Volvo EX30 je doteraz najmenším Volvom v histórii. Elektrické SUV, ktoré sa postaví pod súčasné modely C40 a XC40 Recharge, má však o to väčšie ambície. Práve vďaka nemu chce Volvo do roku 2025 zvýšiť predaje na 1,2 milióna kusov ročne, čo má byť nárast o neuveriteľných 95 % v porovnaní s rokom 2022. Využíva platformu SEA (Sustainable Experience Architecture), spolu s novým Smartom 1. Napokon, obe značky sú pod krídlami čínskeho gigantu Geely. Tak ako jeho súrodenec bude schádzať z liniek čínskeho závodu Zhangijakou. Práve spoločné komponenty a lacnejšia výroba v ríši stredu umožnila Volvu zredukovať náklady a prísť so základnou cenou, ktorá zarmúti mnohých konkurentov.
Pozrite si nové elektrické Volvo EX30 vo videu
V Nemecku bude EX30 štartovať na 36 590 eurách, čo je napríklad o 3 600 eur menej v porovnaní s Oplom Mokka Electric alebo o 5 900 menej v porovnaní so sesterským Smartom 1. Na dizajne to ale nevidieť. Je to Volvo so všetkým čo k tomu patrí, hoci v menšom formáte. Máme tu typickú, tentoraz zaslepenú masku, výrazne digitálnu grafiku denných diód v tvare Thorovho kladiva, masívne oblúky blatníkov s 18-alebo 19-palcovými diskami kolies, dvojfarebné lakovanie či typické prepojené zadné svetlá. Časť z nich sa nachádza v stĺpikoch. Väčšia svetlá výška a ochrana podvozka zaraďujú EX30 do triedy SUV. Dostupných bude päť lakov, vrátane belasého Cloud Blue až po žiarovo žltý Moss Yelow, inšpirovaný machom na útesoch západného Švédska.
Interiér pôsobí prémiovo, pretože Volvo sa pri snahe dosiahnuť čo najnižšiu cenu nevzdalo kvalitných materiálov. Šetrilo radšej na elektronike. Tak napríklad spínače ovládania okien sa presunuli do stredovej konzoly, reproduktory z dverí do palubnej dosky a namiesto klasického prístrojového panela použilo Volvo podľa vzoru Tesly veľkú centrálnu 12,3-palcovú obrazovku s infotaimentom využívajúcim operačný systém Android so službami Google. Samozrejmosťou je kompatibilita so smartfónmi, digitálny kľúč, aktualizácia softvéru vzduchom či diaľkový prístup k vozidlu prostredníctvom aplikácie. Na výber je päť druhov spracovania kabíny, inšpirovaných škandinávskym interiérovým dizajnom. Zároveň Volvo zdôrazňuje, že až 17 % plastov je recyklovaných.
Volvo ponúkne v EX30 dva typy akumulátorov a tri výkonové verzie. Základom je verzia so štandardným dojazdom s lacnejšou LFP batériou (lítium-železo-fosfát) s kapacitou 51 kWh, ktorá je spojená so zadným elektromotorom. Výkon však nepoznáme. Dojazd by mal byť 344 km. Zákazníci, ktorí uprednostňujú dlhší dojazd, môžu zvoliť verziu s výkonom 200 kW a NMC (lítiun- nikel-mangán) batériou s kapacitou 69 kWh. Táto by mala na jedno nabitie zvládnuť 480 km. Na vrchol sa postaví dvojmotorová verzia s výkonom 315 kW, ktorá bude spojená s väčším akumulátorom. Zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3,6 sekundy sa stane vôbec najlepšie akcelerujúcim Volvom. Dojazdom 468 km sa postaví medzi základnú verziu a verziu s dlhým dosahom.
Čítajte viac Volvo EX90: Švédske elektrické SUV má byť najbezpečnejším autom planétyZ nových bezpečnostných systémov vyzdvihuje Volvo asistenta proti zrážke s cyklistom pri vystupovaní, ktorý má vo Volve premiéru, a tiež nový parkovací asistent, ktorý zvláda kolmé, priečne aj šikmé parkovacie manévre. Vodič pri parkovaní nepoužíva pedále ani volant, len dohliada na bezpečnosť. Jeho pozornosť stráži kamera, ktorá skenuje tvár 13-krát za sekundu. Volvo je tiež pyšné, že sa mu podarilo zredukovať celkovú uhlíkovú stopu EX30 po prejdení 200 000 km pod 30 ton, čo je o 25 % menej v porovnaní s modelmi CX40 a C40. Výrobu odštartuje v tomto roku a predaj v priebehu roka 2024. Čerešničkou na torte bude outdoorová verzia Cross Country s vyšším a lepšie chráneným podvozkom. Napríklad nábehovými doskami vpredu a vzadu a masívnejšími prahmi. Štandardom budú aj 19-palcové disky.