Kia ohlásila, že od roku 2035 bude vyrábať len elektromobily. Jej elektrická budúcnosť sa však už dávno začala. Odštartovala ju crossoverom EV6 s 800 V batériou, ktorý získal vlani záskal titul európskeho auta roka 2022. Po ňom budú nasledovať ďalšie čisto elektrické novinky na platforme E-GMP. A tým kľúčovým sa stane Kia EV9 – veľké sedemmiestne SUV, ktoré naznačila Kia konceptom už v roku 2021. Po sérii čiastkových odhalení siluety či digitálnej tigrej masky tu máme konečne oficiálne snímky exteriéru aj interiéru. Tie len dokazujú úžasný pokrok Kie v oblasti dizajnu. Sériová verzia je snáď ešte vydarenejšia ako samotná štúdia. A to sa veru často nestáva.
Kia tvrdí, že sa držala dizajnového rukopisu „Opposites United“, teda jednoty protikladov. EV9 má evokovať drsnosť SUV a zároveň pokoj elektromobilu. To je zrejmé z prísne geometrických tvarov, no zároveň snahy o čo najlepšiu aerodynamiku. Kolmá tigria maska sa po prvý raz predstavuje v digitálnej podobe. Mriežku nahradil vzor tvorený sústavou štvorcových diód, ktoré vytvárajú efekt hviezdnej oblohy. Samotné LED svetlá sú situované vertikálne. Z profilu zaujme mohutný horizontálny pontón, hranaté výrezy blatníkov aj bohato presklená kabína, ktorá odľahčuje celkovo robustný vzhľad. Zadné LED svetlá sú inšpirované grafikou tých predných a siahajú od nárazníka až po strešný spojler.
V kabíne sľubuje Kia enormný priestor, najmä vďaka úplne vodorovnej podlahe a veľkému rázvoru náprav. Našlo sa tu miesto až pre tri rady sedadiel. V ponuke bude 6– aj 7-miestna konfigurácia – 2 + 3 + 2 alebo 2 + 2 + 2. Druhý aj tretí rad je možné sklopiť, čím vnikne veľkorysý úžitkový priestor. Objem ale nepoznáme. Tam sa však variabilita EV9 zďaleka nekončí. V druhom rade si môžu pasažieri nastavovať sklon operadiel, napríklad počas nabíjania. Sedadlá druhého radu sa dajú navyše otočiť o 180 stupňov, takže vznikne akási klubová verzia, keď sú cestujúci otočení tvárami k sebe. Otočné sedadlá môžu byť výhodou aj pri nastupovaní či vystupovaní.
Vznášajúca sa palubná doska nesie ďalšiu generáciu infotainmentu AVNT. Kia sa tentoraz neuspokojila s dvojicou 12,3-palcových displejov. Pridala ešte jeden 5-palcový pre niektoré často využívané funkcie vozidla. Vďaka tomu zredukovala počet fyzických ovládačov na skutočné minimum. Pod pravým displejom sa ešte našlo miesto na dotykovú lištu pre reguláciu klimatizácie a štartovanie. Stredová konzola vytvorila priestor pre množstvo odkladacích miest, vrátane uzatvoreného boxu, držiakov nápojov či pre nabíjačku smartfónov. Bohužiaľ, o technike Kia nič neprezradila, oficiálna premiéra je totiž naplánovaná až na 28. marca. Počas nej by sme sa mali dozvedieť viac o výkonoch, dynamike, kapacite akumulátora či dojazde.