
Ani Dacia sa nemôže vyhnúť znižovaniu emisií. A inou cestou ako elektrifikáciou to nejde. Prvým krokom bolo predstavenie čisto elektrickej Dacie Spring. Tá sa síce stala najlacnejším elektromobilom Európy, ale bez obetí to nešlo. Spring je naozaj malé SUV s polovičným výkonom elektromotora, polovičnou kapacitou batérie a polovičným dojazdom v porovnaní s bežnými elektromobilmi, a navyše vyrábaný v Číne. Jednoducho, ak chcela Dacia ostať verná svojej lowcostovej filozofii, musela v mnohom ubrať. Lenže teraz prichádza na scénu prvý hybridný model, konkrétne 7-miestne kombi Jogger, pri ktorom už nebude možné skryť cenu technológie tak jednoducho. Jogger Hybrid 140 sa preto stane najdrahšou Daciou.

Hybridný Jogger využije techniku E-Tech dobre známu z hybridného Renaultu Clio a hybridnej Arcany. To znamená kombináciu atmosférického motora 1,6 SCe (66 kW), elektromotora s výkonom 36 kW, štartér-generátora a takzvanej multimódovej prevodovky. Tá obsahuje štyri prevodové stupne pre spaľovací motor a dva pre elektromotor. Mimochodom, vystčí si bez spojky! Označenie 140 znamená, že systémový výkon sústavy bude 103 kilowattov, identický s francúzskymi súrodencami. K tomu je „pribalená“ li-ion batéria s kapacitou 1,2 kWh umiestnená pod podlahou batožinového priestoru. Renault popisuje tento systém ako sériovo-paralelný, pričom má v súvislosti s ním chránených asi 150 patentov.

Ide teda o pomerne drahú technológiu, ktorú sme v službách Dacie zatiaľ nevideli. Presnejšie, ktorej sa Dacia, kým to bolo možné, vyhýbala. Cenu na našom trhu síce ešte nepoznáme, ale zato poznáme tú francúzsku. Jogger Hybrid 140 bude stáť od 24 600 eur, čím sa stane vôbec najdrahšou Daciou. Bežný Jogger s 3-valcovým benzínovým motorom štartuje totiž na 16 990 eurách. Na druhej strane treba uznať, že spolu s hybridnou technológiou si budú môcť zákazníci užiť hladký chod 4-valcového motora, komfort automatickej prevodovky a tiež by mali profitovať na nižšej spotrebe.

Až 80 % jázd v meste by malo pripadať na jazdu bez spaľovacieho motora, čo má znížiť spotrebu v meste približne o 40 %. Dacia síce priemer podľa WLTP neuvádza, no poskytla informáciu o emisiách CO2. Hybridný Jogger bude emitovať 108 gramov tohto skleníkového plynu na kilometer, čo je v prepočte asi 4,5 litra benzínu na 100 km. Dacia tiež uvádza, že nová verzia dokáže prejsť na jednu nádrž až 900 km. Dacia poskytne na vysokonapäťovú batériu záruku osem rokov alebo 160 000 kilometrov. Zákazníci by nemali prísť elektrifikáciou ani o jediný liter úžitkového objemu v batožinovom priestore, pretože Dacia rátala s hybridnou verziou už pri vývoji Joggeru.

Joggeru, ktorý bol predstavený v septembri 2021, sa zatiaľ naozaj darí. Dacia má na tento praktický model už 83 000 objednávok, z ktorých 51 000 uspokojila. Až dve tretiny zákazníkov si vyberalo 7-miestnu verziu a až 50 % pripadá na verziu spaľujúcu LPG. Práve tá poskytuje najlepší pomer medzi cenou a nízkymi prevádzkovými nákladmi. Pochybujeme, že hybridná verzia to zmení. Automobilke však nepochybne pomôže znížiť v Európe flotilové emisie. Zároveň sa bude môcť pochváliť, že napriek vysokej cene hybridného Joggeru ide i tak o najlacnejšie rodinné auto s plne hybridným pohonom.