Maserati Grecale Folgore: Táto elektrická beštia šprintuje na stovku za 4,1 s

Na autosalóne v Šanghaji Maserati konečne ukázalo čisto elektrickú verziu vlani predstaveného SUV Grecale. A za verziami so spaľovacím motorom naozaj nezaostáva. Je najsilnejšia, ale nie najrýchlejšia.

28.04.2023 06:00
debata (4)
Elektrické Grecale Folgore sa od svojich... Foto: Maserati
Maserati Grecale Folgore - 2023 Elektrické Grecale Folgore sa od svojich súrodencov so spaľovacími motormi líši najmä čiernou, čiastočne zaslepenou maskou či osvetlenými odvetrávacími otvormi na blatníkoch.

Vlani sa Maserati pochválilo svojím menším SUV Grecale, ktoré je v portfóliu značky situované pod Levante. Už vtedy slávna značka z Modeny deklarovala, že z Grecale sa čoskoro stane druhý elektromobil trojzubca. A po autosalóne v Šanghaji je realitou. Tak ako kupé GranTurismo má aj elektrické Grecale prívlastok Folgore. Takto bude automobilka označovať všetky svoje elektrické produkty. Napokon, už od roku 2025 bude v každom modelovom rade čisto elektrický derivát a do konca dekády budú všetky Maserati výlučne na batériový pohon. Grecale Folgore je pritom ďalším dôkazom, že elektrifikácia nemusí ísť na úkor dynamiky, práve naopak.

Maserati Grecale - 2022 Čítajte viac Maserati Grecale: Nový ‘vietor‘ má techniku MC20. Stovku dá za 3,8 s!

Grecale Folgore poháňajú dva elektromotory. Každý z nich má výkon 205 kW a krútiaci moment 410 Nm. Takže Maserati udáva systémový výkon 410 kW a krútiaci moment 820 Nm. To sú nepochybne úžasné čísla. Neprekvapí, že Folgore je najvýkonnejšou verziou celého modelového radu. Ale nie najrýchlejšou. Môže za to jeho hmotnosť 2 480 kg. Napriek tomu šprintuje na stovku za 4,1 sekundy, čo znamená, že v tejto disciplíne poráža 4-valcovú bi-turbo verziu 2,0 Modena, ktorá zvládne tú istú disciplínu za 5,3 sekundy. No na vrcholovú verziu Grecale Trofeo s úžasným 6-valcom 3,0 Nettuno (401 kW), ktorý disponuje dvoma spaľovacími komorami pre každý valec, jednoducho nemá. V šprinte za ním zaostáva Folgore o 0,3 desatiny sekundy.

Špecifické sú aj disky kolies s aerodynamickými... Foto: Maserati
Maserati Grecale Folgore - 2023 Špecifické sú aj disky kolies s aerodynamickými vložkami. Môžu mať priemer 19 až 21 palcov. Medený lak Rame Folgore je inšpirovaný obkladom Guggenheimovho múzea v Bilbau.

A podobne je to s maximálnou rýchlosťou. Elektrické Grecale končí už pri rýchlosti 220 km/h, čo je na elektromobil síce slušné číslo, no jeho benzínových súrodencov zastaví v rozlete obmedzovač až pri rýchlosti 250, respektíve 285 km/h v prípade Trofea. Batéria s kapacitou 105 kWh má podľa Maserati stačiť na 500 km jazdy, keďže jeho udávaná priemerná spotreba je len 23,6 kWh/100 km. Pochopiteľne, pri využití plného potenciálu vyšťavíte akumulátory oveľa skôr. Preto môže vodič vyberať okrem jazdných režimov Sport, Offroad aj úsporný mód Max Range, ktorý automobilka odporúča v situácii, keď kapacita klesne pod 16 %. Maximálna rýchlosť padne na 130 km/h a klimatizácia sa prepne do nízkoenergetického režimu.

Interiér používa medené dekorácie a veľa... Foto: Maserati
Maserati Grecale Folgore - 2023 Interiér používa medené dekorácie a veľa karbónu. Infotainment je prispôsobený špecifickým funkciám elektrického pohonu.

Grecale Folgore podporuje nabíjanie striedavým prúdom s výkonom 22 kW a jednosmerným 150 kW. Z 20 na 80 % by sa malo dobiť na rýchlonabíjacej stanici za 29 minút. Grecale Folgore bude so stabilitou pomáhať štandardne pneumatické odpruženie, ktoré umožňuje nastaviť svetlú výšku podvozka v šiestich úrovniach. Meniť sa môže v rozsahu 65 mm. Riadiaci systém VDCM kontroluje dynamiku vozidla, polohu karosérie, trakčné a stabilizačné systémy. Zvonka spoznáte Folgore najmä vďaka špecifickej „polozaslepenej“ čiernej maske, osvetleným výduchom na predných blatníkoch, aerodynamicky optimalizovaným kolesám s priemerom od 19 do 21 palcov a nápisom Folgore.

Maserati GranTurismo - 2022 Čítajte viac Maserati GranTurismo: Po prvýkrát aj na elektrinu!

Pre elektrickú verziu namiešalo Maserati aj špecifický medený odtieň Rame Folgore inšpirovaný obkladom Guggenheimovho múzea v Bilbau. S ním ladia aj medené reliéfne dekorácie a ambientné osvetlenie v interiéri. Špecifickým funkciám, súvisiacim s elektrickým pohonom, je prispôsobený aj digitálny kokpit a infotainment so zhodnými uhlopriečkami 12,3 palca. Prístrojový panel a head-up displej je možné nastaviť do režimu, ktorý dáva vodičovi pri športovej jazde len tie najdôležitejšie informácie. Novinka by sa mala dostať k zákazníkom na jeseň. Ako naznačuje čínska premiéra, práve Čína by mala byť hlavným teritóriom Grecale Folgore.

Maserati Grecale Folgore - 2023
Maserati Grecale Folgore - 2023
+22Maserati Grecale Folgore - 2023

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #Maserati #elektromobily #Maserati Grecale #Maserati Grecale Folgore
Články podľa značiek