BMW 7: Nová generácia provokuje. Najprv príde elektrické i7

Siedma generácia mníchovskej vlajkovej lode prichádza s polarizujúcim dizajnom a elektrifikovanými pohonmi. Tie sa nevyhnú ani „emkovým“ verziám. A vzadu je „kino“!

26.04.2022 09:00
debata
Nové BMW radu 7 šokuje agresívnym dizajnom s... Foto: BMW
BMW 7 - 2022 Nové BMW radu 7 šokuje agresívnym dizajnom s obrovskými ľadvinkami a delenými reflektormi, ktoré ostanú jeho výsadou.

Už facelift šiestej generácia BMW radu 7 naznačil, že dizajnéri BMW majú poriadnu odvahu a neboja sa polarizovať. Napokon, zvykať si na odvážne počiny BMW sme museli už v nedávnej minulosti. Spomeňme kontroverzné vertikálne ľadvinky radu 4 či elektrické SUV iX. No a nová vlajková loď z Mníchova za nimi rozhodne nezaostáva. Naopak, ide ešte ďalej. Je doslova protipólom niekdajších elegantných limuzín druhej a tretej generácie (E32, E 38) s výrazne športovým akcentom. Novinka sa zmenila na opulentný monument, ktorý nešetrí na rozmeroch ani extravagancii.

BMW X7 2023 12 Čítajte viac BMW X7: Výrazné zmeny dizajnu aj vylepšené motory

Sám šéfdizajnér BMW Domagoj Dukec tvrdí, že zákazníci tejto kategórie túžia po „viac iracionálnych autách“ a šéf dizajnér celej skupiny Adrian van Hooydonk ho dopĺňa s tým, že hoci dobrý dizajn nemusí polarizovať, koncept krásy áno. Výsledkom je, že nové BMW radu 7 si nepomýlite s konkurenciou a ani s inými BMW. Navyše, najpodstatnejšie je, aby sa novinka páčila v Číne, ktorá je kľúčovým trhom automobilky. Novým prvkom sú napríklad delené predné svetlá. Denné sú extrémne úzke a tie hlavné „maskované“ v takmer kolmom nárazníku. Obrie ľadvinky a sacie otvory pôsobia doslova agresívne, zvlášť v „emkových“ verziách“.

Novinku budú vyrábať už len v predĺženej... Foto: BMW
BMW 7 - 2022 Novinku budú vyrábať už len v predĺženej verzii. Na dĺžku má 5 391 mm a rázvor náprav až 3 215 mm. V oboch parametroch prekonáva šiestu generáciu.
BMW 7 - 2022
BMW 7 - 2022
+24BMW 7 - 2022

V kontraste s tým pôsobia ako šperk príplatkové svetlá Iconic Glow s krištáľmi Swarovski, vytvárajúce spolu s podsvietenou maskou a svetelným „kobercom“ uvítacie sekvencie. Pontón karosérie má výrazne horizontálny tvar. Kabíne s neviditeľnými tesneniami dverí ale nechýba typický „hofmeister stuck“. Aspoň čosi z tradície. Kľučky pochádzajú z futuristického BMW iX. Naopak, zadná časť zaujme pomerne konzervatívnymi svetlami. Nárazníky sa výrazne líšia podľa druhu pohonu. V sérii je pevná panoramatická strecha, no priplatiť si môžete aj za strechu Sky Lounge s diódovými efektmi. V ponuke je dizajnový paket M Performance alebo dvojfarebné lakovanie či množstvo personalizačných doplnkov divízie BMW Individual.

Kým športové verzie s písmenom M v názve majú... Foto: BMW
BMW 7 - 2022 Kým športové verzie s písmenom M v názve majú štvoricu výfukov, čisto elektrická verzia i7 dáva najavo svoj ekologický charakter ich absenciou.

Celá táto „paráda“ stojí na úplne novej platforme. Zásadnou zmenou je, že mníchovská vlajková loď bude vznikať už len v predĺženej verzii. Vychádza to z preferencií zákazníkov. A tak má na dĺžku úctyhodných 5 391 mm a jej rázvor je 3 215 mm. V oboch parametroch pritom prekonáva šiestu generáciu. V prvom až o 130 mm a v druhom o päť milimetrov. Siedma generácia je tiež o 48 mm širšia (1 950 mm) a o 51 mm vyššia (1 544 mm). Interiér tak ponúka extrémny priestor, a to najmä na zadných sedadlách. Už v štandarde sú sedadlá Comfort, ale za príplatok dostanete multifunkčné kreslá Executive Launge, umožňujúce relaxačnú polohu.

