
SsangYongu sa v Európe opäť darí. Na trhu má modely Rexton, Korando, Tivoli a pikap Musso. Vlastne mal, pretože v týchto dňoch prichádza na trh ďalšia ambiciózna novinka. SUV Torres, pomenované po národnom parku v Patagónii, známom náročným terénom, štítmi, ľadovcami či búrlivými vodnými tokmi, vypĺňa obrovskú medzeru, ktorú mal SsangYong medzi Korandom a luxusným Rextonom. Na dĺžku má 4 700 mm a jeho rázvor náprav je 2 680 mm. Takže tu máme zdatného konkurenta napríklad pre Škodu Kodiaq alebo Nissan X-trail. S konkurentmi si ho však rozhodne nepomýlite a ani s inými modelmi SsangYongu. Torres totiž štartuje novú dizajnovú éru značky. A je to na ňom vidieť.

Podľa automobilky má odkazovať na prvú generáciu Mussa a zároveň na druhú generáciu Koranda. Lenže na jeho dizajne nájdete aj množstvo iných prvkov. Tak napríklad prednou maskou s vertikálnymi otvormi evokuje Jeepy, pri pohľade na predný nárazník si zasa spomeniete na Dynamic Schield z niektorých Mitsubishi, zadné svetlá pripomínajú Range Rover a falošný kryt rezervného kolesa tak trochu Nissan Patrol. No a kufríky, ktoré je možné nainštalovať na zadné kontrastné stĺpiky s kovovým dizajnom, zasa evokujú Defender. Celé spolu to ale funguje perfektne. Úzke predné reflektory sú vybavené diódovou technológiou a platí to aj o tých zadných.

Ambície v teréne naznačuje masívna plastová ochrana podvozka, väčšia svetlá výška aj svalnaté blatníky, ktoré vytvárajú priestor pre 17– až 20-palcové kolesá. To, čo nevidieť, je pevná konštrukcia karosérie, ktorá obsahuje až 75-percentný podiel vysokopevnostnej ocele. Na výber bude sedem odtieňov laku, z čoho šesť je metalických. Interiér vyniká nielen priestorom, ale aj veľkým kufrom. Pod elektricky ovládané zadné veko sa zmestí minimálne 703 litrov batožín. Bez rezervného kolesa je to ale až 839. Variovať objem sa dá vďaka dvojitej prestaviteľnej podlahe aj vďaka operadlám zadných sedadiel, ktoré sú nastaviteľné v uhle 32,5 stupňa. Po ich úplnom sklopení sa Torres zmení na „dodávku“ s využiteľnou kapacitou až 1 662 litrov.


Pohľad na palubnú dosku prezrádza, že Torres je napriek drsnému vzhľadu moderným a luxusným autom. Okrem 12,5-palcového virtuálneho kokpitu obsahuje aj 9-palcový infotainment a dokonca tretí 8-palcový displej pre funkcie klimatizácie. To je riešenie, ktoré poznáme napríklad z Audi. Z komfortných prvkov spomeňme ventilované a vyhrievané predné sedadlá, navigáciu, strešné okno či USB porty aj pre zadných cestujúcich. Zrkadliť smartóny môžete cez rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Bezpečnosť reprezentuje celý balík asistenčných systémov od adaptívneho tempomatu a udržiavania v jazdnom prúde až po automatické prepínanie diaľkových svetiel či výstrahu pred prichádzajúcimi vozidlami pri cúvaní. O pasívnu bezpečnosť sa stará osem airbagov vrátane stredového medzi vodičom a spolujazdcom.

Torres prichádza zatiaľ s jedinou pohonnou jednotkou – dobre známym 4-valcom 1,5 GDI Turbo s výkonom 120 kW a krútiacim momentom 280 Nm. Ten je štandardne spojený so 6-stupňovým manuálom, ale za príplatok si môžete dopriať 6-stupňový japonský automat Aisin. Nechýba ani pohon oboch náprav, ktorý pracuje v troch režimoch. V móde FWD je Torres predokolkou, v režime Auto zapája do deja aj zadné kolesá vždy, keď je to potrebné, a v ťažších podmienkach využíva režim Lock, ktorý rozdeľuje hnací moment medzi nápravy v spravodlivom pomere 50 : 50. Torres sa nebojí ani vodných prekážok. Do rýchlosti 30 km/h zvláda brody hlboké 30 centimetrov.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 700 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 890 |
Výška (mm) | 1 710 – 1 720 |
Rázvor náprav (mm) | 2 680 |
Objem batožinového priestoru (l) | 839 (703 s rezervným kolesom) |
Objem palivovej nádrže (l) | 50 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 498 – 1 618 |
Technické údaje
Verzia | 1,5 GDI Turbo | 1,5 GDI Turbo AT | 1,5 GDI Turbo AWD |
---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 1 497 | 1 497 | 1 497 |
Počet valcov/ventilov | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DOHC Turbo | 4/16 DOHC Turbo |
Max. výkon (kW/ot.) | 120/5 000 | 120/5 000 | 120/5 000 |
Max. krútiaci moment (Nm/ot.) | 280/1 500 | 280/1 500 | 280/1 500 |
Prevodovka | 6M | 6AT | 6AT |
Pohon | FWD | FWD | AWD |
Max. rýchlosť (km/h) | 191 | 191 | 191 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,93 | 8,51 | 9,08 |

Na ceste máte zasa na výber tri jazdné režimy – Normal, Sport a Winter. Verzie s manuálom si musia vystačiť bez zimného módu. Jazdné vlastnosti zlepšuje štandardné nezávislé zavesenie všetkých kolies, teda aj tých zadných s viacprvkovou nápravou. Platí to aj pre verzie s predným náhonom, čo nebýva vždy zvykom. Torres dokáže ťahať príves s hmotnosťou 1 500 kg. Verzie s automatom maximálne 500 kg. Naftový motor SsangYong nespomína. V každom prípade má časom doraziť čisto elektrická verzia EVX. Na Slovensku sa Torres predáva od začiatku augusta a v súlade s tradíciou nastavuje veľmi konkurencieschopnú cenu. Štartuje totiž na 27 990 eurách. Tá sa týka verzie 1,5 GDI Turbo Club s predným náhonom a manuálnou prevodovkou.