BMW XM: Prvé 'emko' s batériou má šialených 550 kW. Ale aj 2,8 tony!

Nové SUV BMW XM je nielen prvým BMW M s elektromotorom, ale aj prvým exkluzívnym modelom tejto divízie od roku 1972. Vďaka plug-in hybridnej sústave zvládne šprint na stovku pod štyri sekundy. Pritom sa dokáže tváriť ako nevinný baránok. Hmotnosťou takmer 2,8 tony však ekológom veľa radosti nespraví.

06.10.2022 10:00
debata
V porovnaní s brutálnym konceptom je sériové XM... Foto: BMW
BMW XM - 2022 V porovnaní s brutálnym konceptom je sériové XM o čosi uhladenejšie, ale originalita ani agresivita mu nechýbajú. Svetlá sú horizontálne delené a obrie 8-uholníkové ľadvinky lemované zlatým odtieňom.

Podobne ako AMG, zatúžila aj ostrá divízia BMW M po autorskom modeli. Naposledy sa čímsi takým mohla pochváliť v roku 1972, keď zažiarilo ikonické kupé M1. Kým však konkurent z Affalterbachu zamieril k ultravýkonnému GT, v Mníchove dali prednosť SUV. Jasné to bolo už vlani, keď BMW ukázalo kontroverzný koncept XM. A je to logické. Práve táto kategória láme predajné rekordy. Na svet tak prichádza brutálny športovo-úžitkový model, ktorý svojím výkonom zatieni všetky doterajšie „emká“. A spájajú s ním aj ďalšie premiéry. Je napríklad prvým BMW M s elektrifikovaným pohonom alebo prvým BMW M s riadenou zadnou nápravou. A nepochybne aj najťažším BMW M všetkých čias.

BMW XM - 2022
BMW XM - 2022
+37BMW XM - 2022

Je to poriadny kus auta s dĺžkou 5 110, so šírkou 2 005 a s výškou 1 755 mm. Konkuruje tak najväčšiemu mníchovskému SUV X7. To platí aj o rázvore náprav 3 105 mm. Hoci v porovnaní so štúdiou sa jeho tvary mierne „upokojili“, dizajnom bude pravdepodobne stále polarizovať. Originalita mu však rozhodne nechýba. Charakteristickou črtou prednej časti sa stávajú delené svetlá, ostré ľadvinky so zlatým rámikom či nárazník zo sveta „orgiami“. Zlatý motív nájdeme aj na lemoch okien alebo bočnom prelise, ktorý má evokovať typický čierny pás pôvodného BMW M1. Paralela s históriou je zrejmá z dvojice znakov BMW, tentoraz vygravírovaných v zadnom okne, alebo z lamelovej štruktúry zadných svetiel. Monumentalitu podtrhujú aj minimálne 21-palcové disky. Dopriať si však môžete aj kolesá s priemerom 23 palcov!

BMW XM je obrovským autom. Dĺžkou 5 110 a... Foto: BMW
BMW XM - 2022 BMW XM je obrovským autom. Dĺžkou 5 110 a rázvorom náprav 3 105 mm sa vyrovná doteraz najväčšiemu mníchovskému SUV X7. Zaujímavým prvkom je zlatý lem, ktorý spája profil okien s výrazným bočným prelisom.

Silne expresívny štýl exteriéru prerastá do kabíny. Volant aj sedadlá sú navrhnuté pre športový zážitok z jazdy. Adrenalínovej povahe je prispôsobená špecifická grafika digitálneho kokpitu, ktorého centrom je veľký zakrivený displej. Zadná časť je orientovaná na luxus. BMW hovorí o priestore M Lounge. Cestujúci tu nájdu vyhrievané sedadlá a špeciálne navrhnuté vankúše. Výnimočnú atmosféru dotvára strop osvetlený 100 diódami. V sériovej výbave nechýba 4-zónová klimatizácia, audio Harman Kardon a Travel & Comfort system. Ak vám to nestačí, BMW M vám dodá príplatkovú aparatúru Bowers & Wilkins s výkonom 1 700 wattov. Na výber sú tiež štyri druhy čalúnenia, ako aj nová koža Vintage, napríklad pre čalúnenie palubnej dosky.

BMW Z4 Čítajte viac BMW Z4: Modernizovaný mníchovský roadster je športovejší a má bohatšiu výbavu

Štandardom je infotainment BMW Live Cockpit Professional, ktorý obsahuje 12,3-palcový prístrojový panel, 14,9-palcovú obrazovku multimediálneho systému a veľký head-up displej. Celé to funguje na báze operačného systému ôsmej generácie. Systém je zameraný na ovládanie funkcií dotykom, gestami a hlasom. Cloudová navigácia poskytuje aktuálne dopravné informácie. Korunou konektivity je digitálny kľúč Digital Key Plus, ktorý umožňuje otvoriť či zamknúť vozidlo pomocou smartfónu.

Interiér dostal športový volant aj sedadlá.... Foto: BMW
BMW XM - 2022 Interiér dostal športový volant aj sedadlá. Palubnej doske kraľuje veľký zakrivený displej infotainmentu.

Tým najdôležitejším, čo z tohto SUV robí skutočného člena rodiny M, je ale jeho pohon. Po prvý raz plug-in hybridný. Aj preto má označenie M Hybrid. V ponuke budú dve výkonové verzie. Základom oboch je vynovwný 8-valec 4,4 V8 TwinPower Turbo s dvojicou turbodúchadiel. Motor je vybavený priečne uloženým výfukovým potrubím, zosilneným kľukovým hriadeľom, odľahčenou olejovou vaňou alebo lopatkovým olejovým čerpadlom. V „slabšej“ verzii produkuje 360 kW a 650 Nm krútiaceho momentu. V silnejšej verzii Label Red je to až 430 kW a 750 Nm. To však nie je koniec, pretože v 8-stupňovej automatickej prevodovke nájdeme elektromotor, ktorý pridáva ďalších 145 kW a 280 Nm. Tak sa dostávame na systémový výkon 480, respektíve 550 kW.