Infotainment využíva nový zakrivený displej,... Foto: BMW
BMW 7 - 2022 Infotainment využíva nový zakrivený displej, ktorý pod spoločným krycím sklom skrýva 12,3- a 14,9-palcové obrazovky.
BMW 7 - 2022
BMW 7 - 2022
+27BMW 7 - 2022
Absolútnou vychytávkou je sklopný strešný displej Theatre Creen s uhlopriečkou 31,3 palca (32 : 9) a rozlíšením 8K. Obrazovka spolupracuje s audiom Bower & Wilkins s reproduktormi v opierkach hláv a umožňuje streamovanie videí napríklad z kanála YouTube. Aj toto „kino“ dokumentuje dôraz na digitalizáciu, ktorej základom je nový operačný systém BMW Operating System 8. Všetky potrebné informácie získava vodič a spolujazdec zo zakriveného Curved displeja, ktorý pod spoločným sklom integruje 12,3– a 14,9-palcové obrazovk. Nechýba ani obrí head-up displej. Samozrejmosťou je hlasové ovládanie, osobný asistent, rozšírená realita či cloudová navigácia.
Vychytávkou zadnej časti sú dotykové displeje... Foto: BMW
BMW 7 - 2022 Vychytávkou zadnej časti sú dotykové displeje vo dverách, no najmä výklopný megadisplej s uhlopriečkou 31,3 palca, ktorý vytvorí z BMW 7 domáce kino.

Luxus na palube dotvárajú sklenené dekorácie a špičkové materiály. Okrem kože Merino aj ekologické čalúnenie Veganza alebo textil z kašmírovej vlny. Systém My Modes upravuje atmosféru v kabíne pomocou náladového osvetlenia, grafiky displejov, zvukov či vôní a režimov ventilácie v módoch Expressive, Relax, Theatre a Digital. O tepelný komfort sa stará 4-zónová klimatizácia aj vyhrievané opierky. Asistetnčné systémy na úrovni SAE3 zvládnu nielen semi-autonómne riadenie pri nižších rýchlostiach, ale aj automatické parkovanie. Vozidlo si vie zapamätať niekoľko najčastejších manévrov dlhých až 200 metrov a na takú istú vzdialenosť sa vrátiť na parkovacie miesto.

Alpina B8 Gran Coupe - 2022 Čítajte viac Aj BMW bude mať svoje ‘AMG‘. Kupuje spoločnosť Alpina

Pod kapotou sa uskutočnila doslova revolúcia. A aby to nikomu neuniklo, odštartuje nové BMW 7 európsku kariéru hneď v čisto elektrickej verzii i7 xDrive60 s výkonom 400 kW a batériou s kapacitou 101,7 kWh. Na stovku zrýchli za 6,1 sekundy. Normovaný dojazd má byť 590 až 625 km. Podpora nabíjania výkonom 195 kW znamená, že len 10 minút na nabíjacej stanici má stačiť na predĺženie dojazdu o 170 km. Pomáha aj predhrev batérie. V Mníchove ale nezabudli ani na vyznávačov nafty. V ponuke zostane radový 6-valec s výkon 220 kW pre verziu 740d xDrive. Základnými benzínovými verziami budú 6-valcové mild-hybridy 735i ( 200 + 13 kW) a 740i (280 + 13 kW). Tie ale do Európy nedorazia, tak ako 8-valec 760i xDrive.

Nová multienergetická platforma platforma je... Foto: BMW
BMW 7 - 2022 Nová multienergetická platforma platforma je pripravená pre mild-hybridné motory, dokonca diesel, ale aj pre dva plug-in hybridy a k tomu čisto elektrický pohon.

Európa staví na dva plug-in hybridy. Základom nabíjateľných verzií 750e xDrive (360 kW) a M760e xDrive (420 kW) je opäť benzínový 6-valec s výkonom 200 alebo 280 kW, spojený s elektromotorom s výkonom 145 kW. Veľký pokrok predstavuje dojazd predĺžený až na 84 km a podpora rýchlejšieho nabíjania. Tieto verzie budú patriť k najrýchlejším. Na absolútny výkonový vrchol sa ale postaví elektrická verzia i7 M70 xDrive, ktorá dodá kolesám 485 kW a krútiaci moment cez 1 000 Nm. BMW sľubuje šprint na stovku za menej ako štyri sekundy! Do Európy sa diesel a plug-in hybridy dostanú však až v budúcom roku, podobne i7 M70 xDrive.

BMW - Oliver Zipse Čítajte viac Šéf BMW: Elektromobily len prehĺbia závislosť na problémových štátoch

Jazdné vlastnosti budú ťažiť z tuhšej karosérie, väčšieho rozchodu aj rázvoru a zo štandardne dodávaného pneumatického odpruženia s adaptívnymi tlmičmi. Za príplatok dodá BMW aktívne stabilizátory so 48 V elektromotormi redukujúcimi náklony aj aktívne riadenie všetkých kolies Integral Active Steering. Tým má byť zaručený komfort, stabilita aj obratnosť. Novinku bude BMW vyrábať vo svojom domovskom závode v Dingolfingene, kde bude vlajková loď vznikať po boku elektrického SUV iX, športových modelov radu 8 a tiež popri modeloch radu 5. V tom istom závode, ktorý je najväčšou fabrikou automobilky na svete, vznikajú aj komponenty elektrického pohonu e-Drive pre plug-in hybridy aj čisté elektromobily.

Rozmery

Dĺžka (mm) 5 391
Šírka (mm) 1 950
Výška (mm) 1 544
Rázvor náprav (mm) 3 215
Objem kufra (l) cca 500 – 540

Technické údaje

Verzia i7 xDrive60 i7 M70 xDrive 740d xDrive 735i 740i 750e xDrive M760e xDrive
Výkon (kW) 400 485 220 200 280 360 420
Krútiaci moment 745 cez 1 000 425 520

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW i7 #BMV 7
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek