Jeep Wrangler Magneto: Terénna legenda sa mení na elektromobil. Kde sa však v horách nabije?

Toto je už tretí koncept na tému čisto elektrického Wrangleru. Na linky asi nemá ďaleko. A čo je neuveriteľné, disponuje manuálnou prevodovkou a klasickým pohonom 4 x 4.

12.04.2023 10:00
debata (3)
Wrangler Magneto 3.0 je už treťou evolúciou... Foto: Jeep
Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept - 2023 Wrangler Magneto 3.0 je už treťou evolúciou elektrického Wrangleru. Tentoraz s brutálnym výkonom 478 kW a krútiacim momentom 1 220 Nm.

To, že elektrifikácia neminie ani svet drsných off-roadov, je dnes nad slnko jasnejšie. Na svete je GMC Hummer EV SUV, viacero elektrických pikapov a čoskoro dorazí aj elektrický Mercedes-Benz EQG. No a o slovo sa hlási aj najväčšia americká terénne legenda – Jeep Wrangler. Nie je to po prvý raz. Wrangler Magneto predstavil totiž Jeep v podobe konceptu Wrangler Magneto už v roku 2021. Išlo o prvú vývojovú fázu, po ktorej nasledoval Wrangler Magneto 2.0 a teraz na tradičnej akcii Easter Jeep Safari v Utahu vyrukovala automobilka s Wranglerom Magneto 3.0, teda treťou vývojovou evolúciu.

Jeep Wrangler Addax Čítajte viac Jeep predstavil príves pre Wrangler. Zvládne aj ťažký terén

Sympatické je, že Jeep ostal verný pôvodnému konceptu. Nejde teda o elektromobil s dvojicou nezávislých elektromotorov na každej z náprav. Toto je Wrangler, ako má byť – s klasickou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, klasickou štvorkolkou s kardanom aj diferenciálmi či redukčnou prevodovkou. Rozdiel je len v tom, že spaľovací agregát nahradil tichý elektromotor, ktorý točí 6 000 otáčok za minútu, teda asi toľko, ako klasický motor. A namiesto nádrže má batérie. Kým však prvá verzia disponovala civilným výkonom 210 kW a krútiacim momentom 370 Nm, Magneto 2.0 sa už posilnil na neskutočných 460 kW a 1 152 Nm.

Obrie 40-palcové pneumatiky, extrémna svetlá... Foto: Jeep
Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept - 2023 Obrie 40-palcové pneumatiky, extrémna svetlá výška, špeciálne nápravy a redukčná prevodovka znamenajú, že toto elektrické monštrum v teréne nič nezastaví.

Tam sa ale Jeep nezastavil. Magneto 3.0 má totiž nový axiálny elektromotor s výkonom 478 kW a krútiacim momentom 1 220 Nm. To sme už kdesi vo svete úžitkových áut. A keďže na bežné cesty sú tieto parametre vskutku extrémne, Magneto 3.0 umožňuje výber z dvoch jazdných režimov. V bežnom móde má 205 kW a 370 Nm, teda ako Magneto 1.0. Až po prepnutí na druhý mód sa z neho stáva skutočné „zviera“. K dispozícii sú tiež dve úrovne rekuperácie a redukčný prevod, vďaka ktorému si Magneto 3.0 trúfne zvládať plazivým tempom aj tie najväčšie stúpania či klesania. Ovládať ho vtedy stačí plynovým pedálom.

Elektrickú technológiu odhaľuje Magneto... Foto: Jeep
Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept - 2023 Elektrickú technológiu odhaľuje Magneto priesvitnou prednou kapotou.

Terénne schopnosti podporujú špeciálne nápravy Dynatrac 60 a zadná Dynatrac 80 s koncovým prevodom 5,38 : 1. A, samozrejme, obrie terénne 40-palcové pneumatiky obuté na 20-palcových diskoch. Ak by to nestačilo, pneumatické odpruženie dokáže zväčšiť svetlú výšku o ďalšie tri palce (7,62 cm). Zmeny prebehli aj v oblasti dizajnu. Tak napríklad celá kabína je v porovnaní so sériovým Wranglerom Rubicon posunutá a 60 mm viac vzad, čo predĺžilo prednú kapotu. Čelné okno je zas sklonené o 12 stupňov viac dozadu a predné blatníky sú o päť centimetrov dlhšie. Farba laku zodpovedá motívom prevej aj druhej evolúcie Magneta, pričom pridáva kontrastné červené detaily.

COTY - 2023 Čítajte viac COTY 2023: Európskym autom roka je Avenger. S Jeepom spoločného veľa nemá

Kapacita batérií, a teda aj dojazd ostávajú, bohužiaľ, tajomstvom. Vychádzať ale môžeme čiastočne z predchádzajúcich verzií. Tá prvá mala batériu s kapacitou 70 kWh a na stovku zrýchľovala za 6,8 sekundy. Vzhľadom na viac ako dvojnásobný výkon bude teda Magneto 3.0 určite v zrýchlení atakovať štvorsekundovú hranicu. Viac dynamiky však znamená aj väčšiu spotrebu elektrickej energie. Kde ju však vezme kdesi v nehostinnej prérii, zatiaľ Jeep neprezradil. Ak sa kapacita batérie nezvýšila, tipujeme mu dojazd na bežnej ceste maximálne 200 km a v teréne sotva 100. Len ťažko mu pomôžu solárne nabíjačky, na ktorých Jeep pracuje.

Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept - 2023
Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept - 2023
+10Jeep Wrangler Magneto 3.0 Concept - 2023

V každom prípade nemá už Wrangler Magneto ďaleko k montážnym linkám. Svojim benzínovým súrodencom sa v univerzálnosti asi nevyrovná, ale ako drahá hračka pre technologických „maniakov“ by mohol mať úspech. Bude len spestrením, pretože verzie so spaľovacími motormi tak skoro neskončia.

Jeep - nové technológie 2021 Čítajte viac Jeep: Kráľ terénu sa pripravuje na elektrickú a digitálnu budúcnosť

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Jeep Wrangler #Jeep #Jeep Wrangler Magneto
Články podľa značiek