja. Kým Rock crawl udržuje nízku rýchlosť v skalnatom teréne tak, aby sa mohol vodič sústrediť len na riadenie, režim Baja je určený pre vysokorýchlostné zdolávanie pieskových dún. Terénny tempomat Trail Control možno využiť až do rýchlosti 32 km/h. Drsnú DNA však dáva Raptor najavo aj navonok. Rozšírené blatníky vytvorili priestor pre 17-palcové disky obuté špeciálnymi terénnymi pneumatikami BF Goodrich Baja Champion. Funkčné prídavné vetracie otvory na blatníkoch či stúpačky z liateho hliníka pomáhajú dotvoriť odolný vzhľad Raptora.
Čítajte viac Ford je šokovaný záujmom o manuál v Broncu. Chce ho až 25 % zákazníkovČierna predná maska s nápisom Ford dostala matricové LED svetlá. Diódy našli miesto aj v zadných svetlách. Tu ale najviac púta Raptor pozornosť párom čiernych výfukov a nárazníkom Precision Grey s integrovaným schodíkom a výsuvným ťažným zariadením. Kabíne dominujú športové sedadlá inšpirované stíhačkami. S oranžovými dekoráciami na sedadlách a palubnej doske ladí jantárové ambientné osvetlenie. Športový volant má perforovaný kožený poťah, nápis Raptor a horčíkové krídelká ovládania prevodov. Infotainment SYNC 4 tvorí 12,4-palcový virtuálny kokpit v kombinácii s 12-palcovým dotykovým „tabletom“ v centre palubnej dosky. O kvalitný zvuk sa stará audio Bose s desiatimi reproduktormi.
Čo je však skvelou správou, Ford dopraje Ranger Raptor aj európskym zákazníkom. K tým sa dostane v poslednom štvrťroku tohto roka.