Mercedes-Benz elektrifikuje naozaj vo veľkom. Vlani uviedol po EQC na trh modely EQA, EQB, EQS, EQE, minivan EQV a predstavil praktický koncept EQT. Tam sa to však zďaleka nekončí. V lete dorazí ďalšia významná novinka – superluxusné EQS SUV, ako pendant elektrickej vlajkovej lode EQS. Zdieľa s ňou elektrickú architektúru EVA 2.0. V porovnaní s EQS má novinka síce rovnaký rázvor náprav 3 210 mm a podobnú dĺžku 5 125 mm, ale je o 200 mm vyššia. Dizajnový jazyk Sensual Purity si zakladá najmä na aerodynamike. Tomu sú podriadené oblé tvary karosérie, hladké plochy a takmer bezšvové prechody. Koeficient odporu vzduchu síce automobilka neprezradila, ale v triede SUV má byť rekordne nízky.
Predná zaslepená maska Black Panel, ukrývajúca senzory potrebné pre asistenčné systémy, má typický tvar a nadväzuje na svetlá Digital Lights s 2,6 miliónmi pixelov, ktoré sú prepojené diódovou lištou. Za príplatok môžete získať balík AMG Line, ktorý masku obohatí o trojrozmerný vzor inšpirovaný pôvodným logom Mercedes-Benz Patern, zaregistrovaným v roku 1911. Zboku zaujmú obrie disky kolies priemerom do 22 palcov s vysokolesklým čiernym povrchom. Aerodynamicky optimalizované sú nielen spätné zrkadlá, výsuvné kľučky dverí, ale dokonca aj stúpačky. Veko na ľavom prednom blatníku slúži ako kryt hrdla nádrže ostrekovača. Kapotu totiž nemožno otvoriť.
K triede SUV sa EQS SUV hlási ochrannými prvkami podvozka a väčšou svetlou výškou. Zadné svetlá používajú výraznú 3D grafiku v tvare špirály a sú opäť prepojené. Veko batožinového priestoru sa zarezáva hlboko do nárazníka. Obrovský rázvor a kompaktná elektrická technológia vytvárajú veľkorysý vnútorný priestor. EQS SUV bude preto disponovať za príplatok až troma radmi sedadiel. Na výšku majú prední cestujúci k dispozícii 1 035 mm, v druhom 1 030 a v treťom stále slušných 900 milimetrov. Druhý rad sedadiel je ovládaný elektricky. Dá sa posúvať v rozsahu 130 mm, takže na nohy je podľa polohy od 830 do 960 mm. Ďalším prvkom variability sú operadlá delené v pomere 40 : 20 : 40, nastaviteľné v uhle 18 stupňov.
V päťmiestnej konfigurácii má kufor od 645 do 880 litrov, čo znamená možnosť prepravy 24 prepraviek minerálnej vody alebo štyroch golfových „bagov“. Po úplnom sklopení operadiel sa priestor zväčší na gigantických 2 100 litrov. S voliteľným tretím radom sedadiel, ktoré sa sklápajú mechanicky do podlahy, sa kufor „zmenší“ na 800 litrov, tiež s vodorovnou podlahou a po sklopení druhého radu na 2 020 litrov. Tretí rad tak uberie z kufra len 80 litrov. Palubnú dosku s displejom Hyperscreen si SUV požičalo z limuzíny EQS. Infotainment MBUX tvoria až tri vzájomne prepojené displeje so šírkou 1 410 mm. Spolujazdec môže pozerať pohyblivý obsah aj počas jazdy, keďže vodiča má pod kontrolou kamera. Ak by sledoval obrazovku spolujazdca, automaticky sa deaktivuje.
Samozrejmosťou je pokročilé hlasové ovládanie. Umelá inteligencia sa pritom učí návykom užívateľa a vďaka predvídaniu prispôsobuje obsah vodičovi a jeho zvyklostiam. Novinkou je, že výhody hlasového ovládania môžu teraz využívať aj zadní cestujúci. Nechýba klimatizácia vybavená filtrom HEPA, navigácia Electric Intelligence, plánujúca optimálnu trasu aj s nabíjaním či množstvo luxusných prvkov ako systém Energizer s masážnymi sedadlami alebo špičková audiosústava Dolby Atmos s 360-stupňovým zvukovým zážitkom. Plejáda asistenčných systémov zahŕňa napríklad nový asistent pre cúvanie s prívesom, ktorý možno aktivovať pomocou bezdrôtovej aktualizácie softvéru OTA, samozrejme za poplatok. Novinkou je aj upozornenie na prítomnosť zadných pasažierov a schopnosť rozoznať, či sú sedadlá naozaj obsadené.
Čítajte viac Mercedes-Benz GLC: Nová generácia sa už preháňa v ‘maskáčoch‘K dispozícii budú na úvod tri verzie. EQS SUV 450+ s pohonom zadných kolies dostane elektromotor s výkonom 265 kW. Ten istý výkon má aj verzia s pohonom oboch náprav označená ako EQS SUV 450 4Matic. Vrcholom je ale EQS SUV 580 4Matic, ktorá má pohon oboch náprav a dva elektromotory, produkujúce 400 kW, podporených mohutným krútiacim momentom 858 Nm. Všetky verzie čerpajú energiu z li-ion batérie s využiteľnou kapacitou 107,8 kWh. Zadokolka má zvládnuť na jedno nabitie 536 a štvorkolky 507 km. Dynamické parametre zatiaľ nepoznáme. So šetrením energiou pomáha inteligentná rekuperácia. Podpora nabíjania výkonom 200 kW znamená, že na rýchlonabíjacích staniciach by mala zastávka pre doplnenie batérií z 10 na 80 % mala trvať len 30 minút.
Podvozok EQS SUV je vybavený vyspelým 4-prvkovým zavesením predných a 5-prvkovým zavesením zadných kolies. Pneumatické odpruženie Airmatic, ktoré je spolu s kontinuálnym nastavením tlmenia ADS+ štandardom, dokáže meniť svetlú výšku, a to aj podľa nastaveného jazdného módu. K dispozícii sú režimy Dynamic, Eco, Comfort, Sport a Individual. Verzie s pohonom 4Matic pridávajú terénny režim Offroad. Nechýba ani natáčanie zadných kolies v uhle 4,5 stupňa. Priplatiť si však môžete za aktualizáciu softvéru, ktorá tento uhol zväčší na 10 stupňov čím sa výrazne zmenší polomer otáčania. Novinka sa má dostať k zákazníkom už v priebehu leta. Výrobu zabezpečí americký závod v Alabame. Ceny majú štartovať na 97 000 eurách.
Mercedes-Benz si zatiaľ veľmi pochvaľuje predaj svojich nových elektromobilov. V prvom štvrťroku tohto roka vzrástol v medziročnom porovnaní trojnásobne. Pritom nemá dochádzať ku kanibalizácii s klasickými modelmi. Práve naopak, elektromobily s hviezdou priťahujú celkom nových mladších zákazníkov. A pribudnú ďalší, pretože na ceste je aj menšie SUV EQE.