Land Rover Defender je od svojho uvedenia na trh v roku 2019 skutočným záchrancom skupiny Jaguar Land Rover. Úspech bol okamžitý. K zákazníkom doteraz putovalo viac ako 63 000 kusov, čím sa stal po Range Roveri Evoque druhým najpredávanejším modelom automobilky. To je dobrá správa najmä pre nitriansky závod, ktorý je jediným produkčným miestom tohto luxusného SUV či skôr off-roadu. Defender je totiž stále najdrsnejším zo všetkých Land Roverov. A teraz prichádza v ďalšej verzii. Súčasnú ponuku Defendera 90, 110 a úžitkového Hard Top dopĺní „vlajková loď“ Defender 130. V porovnaní s bežným 5-dverovým vyhotovením je stotridsiatka o 340 mm dlhšia. Na dĺžku má teda úctyhodných 5 358 mm. Rázvor náprav ostal identických 3 022 mm. To znamená, že formát narástol výlučne v zadnej časti. Má to svoj dôvod.
Práve predĺžená zadná časť vytvorila dostatok priestoru pre tretí rad. Čo je ale zaujímavé, vzadu je miesto pre troch pasažierov, čím sa Defender vymyká spomedzi konkurentov, akými sú Mercedes-Benz triedy G alebo Toyota Land Cruiser. Konfiguráciu 2 + 3 + 3 neponúka žiaden z nich. Land Rover pritom tvrdí, že aj v treťom rade má byť dostatok miesta na nohy a nad hlavou. A to je ešte za zadnými sedadlami 389 litrov pre batožiny. Ak sedadlá sklopíte, a to aj v druhom rade, stane sa zo stotridsiatky doslova „úžitkáč“ s využiteľným objemom 2 516 litrov. Aby ale nebolo pochýb, že novinka sa usadí na vrchole hierarchie, má Defender 130 už v základe extra výbavu a niektoré premiérové technológie.
Dostal napríklad dve strešné okná, 4-zónovú klimatizáciu Cabin Air Purisication, dodatočné odkladacie priestory aj pre zadných cestujúcich a nový infotainment Pivi Pro s 11,4-palcovou obrazovkou, ktorý debutoval len nedávno v najvýkonnejšej verzii Defenderu V8. Obsahuje napríklad off-roadovú navigáciu what3words od rovnomennej britskej spoločnosti, ktorá rozdelila povrch planéty na 57 biliónov štvorcov s veľkosťou 3 × 3 metre, z ktorých každý má unikátny kód a ktorý možno nájsť len podľa troch slov. Pritom nie je táto lokalizačná platforma závislá od signálu mobilných operátorov. Okrem toho bude štandardom pneumatické odpruženie, ktoré je prínosom nielen pre komfort, ale aj schopnosti v teréne.
Zvonka spoznáte Defender 130 nielen podľa citlivo zakomponovanej zadnej časti s predĺženým previsom, ale aj podľa novej exkluzívnej farby Sedona Red, vyhradenej len pre stotridsiatku. Mimoriadnu pozíciu naznačuje kryt rezervného kolesa na piatych dverách, lakovaný vo farbe karosérie. Dlhší formát nemá byť pritom na úkor terénnych schopností. Defender 130 si totiž zachoval zadný nájazdový uhol 28,5 stupňa. A jeho pneumatický podvozok dokáže zdvihnúť karosériu o približne 72 mm zo štandardnej polohy. Takže zvláda brody hlboké 900 mm. Naopak, pri nakladaní kufra príde vhod možnosť znížiť zadnú časť. Nechýba ani systém pre nastavenie terénnych módov Terrain Response.
No základom odolnosti Defenderu je najmä jeho hliníková architektúra D7X, ktorá prináša trojnásobnú torznú pevnosť v porovnaní s rámovou konštrukciou. Pod kapotou bude na výber z dvoch benzínových a dvoch dieselových 6-valcov. Základom sú verzie P300 (220 kW, 470 Nm) a naftová D250 (184 kW, 600 Nm). Nad nimi stoja motorizácie P400 (294 kW, 550 Nm) a D300 (220 kW, 650 Nm). Všetky motory sú vybavené 48 V mild-hybridným okruhom a spojené s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF. Samozrejmosťou je permanentný pohon náprav iAWD s širokým prerozdelením hnacieho momentu. Osemvalec z Defenderu 5,0 V8 s výkonom 386 kW a krútiacim momentom 625 Nm Land Rover v súvislosti s Defenderom 130 zatiaľ nespomína, podobne ako plug-in hybridné verzie.
Defender 130 bude dostupný už od začiatku júna. Slovenský cenník sme ale ešte nenašli. Ako inak, výrobu zabezpečí opäť závod v Nitre. V súvislosti s prechodom na trojzmennú prevádzku budú musieť v Nitre prijať ďalších 700 zamestnancov. Celkový počet pracovníkov tak na jeseň narastie na 4 500.