Je to neuveriteľné, ale Abarth patrí k značkám, ktoré si akosi nevšimli pandémiu ani čipovú krízu. Samostatná divízia Fiatu, dnes už pod krídlami Stellantisu, predáva stabilne asi 20 000 vozidiel ročne. A to aj napriek tomu, že v súčasnosti má v ponuke jediný modelový rad na báze Fiatu 500. Aj ten má už síce za sebou dlhé roky kariéry, ale zákazníkom to akosi neprekáža. Nabrúsená päťstovka sa teší neutíchajúcej popularite. Tú má ešte zvýšiť limitovaná edícia Abarthu 695 s prívlastkom Tributo 131 Rally. Vznikne z nej len 695 exemplárov, vzdávajúcich hold úspechom Abarthu v automobilových súťažiach na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.
Čítajte viac Abarth 595/695: Ostrí ‘drobčekovia‘ sa stále bránia elektrifikáciiAbarth vtedy vybojoval tri poháre konštruktérov (1977, 1978 a 1980) a dva tituly FIA pre jazdcov. Samozrejme, nie s päťstovkou ani nie nástupníckym Fiatom 126p. Tratiam rely vtedy dominoval moderný sedan Fiat 131, známy skôr ako Mirafiori. To však neprekáža. Abarth 695 Tributo 131 Rally je postavený na výkonnejšej verzii Abarthu s motorom 1,4 T-Jet, ktorý dáva 132 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Tie putujú cez 5-stupňový manuál k predným kolesám. Nie sú to omračujúce čísla, ale hovoríme o „krpcovi“ s dĺžkou len necelých 3,6 metra, takže stovku zvládne priam za adrenalínových 6,7 sekundy a dosiahne maximálku 225 km/h.
Hoci pod kapotou sa 131 Relly nelíši od sériového Abarthu 595, rozoznať ho navonok nie je naozaj problém. Má dvojfarebnú karosériu. S modrým odtieňom Blue Rally, ktorý odkazuje na sfarbenie pôvodných rely špeciálov, kontrastuje čierna strechou Scorpion Black. Dostupné však bude aj jednofarebné lakovanie. Zákazníci dostanú na výber odtiene Blue Rally a Record Grey. Neprehliadnuteľný je aj aerodynamický paket, najmä zadné prítlačné krídlo Spoiler ad Assetto Variabile, ktoré je možné nastaviť v dvanástich polohách – od 0 do 60 stupňov. V najväčšom uhle generuje pri rýchlosti 200 km/h dodatočný prítlak 42 kg, čo stabilizuje malého škorpióna vo vysokom tempe.
Špecifické 17-palcové disky s diamantovým rezom ukrývajú brzdové kotúče Brembo s priemerom 305 na predných a 240 mm na zadnej náprave. Tie predné sú vybavené 4-piestikovými hliníkovými strmeňmi. Štandardné tlmiče nahradili športové tlmiče Koni FSD. O ostrú zvukovú kulisu sa zas stará výfukový trakt Record Monza Sovrapposto s dvoma pármi vertikálne umiestnených koncoviek. Ide o evolúciu sústavy Record Monza. Výfuky sú o to nápadnejšie, že miesto našli v mohutnom difúzore s lesklým čiernym povrchom. Úpravy neobišli ani interiér. Ten sa tiež nesie v modro-čiernych farbách.
Alcantara pokrýva časť palubnej dosky aj kaplnku prístrojového panelu. V zákrutách stabilizujú posádku anatomické sedadlá, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani pravoverné hothatchy. Na viacerých miestach nájdeme siluetu odkazujúcu na legendárne Mirafiori, teda presnejšie Abarth 131 Rally. Centrálny rýchlomer je doplnený malým prídavným otáčkomerom. Lacná hračka to ale nebude. Za každý exemplár limitovanej edície si Abarth plánuje účtovať 37 924 eur. To je suma, za ktorú si môžete dopriať aj väčšie, i keď nie také vyšperkované „šupy“, napríklad Hyundai i30 N alebo Golf GTI.