BMW XM - 2022
BMW XM - 2022
+3BMW XM - 2022

Rovnako závratná je hodnota maximálneho krútiaceho momentu. Máme tu buď 800 Nm, alebo až 1 000 Nm. To aj vďaka redukovanému prevodu elektromotora, ktorý zvyšuje jeho krútiaci moment na 450 Nm. BMW XM tak šprintuje aj napriek gigantickej hmotnosti 2 785 kg na stovku za 4,3 sekundy a na dvojnásobok za 14,3. S voliteľným paketom M Drivers sa maximálka zvýši z obligátnych 250 na 270 km/h. Dynamiku Label Red zatiaľ nepoznáme, ale disciplínu z 0 na 100 km/h zvládne nepochybne pod štyri sekundy. S prenosom obrovského výkonu na asfalt pomáha pohon oboch náprav M xDrive, ktorý uprednostňuje zadné kolesá. Funguje v troch režimoch – štandardnom 4WD, športovom 4WD Sport a móde 4WD Sand, ktorý bol navrhnutý špeciálne pre jazdu na sypkých povrchoch, napríklad po piesočných dunách. Pomáha aj elektronický zadný M diferenciál.

Paralelou na historické BMW M1 sú dve logá... Foto: BMW
BMW XM - 2022 Paralelou na historické BMW M1 sú dve logá vygravírované v zadnom okne. Brutálnu silu XM demonštruje dvojitými šesťhrannými koncovkami výfuku či agresívnym difúzorom.

Na druhej strane sa dokáže XM tváriť v mestách ako nevinný baránok. Batéria s kapacitou 25,7 kWh mu má totiž stačiť približne na 80 km čisto elektrickej prevádzky. V bezemisnom móde dosiahne XM maximálnu rýchlosť 140 km/h, takže ho je možné využívať aj na diaľnici. Dobitie batérie trvá 4 hodiny a 25 minút. Bohužiaľ, jeho palubná nabíjačka zvláda len 7,4 kW. Zážitok z jazdy podporí akustika výfukového traktu s elektronicky riadenými klapkami a so šesťhrannými dvojitými koncovkami. Odlišnú zvukovú stopu bude mať XM v režime Electric, ktorú vyvinulo BMW spolu so skladateľom filmovej hudby Hansom Zimmerom. V režimoch Sport alebo Sport Plus, keď pohonný systém pracuje v hybridnom móde, podčiarkne elektrickú asistenciu spaľovacieho motora ďalší špeciálne vytvorený zvuk.

Frank Weber - šéf vývoja BMW Čítajte viac Šok! Šéf vývoja BMW sa obul do elektrických áut. Vraj nie sú udržateľné

Nezaostáva ani podvozok. Konštrukcia zahŕňa prednú nápravu s dvojitými priečnymi ramenami a päťprvkovú zadnú nápravu so špeciálne vyladenými kinematickými a elastokinematickými vlastnosťami. XM disponuje štandardne adaptívnym M podvozkom vrátane elektronicky ovládaných tlmičov a aktívnej redukcie náklonov Active Roll Control so 48 V elektromo­tormi. Je to zároveň prvý model BMW M s integrovaným aktívnym riadením oboch náprav Integral Active Steering, ktoré je tiež súčasťou štandardnej špecifikácie. Brzdový systém M Sport dáva vodičovi na výber dve úrovne intenzity brzdnej sily. XM je tiež vybavené komplexným balíkom asistenčných systémov vrátane adaptívneho tempomatu či udržiavania v jazdnom prúde a inteligentného obmedzovača rýchlosti.

O brutalite novinky niet najmenších pochybností, jej rovnako brutálna hmotnosť však vyvoláva otázku, či nemala ísť divízia M rovno do čistého elektromobilu. Toto auto spája totiž hmotnosť veľkého BMW X7 s s hmotnosťou batérií, ktoré nebudú mať spolu s chladiacim okruhom menej než 400 kg. Takéto auto nemožno považovať za ekologické a ani športové. A deklarovanej spotrebe 1,6 litra benzínu na 100 km uverí snáď len bruselský úradník.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 5 110
Šírka (mm) 2 005
Výška (mm) 1 755
Rázvor náprav (mm) 3 105
Objem batožin. priestoru (l) 590
Objem nádrže (l) 69
Pohotovostná hmotnosť (kg) 2 710

Technické údaje

Verzia XM XM Label Red
Motor 4,4 V8TwinPower Turbo 4,4 V8 TwinPower Turbo
Počet valcov/ventilov 8/32 8/32
Zdvihový objem (ccm) 4 395 4 395
Výkon (kW/ot.) 360/5 400 430/-
Krútiaci moment (Nm/ot.) 650/1 600 800/-
Výkon elektromotora (kW) 145 145
Krútiaci moment elektromotora (Nm) 280 280
Systémový výkon (kW) 480 550
Systémový krútiaci moment (Nm) 800 1 000
Prevodovka 8A 8A
0 – 100 km/h 4,3
Max. rýchlosť (km/h) 250 (270) 250 (270)
Kapacita batérie (kWh) 25,7 35,7
Dojazd v režime EV (km) 82 – 88 82 – 88
Spotreba na 100 km (l) 1,6 1,6

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #plug-in hybrid #BMW XM
Články podľa značiek