Abarth 695 Tributo 131 Rally: Škorpión si nabrúsil bodec

Čo dokáže Abarth vykúzliť z malého mestského Fiatu 500? Aj takúto „zbraň“, ktorá vzdáva hold rely víťazstvám Fiatu v rokoch 1976 až 1981.

11.05.2022 10:00
debata
Nabrúsená päťstovka má nielen všetky znaky... Foto: Fiat
Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022 Nabrúsená päťstovka má nielen všetky znaky Abarthu, ale aj dvojfarebné lakovanie a 17-palcové disky kolies.

Je to neuveriteľné, ale Abarth patrí k značkám, ktoré si akosi nevšimli pandémiu ani čipovú krízu. Samostatná divízia Fiatu, dnes už pod krídlami Stellantisu, predáva stabilne asi 20 000 vozidiel ročne. A to aj napriek tomu, že v súčasnosti má v ponuke jediný modelový rad na báze Fiatu 500. Aj ten má už síce za sebou dlhé roky kariéry, ale zákazníkom to akosi neprekáža. Nabrúsená päťstovka sa teší neutíchajúcej popularite. Tú má ešte zvýšiť limitovaná edícia Abarthu 695 s prívlastkom Tributo 131 Rally. Vznikne z nej len 695 exemplárov, vzdávajúcich hold úspechom Abarthu v automobilových súťažiach na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych ro­kov.

Abarth 695 - 2022 Čítajte viac Abarth 595/695: Ostrí ‘drobčekovia‘ sa stále bránia elektrifikácii

Abarth vtedy vybojoval tri poháre konštruktérov (1977, 1978 a 1980) a dva tituly FIA pre jazdcov. Samozrejme, nie s päťstovkou ani nie nástupníckym Fiatom 126p. Tratiam rely vtedy dominoval moderný sedan Fiat 131, známy skôr ako Mirafiori. To však neprekáža. Abarth 695 Tributo 131 Rally je postavený na výkonnejšej verzii Abarthu s motorom 1,4 T-Jet, ktorý dáva 132 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Tie putujú cez 5-stupňový manuál k predným kolesám. Nie sú to omračujúce čísla, ale hovoríme o „krpcovi“ s dĺžkou len necelých 3,6 metra, takže stovku zvládne priam za adrenalínových 6,7 sekundy a dosiahne maximálku 225 km/h.

Vrcholom aerodynamických úprav je zadné krídlo... Foto: Fiat
Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022 Vrcholom aerodynamických úprav je zadné krídlo Spoiler ad Assetto Variabile, ktoré možno nastavovať v 12 uhloch.

Hoci pod kapotou sa 131 Relly nelíši od sériového Abarthu 595, rozoznať ho navonok nie je naozaj problém. Má dvojfarebnú karosériu. S modrým odtieňom Blue Rally, ktorý odkazuje na sfarbenie pôvodných rely špeciálov, kontrastuje čierna strechou Scorpion Black. Dostupné však bude aj jednofarebné lakovanie. Zákazníci dostanú na výber odtiene Blue Rally a Record Grey. Neprehliadnuteľný je aj aerodynamický paket, najmä zadné prítlačné krídlo Spoiler ad Assetto Variabile, ktoré je možné nastaviť v dvanástich polohách – od 0 do 60 stupňov. V najväčšom uhle generuje pri rýchlosti 200 km/h dodatočný prítlak 42 kg, čo stabilizuje malého škorpióna vo vysokom tempe.

Výfukový trakt Record Monza Sovrapposto sa... Foto: Fiat
Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022 Výfukový trakt Record Monza Sovrapposto sa končí dvoma pármi vertikálne situovaných koncoviek zasadených priamo do difúzora.
7100987 Čítajte viac Abarth F595: Nová ‘limitka’ oslavuje monopost Formula Italia

Špecifické 17-palcové disky s diamantovým rezom ukrývajú brzdové kotúče Brembo s priemerom 305 na predných a 240 mm na zadnej náprave. Tie predné sú vybavené 4-piestikovými hliníkovými strmeňmi. Štandardné tlmiče nahradili športové tlmiče Koni FSD. O ostrú zvukovú kulisu sa zas stará výfukový trakt Record Monza Sovrapposto s dvoma pármi vertikálne umiestnených koncoviek. Ide o evolúciu sústavy Record Monza. Výfuky sú o to nápadnejšie, že miesto našli v mohutnom difúzore s lesklým čiernym povrchom. Úpravy neobišli ani interiér. Ten sa tiež nesie v modro-čiernych farbách.

Kabína s anatomickými sedadlami očarí... Foto: Fiat
Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022 Kabína s anatomickými sedadlami očarí Alcantarou na palubnej doske aj prídavným otáčkomerom.
Jean-Pierre Ploué  - šéfdizajnér Lancie Čítajte viac Lancia: Zombie medzi automobilkami má nového šéfdizajnéra

Alcantara pokrýva časť palubnej dosky aj kaplnku prístrojového panelu. V zákrutách stabilizujú posádku anatomické sedadlá, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani pravoverné hothatchy. Na viacerých miestach nájdeme siluetu odkazujúcu na legendárne Mirafiori, teda presnejšie Abarth 131 Rally. Centrálny rýchlomer je doplnený malým prídavným otáčkomerom. Lacná hračka to ale nebude. Za každý exemplár limitovanej edície si Abarth plánuje účtovať 37 924 eur. To je suma, za ktorú si môžete dopriať aj väčšie, i keď nie také vyšperkované „šupy“, napríklad Hyundai i30 N alebo Golf GTI.

Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022
Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022
+21Fiat 695 Abarth Tributo 131 Rally - 2022

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Abarth #Abarth 695 #Abarth 695 Tributo
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek