Trieda MPV je síce už dávno „out“, ale zato luxusným vanom sa darí. Z modelov ako VW Multivan či Mercedesu-Benz triedy V sú v luxusných verziách doslova hviezdy. A teraz budú mať nového súpera z dielne Lexusu. Ten totiž do Európy dovezie nový model LM. Úplná novinka to však nie je. V Číne sa totiž LM darí už takmer tri roky. Navyše Lexus pripravil pre modelový rok 2024 jeho modernizáciu. Túto príležitosť využije aj na rozšírenie jeho pôsobnosti. Z Číny sa vydá na starý kontinent, aby podkúril zabehnutým hráčom, ktorí už dávno operujú na letiskách, v hoteloch či v štátnych a firemných službách. Lexus pritom nenechal nič na náhodu. Hoci základom LM je Toyota Alphard, pri konverzii uplatnil DNA značky v maximálnom rozsahu.
Čítajte viac Lexus chce predĺžiť zimný dojazd elektromobilov. Recept poznáte z domuVan s dĺžkou 5 130, šírkou 1 890 a výškou 1 945 mm bude asi najluxusnejšou dodávkou všetkých čias. Upozorňuje na to už samotným dizajnom. Obria vretenová maska nenechá nikoho na pochybách, kam LM mieri, i keď nie každému asi padne do oka. No oveľa zaujímavejšie je to v kabíne inšpirovanej súkromnými jetmi či triedou First Class v dopravných lietadlách. V ponuke budú dve verzie – 7-miestna v konfigurácii 2 + 2 + 3 a vrcholová, ktorá má len tri rady sedadiel. Kokpit vodiča nechajme na neskôr, pretože zmyslom tohto súkromného jetu na kolesách je poskytnúť relaxačný či pracovný priestor posádke vzadu. O dostatku priestoru nepochybujete, a ani o luxuse odvodenom z japonskej pohostinnosti „omotenashi“.
Priestor vodiča a zadnej časti kabíny je v 4-miestnej verzii oddelený priečkou, ktorá obsahuje zasúvateľné okno. To zabezpečuje výhľad vpred a zároveň možnosť komunikácie. Ak chcú cestujúci vzadu viac súkromia, okno môžu zavrieť a stmaviť. No najväčšou vychytávkou je gigantická 42-palcová HD obrazovka, ktorá môže byť rozdelená aj na dve samostatné s vlastným obsahom. K dispozícii je streamovanie video obsahu alebo prepojenie s externými zariadeniami cez HDMI. Zážitok zo sledovania filmov či videí je o to intenzívnejší, že na palube je audio Mark Levinson s 23 reproduktormi. Dve samostatné sedadlá sú navrhnuté tak, aby zabraňovali nepríjemným pocitom pri nakláňaní karosérie – stabilizujú telo, hlavu a zmierňujú nízkofrekvenčné vibrácie.
Sedadlá sú vyhrievané, ventilované a je ich možné sklopiť do vodorovnej polohy. Potom spolu s výsuvnou opierkou na nohy vytvoria dokonalé relaxačné lôžko, podobné tým v lietadlách. Čalúnenie tvorí najjemnejšia anilínová koža, pričom hlavové vankúšiky sú vyrobené z dvoch materiálov rôznej mäkkosti. Pocit luxusu navodzuje aj špeciálna klimatizácia, ktorá meria teplotu povrchu tela každého cestujúceho pomocou infračervených senzorov a prispôsobuje teplotu či intenzitu ventilácie. Okrem registrov v deliacej priečke, ktoré smerujú prúd dokonale vyčisteného vzduchu k nohám alebo rukám, sú tu ešte ohrievače krku integrované priamo do opierok hláv. Atmosféru dotvára ambientné osvetlenie s piatimi motívmi a 14 odtieňmi.
Špeciálna pozornosť sa venovala tichu. Lexus hovorí o „zvláštnom tichu“, ktoré nemá byť úplné ako vo zvukovej komore. Absencia akéhokoľvek zvuku totiž pôsobí skľučujúco. Každý ruch prenikajúci do kabíny bol preto predmetom analýzy. LM má dokonale utesnené dvere či okná, 5-vrstvové čalúnenie stropu, ktoré síce izoluje ale nepohlcuje hlas, systém aktívneho potláčania hluku a dokonca špeciálne akustické pneumatiky s penovou vložkou. Kvalitu tohto ticha prirovnáva Lexus k prechádzke pokojným lesom. Aby bolo nastavovanie zvukového, svetelného či tepelného komfortu čo najjednoduchšie, dajú sa tieto funkcie organicky ovládať jediným tlačidlom s módmi Relax (uvoľnenie), Dream (snenie), Focus (sústredenie), Energise (osvieženie), ale aj podľa vlastných predstáv v režime My Original.
Dostatok svetla vpúšťajú do kabíny nielen veľké okná, ale aj dvojica pozdĺžnych strešných okien, ktoré sú predelené strešnou konzolou, obloženou drevenou textúrou s motívom rybej kosti. Tá obsahuje napríklad aj ovládače dverí či dokonale maskované odkladacie priestory. Vo výbave LM nechýba ani chladnička či dáždniky pri dverách. Nezabudlo sa ani na vodiča. Kokpit s digitálnym prístrojovým panelom a 15-palcovým infotainmentom je navrhnutý tak, aby polohou sedadla, volantu a ergonomickým rozmiestnením ovládačov pripomínal limuzíny Lexusu. Digitálne spätné zrkadlo príde vhod, ak sa zadní pasažieri rozhodnú pre nepriehľadné okno v priečke. Použité materiály a precíznosť spracovania nezaostávajú za úrovňou zadnej časti kabíny.
Čítajte viac Test: Lexus ES 300h - luxusná limuzína s prekvapivo nízkou spotrebouSamozrejmou súčasťou je balík asistenčných systémov Lexus Safety System +. Nový Lexus LM sa do Európy dostane výlučne vo verzii LM 350h, teda s hybridnou hnacou sústavou, známou z modelov NX 350h alebo RX 350h. Pod prednou kapotou je atmosférický 2,5-litrový 4-valec, s ktorým spolupracujú až dva elektromotory. Jeden je prepojený so spaľovacím motorom cez planétovú prevodovku a druhý je integrálnou súčasťou zadnej nápravy. Takže LM 350h je zároveň štvorkolkou, ktorú Lexus označuje ako E-Four. Systém dokáže rozdeľovať hnací moment v pomere 100 : 0 až po 20 : 80. Systémový výkon 184 kW stačí na slušnú dynamiku. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h síce nepoznáme, ale maximálna rýchlosť je 190 km/h.