Rozmach automobilovej výroby v Číne sa začal už pred niekoľkými rokmi a nebyť celosvetovej pandémie ochorenia COVID-19 a následných dodávateľských komplikácií, pokračoval by v stromom raste doteraz. Zároveň sa výrobcovia ani motoristi v ríši stredu nebránia elektromobilite, a tak sa na tamojšom trhu snažia presadiť aj zahraničné automobilky na čele s Teslou.
A keďže konkurenčný boj je intenzívny, domáce značky sa usilovali získať si zákazníkov modelmi, ktoré dizajnom nápadne pripomínali európske či americké autá, no boli výrazne lacnejšie. Najočividnejšie krádeže duševného vlastníctva v podobe odkopírovaného dizajnu zasiahli Porsche, Land Rover, či Teslu. Západné automobilky sa síce domáhali svojich práv súdnou cestou, no keďže mnoho čínskych firiem pôsobí len na domácom trhu, spravodlivosti sa nedočkali.
Neplatí to však pre všetky čínske automobilky a dôkazom toho je koncern GAC, ktorý sa nedávno prezentoval dvoma konceptmi, ktoré jasne ukazujú, kam sa vývoj nových modelov v Číne posunul. Pri pohľade na SUV GAC Emkoo a luxusný fastback GAC Time Concept je jasné, že dizajnéri navrhli autonómne karosérie, ktoré môžu pokojne súperiť s renomovanými hráčmi na trhu.
GAC Emkoo
Koncept kompaktného SUV je ukážkou schopnosti navrhnúť univerzálne auto s modernou kabínou a s odvážnym a zároveň dynamickým exteriérom. V dnešnej dobe sú práve SUV a crossovery najvyhľadávanejšími segmentmi. Auto s dĺžkou 4 680 mm, šírkou 1 901 mm, výškou 1 670 mm a rázvorom náprav 2 750 mm váži 1 915 kilogramov. Ide o hybrid, ktorý sa stále primárne spolieha na zážihový spaľovací agregát, a to buď s objemom 1,5 alebo 2 litre.
Prednej maske dominujú úzke segmenty LED svetiel a štrbiny smerujúce do stredu. Zboku zaujmú výrazné prelisy, ostro stúpajúca línia okien v zadnej časti a špicatý C-stĺpik dotvárajúci siluetu SUV kupé. Vzadu sa opäť nachádzajú úzke LED svetlá, ktoré spolu s decentným spojlerom, náznakom difúzora a dvoch koncoviek výfukového potrubia dodávajú autu dynamický charakter.
Čítajte aj GAC Aion LX Plus: Čína má elektromobil s dojazdom 1 000 km!Kabína je navrhnutá minimalisticky s dôrazom na luxus. Dominantou interiéru je dotyková obrazovka infotainmentu umiestnená na stredových prieduchoch ventilácie, ktoré tvarom pripomínajú reproduktor. Na masívnom stredovom tuneli je umiestnený elegantný volič automatickej prevodovky. Nechýba ambientné podsvietenie a kvalitná audiosústava.
GAC Time Concept
Na rozdiel od GAC Emkoo, GAC Time Concept je prezentáciou úplne odlišných čŕt. Dizajnový jazyk fastbacku nazývaný „slza na čepeli“ sa prejavil na koeficiente odporu vzduchu 0,19. Futuristický vzhľad podčiarkujú úzke pixelové predné svetlá a jednoliata predná maska. Zadné svetlá tvoria LED pásy smerujúce od stredu do strán.
Interiér predstavuje zhmotnenie harmónie. Opäť minimalistický dizajn umocňuje hojné použitie dreva na obklady. Pod kreslom vodiča sa nachádza plocha pripomínajúca vodnú hladinu. GAC Time Concept ja navrhnutý ako autonómny elektromobil na úrovni SAE4, a preto má vodič k dispozícii aj dvojicu pedálov a futuristický volant.
Čítajte aj GAC A480: Číňania majú supernabíjačku. Nabíja rýchlosťou tankovania!