To, že elektrifikácia neminie ani svet drsných off-roadov, je dnes nad slnko jasnejšie. Na svete je GMC Hummer EV SUV, viacero elektrických pikapov a čoskoro dorazí aj elektrický Mercedes-Benz EQG. No a o slovo sa hlási aj najväčšia americká terénne legenda – Jeep Wrangler. Nie je to po prvý raz. Wrangler Magneto predstavil totiž Jeep v podobe konceptu Wrangler Magneto už v roku 2021. Išlo o prvú vývojovú fázu, po ktorej nasledoval Wrangler Magneto 2.0 a teraz na tradičnej akcii Easter Jeep Safari v Utahu vyrukovala automobilka s Wranglerom Magneto 3.0, teda treťou vývojovou evolúciu.
Čítajte viac Jeep predstavil príves pre Wrangler. Zvládne aj ťažký terénSympatické je, že Jeep ostal verný pôvodnému konceptu. Nejde teda o elektromobil s dvojicou nezávislých elektromotorov na každej z náprav. Toto je Wrangler, ako má byť – s klasickou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, klasickou štvorkolkou s kardanom aj diferenciálmi či redukčnou prevodovkou. Rozdiel je len v tom, že spaľovací agregát nahradil tichý elektromotor, ktorý točí 6 000 otáčok za minútu, teda asi toľko, ako klasický motor. A namiesto nádrže má batérie. Kým však prvá verzia disponovala civilným výkonom 210 kW a krútiacim momentom 370 Nm, Magneto 2.0 sa už posilnil na neskutočných 460 kW a 1 152 Nm.
Tam sa ale Jeep nezastavil. Magneto 3.0 má totiž nový axiálny elektromotor s výkonom 478 kW a krútiacim momentom 1 220 Nm. To sme už kdesi vo svete úžitkových áut. A keďže na bežné cesty sú tieto parametre vskutku extrémne, Magneto 3.0 umožňuje výber z dvoch jazdných režimov. V bežnom móde má 205 kW a 370 Nm, teda ako Magneto 1.0. Až po prepnutí na druhý mód sa z neho stáva skutočné „zviera“. K dispozícii sú tiež dve úrovne rekuperácie a redukčný prevod, vďaka ktorému si Magneto 3.0 trúfne zvládať plazivým tempom aj tie najväčšie stúpania či klesania. Ovládať ho vtedy stačí plynovým pedálom.
Terénne schopnosti podporujú špeciálne nápravy Dynatrac 60 a zadná Dynatrac 80 s koncovým prevodom 5,38 : 1. A, samozrejme, obrie terénne 40-palcové pneumatiky obuté na 20-palcových diskoch. Ak by to nestačilo, pneumatické odpruženie dokáže zväčšiť svetlú výšku o ďalšie tri palce (7,62 cm). Zmeny prebehli aj v oblasti dizajnu. Tak napríklad celá kabína je v porovnaní so sériovým Wranglerom Rubicon posunutá a 60 mm viac vzad, čo predĺžilo prednú kapotu. Čelné okno je zas sklonené o 12 stupňov viac dozadu a predné blatníky sú o päť centimetrov dlhšie. Farba laku zodpovedá motívom prevej aj druhej evolúcie Magneta, pričom pridáva kontrastné červené detaily.
Čítajte viac COTY 2023: Európskym autom roka je Avenger. S Jeepom spoločného veľa nemáKapacita batérií, a teda aj dojazd ostávajú, bohužiaľ, tajomstvom. Vychádzať ale môžeme čiastočne z predchádzajúcich verzií. Tá prvá mala batériu s kapacitou 70 kWh a na stovku zrýchľovala za 6,8 sekundy. Vzhľadom na viac ako dvojnásobný výkon bude teda Magneto 3.0 určite v zrýchlení atakovať štvorsekundovú hranicu. Viac dynamiky však znamená aj väčšiu spotrebu elektrickej energie. Kde ju však vezme kdesi v nehostinnej prérii, zatiaľ Jeep neprezradil. Ak sa kapacita batérie nezvýšila, tipujeme mu dojazd na bežnej ceste maximálne 200 km a v teréne sotva 100. Len ťažko mu pomôžu solárne nabíjačky, na ktorých Jeep pracuje.
V každom prípade nemá už Wrangler Magneto ďaleko k montážnym linkám. Svojim benzínovým súrodencom sa v univerzálnosti asi nevyrovná, ale ako drahá hračka pre technologických „maniakov“ by mohol mať úspech. Bude len spestrením, pretože verzie so spaľovacími motormi tak skoro neskončia.
Čítajte viac Jeep: Kráľ terénu sa pripravuje na elektrickú a digitálnu budúcnosť