Mercedes-AMG C43: Štvorvalcová brutalita má elektrické turbo

Nová ostrá verzia céčka z Affalterbachu prišla o dva valce. Na jej výkone to však nepoznať. Pomáha si totiž technológiou prevzatou z F1. Stovku dajú sedan aj kombi hlboko pod päť sekúnd. A posádku môže „ovlažovať“ zvuk výfuku prenášaný do kabíny.

29.04.2022 10:00
debata (1)
Navonok dáva C43 AMG svoje adrenalínové gény... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C43 AMG - 2022 Navonok dáva C43 AMG svoje adrenalínové gény pomocou agresívnej masky s vertikálnymi lamelami či športovým nárazníkom. Špecifické sú však kolesá s priemerom až do 20 palcov.

Už s príchodom novej triedy C, ktorá sa nadobro vzdala 6-valcov, bolo jasné, že aj jej ostré verzie z Affalterbachu si budú musieť vystačiť s menším dvojlitrovým agregátom. Stalo sa. Nové C43 AMG prichádza po prvýkrát v 4-valcovej podobe. Konštruktéri však z tohto relatívne malého agregátu vyžmýkali neuveriteľné čísla. Pomohli si hneď niekoľkými vychytávkami zo svetla F1. AMG z triedy C má tak pod kapotou vôbec najvýkonnejší sériovo vyrábaný 4-valec. Vyrába sa stále ručne v súlade s tradíciou „jeden muž, jeden motor“.

Mercedes-Benz T-Class -2022 Čítajte viac Mercedes-Benz T: ‘Luxusné Kangoo‘ dostane diesel aj elektromotor

Agregát s kódovým označením M139I dostal do vienka chladené elektrické výfukové turbodúchadlo. Maličký elektromotor s priemerom len 40 mm, umiestnený priamo na hriadeli medzi turbínou a kompresorom, dokáže roztočiť v zlomku sekundy lopatky na 175 000 otáčok za minútu. To znamená okamžitú reakciu na plyn a okamžitú dodávku krútiaceho momentu od nízkych otáčok. Systém je napojený na 48 V elektrický okruh, podobne ako štartér-generátor. Ten sa stará o rýchle štartovanie a rekuperáciu kinetickej energie.

Táto strojovňa má síce len štyri valce a... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C43 AMG Estate - 2022 Táto strojovňa má síce len štyri valce a skromný objem dvoch litrov, ale za pomoci elektrického turbodúchadla dáva neuveriteľných 300 kW. Pritom sa snaží šetriť palivom.

Motor je tiež vyzbrojený dvojitým vstrekovaním – nepriamym do sacieho potrubia a priamym do valcov pod tlakom až 200 barov. Šokujúce sú aj spaľovacie tlaky, ktoré dosahujú 160 barov. Výsledkom je maximálny výkon 300 kW pri 6 750 otáčkach a 500 Nm krútiaceho momentu kulminujúcich pri 5 000 otáčkach. A potom je tu dodatočných 10 kW elektromotora. Takže vo výsledku je nový 4-valec výkonnejší ako predchádzajúci 6-valec s objemom troch litrov a dvojicou turbodúchadiel. Ten mal vo verziách 43 AMG 270 kW. Jediným ústupkom je o 20 Nm nižší krútiaci moment, no to zľahka doháňa 4-valec lepšou priebehovou krivkou.

Mercedes-Benz C43 AMG - 2022
Mercedes-Benz C43 AMG - 2022
+19Mercedes-Benz C43 AMG - 2022

Brutálnemu výkonu je prispôsobený aj 9-stupňový automat AMG Speedschift MCT 9G, ktorý nahrádza hydrodynamický menič mokrou rozbehovou spojkou. To je opäť prínos pre rýchle reakcie. Zvláda viacnásobné preraďovanie a je pripravená pre funkciu „launch control“ (Race Start), pre prudký šprint z miesta. K dispozícii sú režimy Sport a Sport+. Za takýchto okolností akceleruje sedan C43 AMG na stovku za 4,6 sekundy a kombi je len o jednu desatinku sekundy pomalšie. Maximálnu rýchlosť skrotí síce obmedzovač na obligátnych 250 km/h, ale s príplatkovým paketom AMG Drivers Package zasiahne až pri údaji 265 km/h.

