
Divízia BMW M je tento rok obzvlášť aktívna. Oslavuje totiž päťdesiatku. A tak nám v posledných mesiacoch priniesla také „chuťovky“ ako premiérové ostré kombi BMW M3 Touring, nabrúsené BMW M4 CSL a k tomu nové kupé BMW M2. Tam sa to však nekončí, pretože na záver vyťahuje z rukáva skutočné eso – BMW 3,0 CSL. Znalci automobilovej histórie a športu vedia, že ide o kultové BMW, ktoré v rokoch 1973 až 1979 kraľovalo európskemu šampionátu cestných vozidiel. Tieto okruhové špeciály sprevádzala rovnomenná civilná verzia, ktorá vznikla pre potreby homologizácie a z ktorej sa stala skutočná legenda. Písmená CSL (Coupe, Sport, Lightweight construction) demonštrovali hlavné charakteristiky tohto odľahčeného športového kupé. Dnes sa opäť vracia na scénu a svoju filozofiu nemení.

Nové BMW 3,0 CSL vzniklo na základe i tak ostrého BMW M4 CSL, je však ešte ľahšie, ešte výkonnejšie a ešte emotívnejšie, pretože dizajnom evokuje historickú predlohu. Máme tu úplne nové nárazníky s kruhovými bočnými otvormi, úplne nové ľadvinky, ktorých sa dotýkajú svetlá, rozšírené blatníky, 20-, respektíve 21-palcové kované disky s centrálnou maticou, rozšírené prahy a tiež dve prítlačné krídla – jedno na hrane strechy a druhé na kapote. Zaujímavým detailom je zvýraznená krivka „Hoffmeister knick“ na bočnom okne alebo retro logá BMW. Celé to dopĺňa špecifický biely lak karosérie Alpine sprevádzaný trikolórou divízie M. Ručné lakovanie trvá až šesť dní a prebieha v ôsmich fázach.

To, čo nevidieť, je rozsiahle nasadenie plastov vystužených uhlíkovými vláknami (CFRP). Z tohto ľahučkého materiálu sú vyrobené obe kapoty, strecha, aerodynamické prvky vrátane difúzora. Ľahší je aj titánový výfuk. Za obeť odtučňovacej kúre však padli aj zadné sedadlá či zvuková izolácia. Kabína je plná karbónových dekorácií a Alcantary, ktorá pokrýva škrupinové sedadlá M Carbon aj volant. Páka prevodovky má bielu hlavicu s číslovkou 50 a pred spolujazdcom sa vyníma poradové číslo série, pretože BMW 3,0 CSL vznikne len v prísne limitovanom počte. Miesto zadných sedadiel má BMW 3,0 CSL integrované priehradky na prilby. Puristickú povahu demonštrujú aj sedadlá, ktoré možno nastaviť len v dielni pomocou trojstupňového skrutkového spojenia.

Fascinujúca je aj technika. Pod kapotou sídli najsilnejší 6-valec, aký kedy v Mníchove skonštruovali. Radový agregát s objemom 3,0 litra má technologické korene v okruhových majstrovstvách DTM. Suchú kľukovú skriňu či kovaný kľukový hriadeľ dopĺňa hlava valcov vyrobená pomocou 3D tlače. Kým v BMW M4 CSL dáva 405 kW, tentoraz je to ešte o sedem kilowattov viac, teda 412 kW. Krútiaci moment je paradoxne o 100 Nm nižší, no má to svoju logiku. BMW 3,0 CSL je totiž vybavené výhradne manuálnou prevodovkou a pohonom zadných kolies, čo je v dnešných časoch skutočná rarita. S podraďovaním pomáha automatický medziplyn a s prenosom výkonu na asfalt zas aktívny M Diferenciál v rozvodovke zadnej nápravy, ktorý dokáže preniesť 100 % hnacieho momentu len na jedno z kolies.

Podvozok je doslova prehliadkou technológií divízie M. Nechýba špeciálne predné zavesenie s dvojitou vzperou, zadné 5-prvkové zavesenie, elektronicky riadené tlmiče, adaptívne riadenie M Servotronic s variabilným prevodom ani karbón-keramická brzdová sústava s nastaviteľnou intenzitou. Kotúče majú priemer 400, respektíve 380 mm. Všetky systémy dolaďovalo BMW M na referenčnom okruhu Nürburgring. Viac zábavy za volantom poskytuje možnosť nastavenia reakcií protipreklzového systému. K dispozícii je až desať stupňov. Bohužiaľ BMW nezverejnilo to najdôležitejšie – dynamické parametre. Nepoznáme teda zrýchlenie z 0 na 100 km/h ani maximálnu rýchlosť. Ak však BMW M4 CSL šprintuje na stovku za 3,7 sekundy, odľahčené 3,0 CSL nejakú tú desatinku iste ešte stiahne.
