McLaren už dávnejšie avizoval príchod modelu pre pár vyvolených. Volá sa Solus GT a prvýkrát sa predstavil na prestížnej akcii Monterey Car Week v Kalifornii. Ide o auto, ktoré nie je schválené pre bežnú premávku, o to viac je inšpirované motoristickým športom. A je to na ňom vidieť. Solus GT má rýdzo okruhovú koncepciu. Základom je karbónový monokok a aj prednú a zadnú časť tvoria prevažne uhlíkové vlákna. Každý detail formovala aerodynamika a snaha dosiahnuť čo najvyšší prítlak. Preto sú tu dva Venturiho tunely, nos v tvare „kladiva“, obrie prítlačné krídlo, difúzor, ale aj aerodynamické kryty kolies a ďalšie prvky, ktoré sa snažia znížiť odpor vzduchu.
McLaren tvrdí, že Solus vážiaci menej ako jednu tonu generuje prítlak až 1 200 kg. Takže k ceste je tlačený pri vysokej rýchlosti väčšou silou ako vlastnou hmotnosťou. Podvozok opäť využíva karbón, hliník, ale aj titánové komponenty vyrobené 3D tlačou. Titán našiel uplatnenie aj v konštrukcii ochrannej klietky. Samotný dizajn bol silne inšpirovaný herným konceptom, ktorý sa objavil v Gran Turismo Sport. Lenže previesť ho do reality dalo poriadne zabrať. Nakoniec sa to podarilo aj s kabínou, ktorá je určená len jednému jazdcovi a má obrovské panoramatické okno. To preto, aby solventnému pilotovi doprialo nerušený výhľad na trať.
Nastupovanie do Solusu GT je skutočnou udalosťou. Nie sú tu totiž žiadne dvere. Prístup zabezpečuje posuvná kabína, podobne ako pri stíhacích lietadlách. Nechýba ani únikový poklop. Kokpit nie je vzdialený od monopostov F1. Je tu karbónový volant s absolútnou väčšinou ovládacích prvkov, pevne uchytené karbónové sedadlo a nastaviteľná pedálová skupina. Každé sedadlo bude vyrobené špeciálne pre konkrétneho zákazníka na základe vopred vytvorenej formy. Nad vodičom je umiestnené štartovacie tlačidlo, digitálne spätné zrkadlo prenášajúce obraz zadnej kamery, ako aj plne integrovaný hasiaci systém.
Najväčší poklad sa ale skrýva pred zadnou nápravou. Pracuje tu dnes výnimočne vzácny 10-valcový atmosférický motor s objemom 5,2 litra. Je to čisto okruhový motor bez akýchkoľvek reťazí či remeňov na pohon príslušenstva. Dosahuje výkon 829 koní, čo je 619 kW, a je schopný až 10 000 otáčok za minútu. Rovnako ohromujúci je krútiaci moment 650 Nm. Spojený je so 7-stupňovou sekvenčnou prevodovkou, ktorá je vyrobená z hliníka a horčíka a je zároveň nosnou štruktúrou pre zadné zavesenie. To je opäť odkaz na motoršport, podobne ako jej ozubené kolesá s priamym rezom. Karbónová spojka je ovládaná automaticky, takže Solus GT sa zaobíde bez spojkového pedála.
Výsledkom extrémne nízkej hmotnosti a extrémneho výkonu je šprint na stovku za 2,5 sekundy. Maximálna rýchlosť 320 km/h je na okruh plne postačujúca. Nápravy s oceľovými ramenami a s horizontálne umiestnenými tlmičmi a pružinami nesú 18-palcové kované kolesá s centrálnymi maticami a pneumatikami Le Mans Prototype, ktoré sú dostupné s hladkým povrchom aj dezénom na mokré trate. O spomalenie sa starajú 6-piestikové strmene s karbónovými brzdovými kotúčmi. Vodič môže podľa charakteru okruhu nastaviť predpätie medzi prednou a zadnou brzdou. McLaren vyrobí zo Solusu len 25 exemplárov. Každý bude vytvorený na zákazku a v úzkej spolupráci s klientom. Cenu bohužiaľ nepoznáme. No nepochybne bude astronomická.
Čítajte viac Legendárny McLaren sa pustil do výroby tenisiek! Lacné veru nie sú