Interiér má športové sedadlá, športový volant,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C43 AMG Estate - 2022 Interiér má športové sedadlá, športový volant, kožené čalúnenie Artico aj špecifickú grafiku a funkcie infotainmentu.

Aby sa takáto sila dostala vôbec na asfalt, je C43 AMG sériovo dodávané s pohonom oboch náprav AMG Performance 4Matic. Hnací moment rozdeľuje v prospech zadných kolies v pomere 31 % – 69 % tak, aby sa zachoval jazdný prejav zadokolky. Prostredníctvom systému jazdných režimov AMG Dynamics možno voliť módy Slippery, Comfort, Sport, Sport+ a Individual. Ten upravuje riadiacu mapu motora, prevodovky, ale aj štvorkolky a trakčných systémov, takže novinka by mala zvládať vzrušujúce pretáčavé výjazdy zo zákrut. Pritom sa má ostré céčko uskromniť s 8,8 až 9,2 litra benzínu na 100 km.

Mercedes-Benz C43 AMG Estate - 2022
Mercedes-Benz C43 AMG Estate - 2022
+19Mercedes-Benz C43 AMG Estate - 2022

Kompletne prepracovaný bol aj podvozok s novými čapmi, ramenami aj kĺbmi. Navyše je v sérii vybavený adaptívnymi tlmičmi AMG Ride Control, ktoré upravujú charakter pruženia okamžitým podmienkam. A nechýba ani riadenie zadných kolies v uhle 2,5 stupňa pri nízkych rýchlostiach a 1,7 stupňa nad 100 km/h. Systém zmenšuje polomer zatáčania a pri vyššom tempe zas stabilitu. Posilnená brzdová sústava AMG využíva predné kotúče s priemerom 370 mm na predných a 320 mm na zadných kolesách. Vredu sa do nich zahrýzajú 4-piestikové a vzadu jednopiestikové strmene.

V ponuke nechýba ani kombi. Aj praktickejšia... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz C43 AMG Estate - 2022 V ponuke nechýba ani kombi. Aj praktickejšia verzia však disponuje difúzorom a dvoma pármi neprehliadnuteľných výfukov.

Adrenalínové gény naznačuje novinka z Affalterbachu výrazným exteriérovým tuningom. Maska dostala agresívne vertikálne lamely, športový nárazník, zväčšené otvory pre prívod vzduchu, rozšírené prahy, špecifické 18– až 20-palcové disky. Vzadu nechýba difúzor a dva páry neprehliadnuteľných výfukov. Kabínu zušľachťujú anatomické sedadlá AMG s poťahom Artico kombinovaným s mikrovláknom Microcut s kontrastným červeným prešívaním a červené bezpečnostné pásy. Voliť však môžete aj kožu Nappa, alebo sploštený volant AMG.

Mercedes-Benz EQS - 2022 Čítajte viac Mercedes-Benz EQS SUV: Elektrické ‘GLS‘ je na svete. Pripláva z USA

Infotainment MBUX obsahuje špeciálne športové funkcie ako telemetriu pre okruhy, ktorá ukladá viac ako 80 parametrov a „ostrejšiu“ grafiku displejov. Zážitok za volantom podporí akustika výfukovej sústavy s aktívnou klapkou. Za príplatok však dostanete aj systém AMG Real Performance, ktorý síce využíva audiosústavu na zvýšenie hladiny hluku v kabíne, ale tento čerpá priamo z výfukového traktu. Takže nejde o syntetický „podvod“, ale autentickú akustiku pohonnej sústavy. C43 AMG ale ešte nie je vrcholom. Čoskoro príde ešte výkonnejšia verzia C63 AMG. A opäť so 4-valcom!

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes #Mercedes-Benz #AMG #Mercedes-AMG #Mercedes-AMG C43
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek