Porsche oslavuje 70 rokov od založenia značky. Skutočnou čerešničkou na torte je koncept Mission X. Po desiatich rokoch tak automobilka z Zuffenhausenu nadväzuje na tradíciu malosériových superšportov, akými bolo Porsche 959 v roku 1985, Carrera GT v roku 2003 a hybridné Porsche 918 Spyder z roku 2013. Za poslednú dekádu sa toho však veľa zmenilo, a tak neprekvapí, že Mission X zamenil nádrž za batériu. Je akýmsi technologickým majákom, ktorý má demonštrovať pokrok vo vývoji elektrických Porsche. Taycan bol totiž len začiatkom. Ako ukazuje Mission X, budúcnosť môže byť ešte oveľa vzrušujúcejšia.
Čítajte viac Porsche ukázalo vynovené logo. Nájdete tri rozdiely?Koncept lakovaný farbou Rocket Mettalic je pomerne kompaktným modelom, ktorý má na dĺžku 4 500 mm, podobne ako Carrera GT. Tomu zodpovedá aj rázvor náprav s hodnotou 2 730 mm. Aj s elektrickou platformou tak dokázalo Porsche udržať formát nefalšovaného GT. Spätosť s asfaltom umocňuje extrémna šírka na hranici dvoch metrov a veľké 20-, respektíve zadné 21-palcové kolesá. Napriek očakávaným brutálnym výkonom na okruhoch nepôsobí pritom Mission X agresívne. Skôr naopak, šokuje uhladenými krivkami. Vystačí si bez obrieho zadného krídla a veľkých sacích otvorov. Napokon, elektromobil ich toľko nepotrebuje. Pritom má mať vyšší prítlak ako okruhové Porsche 911 GT3 RS. Tajomstvo skrýva podvozok.
V novej podobe sa predstavujú aj predné diódové svetlá so štyrmi modulmi. Tie sú tentoraz situované vertikálne, čo má odkazovať na lPorsche 906 a 908. Pri priblížení sa k vozidlu na vás „žmurknú“. Zadné svetlá tvorí svetelná lišta so svietiacim nápisom Porsche, ktorá počas nabíjania pulzuje. Prísne aerodynamická kabína má presklenú kopulu a dvere v štýle Le Mans, ktoré sa otvárajú nahor a dopredu, podobne ako na Porsche 917. Špeciálne tvarované disky s priehľadnými aerolopatkami sú navrhnuté ako turbíny, vysávajú horúci vzduch z oblasti bŕzd, čo zabezpečuje perfektné chladenie. Bonbónikom je vynovené logo Porsche, použité vôbec po prvýkrát. Nájdeme ho na karbónovej kapote a v monochromatickej podobe na kolesách.
Vodič Porsche pálil diaľnicou vyše 200 km/h. Skutok si vraj nepamätal
Ani kabína nie je vzdialená svetu okruhových špeciálov. Vidieť to na „otvorenom“ volante s hlavnými ovládacími prvkami či 6-bodových pásoch sedadiel uchytených priamo do karbónového monokoku. Sedadlo vodiča má prioritnú pozíciu a tvorí akýsi modul spolu so stredovou konzolou a prístrojovým panelom. Potiahnuté je šedou kožou Kalahari. Spolujazdec sedí v sedadle čalúnenom hnedou kožou Andalusia a pred sebou má na palubnej doske bajonet, na ktorý je možné prichytiť analógovo-digitálne stopky. Tento zvláštny „tablet“ poskytuje presné telemetrické dáta a umožňuje merať čas na kolo či iné dôležité okruhové parametre.
O technike toho Porsche veľa neprezradilo. No aj z toho, čo naznačilo, je jasné, že Mission X posúva elektrickú technológiu na celkom novú úroveň. Výkonová hmotnosť má byť približne jeden kôň na kilogram, takže vylúčených nie je 1 500 koní, ktoré by mohli pochádzať zo štyroch elektromotorov. Kapacitu batérie, ktorá je umiestnená za sedadlami, aby zabezpečovala dokonalé rozloženie hmotnosti, síce nepoznáme, ale pracovať bude s napätím až 900 V – o 100 viac ako v Taycane. Navyše Porsche sľubuje dvakrát rýchlejšie nabíjanie. Výrobu síce automobilka nepotvrdila, no paradoxne sľubuje, že ak sa tak stane, bude Mission X najrýchlejším produkčným autom na Nurburgringu. Takže o zámere dostať ho k zákazníkom nepochybujeme. Po 10 rokoch od predstavenia 918 Spyder je napokon najvyšší čas na ďalšie auto snov.
Čítajte viac Porsche Cayenne: Modernizácia prináša nový motor V8 aj prvky z Taycanu