Na výstave mobility v Mníchove ukáže Opel koncept Experimental. Názov nie je náhodný. Pamätníci si možno ešte spomenú na rok 1965, keď značka s bleskom v znaku ako prvá v Európe predstavila koncepčný automobil. Išlo o Opel Experimental GT. Toto kupé predznamenalo dizajn a smerovanie značky v nasledujúcich rokoch. Nie inak je tomu v prípade novej štúdie, ktorej technológie uvidíme už čoskoro na sériových modeloch Opla. A nielen na nich. Základom konceptu je totiž nová platforma STLA Medium, pomocou ktorej chce koncern Stellantis vstúpiť do boja v segmente luxusných elektromobilov triedy C, teda do strednej triedy. Zatiaľ tu chýba, pretože sa v prvej vlne elektromobility zameral na menšie autá.
Architektúra STLA Medium umožní stvoriť elektromobily s pohonom oboch náprav a dojazdom až 700 km, pričom kapacita batérie sa bude pohybovať od 87 až do 104 kW. Zatiaľ používajú elektrické autá Stellantisu, vrátane Opla Astra Electric, Mokka Electric či Corsa Electric akumulátor s maximálnou využiteľnou kapacitou 51 kWh. Zaujímavé ale je, že ani pri STLA Medium nevylúčil Opel možnosť spaľovacích motorov. Zjavne si tak necháva otvorené zadné vrátka. Experimental Concept nie je teda žiadnou exhibíciou, hoci pôsobí veľmi futuristicky. Dostal karosériu, ktorú by sme mohli označiť ako crossover-coupé. Napokon, tomuto štýlu už podľahli koncernové modely Citroën C5 X či Peugeot 408. Tie ale stoja na starých základoch s maximálne plug-in hybridným pohonom.
„Kĺzavá“ silueta štúdii naozaj svedčí a je aj veľmi aerodynamická. Navyše je Experimental vybavený aktívnymi aeroklapkami vpredu a vzadu a dokonca inovatívnym difúzorom, ktorý sa vysúva a zasúva v závislosti od rýchlosti. To isté platí o aerodynamických vložkách v trojsegmentových kolesách. Predná čierna maska Opel Vizor dostala prívlastok 4D, pretože je vybavená lidarom a ďalšími senzormi pre potreby autonómneho riadenia. V jej centre je nové logo blesku ako súčasť motívu Opel Compass. Chróm by ste tu však hľadali márne. Ten nahrádza Experimental svetlom, teda podsvietenými prvkami a diódovými lištami. Platí to aj o logu. Opel hovorí o extrémnejšej interpretácii dizajnového jazyka Bold and Pure, čo vidieť napríklad na oknách, pokrytých fóliou zjednocujúcou farbu karosérie a skla.
Nerušia ani kľučky či spätné zrkadlá, tie nahradili kamery v zadných stĺpikoch. Vzadu sú svetlá, vrátane toho brzdového, opäť súčasťou motívu Opel Compass, no znak automobilky v tomto prípade zamenil koncept za svietiaci nápis Opel. Z profilu pôsobí Experimental ako kupé. Nevidno tu totiž náznak druhého páru dverí. A vlastne ani toho prvého. Fotografie však zatiaľ neprezrádzajú, ako sa do vozidla nastupuje. Nie je vylúčené, že dvere sa budú vyklápať. V každom prípade má kabína ponúknuť priestor segmentu D, hoci vonkajšie proporcie radia Experimental skôr o triedu nižšie. Ale na to sme si už pri elektromobiloch s kompaktnou hnacou sústavou zvykli. Tak ako čistý exteriér, preferuje aj interiér minimalizmus. Opel hovorí doslova o „detoxikácii“. Aj tej digitálnej. Nenájdete tu totiž žiadne obrazovky.
Klasický displej Pure Panel nahrádza takzvaný Tech Bridge, čo je obrovský head-up displej spolupracujúci s umelou inteligenciou. Väčšinu funkcií je možné ovládať i tak hlasom, alebo takzvaným Pure Padom, čo je dotyková plocha na plávajúcej stredovej konzole. Volant, ktorý sa zasúva do štíhlej palubnej dosky, veští prítomnosť autonómneho riadenia a systému steer-by-wire, odstraňujúceho akékoľvek mechanické prepojenie medzi stĺpikom riadenia a kolesami. Priestor umocňujú štíhle sedadlá, majú však ponúknuť komfort, na ktorý sú majitelia Oplov už roky zvyknutí. Vychytávkou je elektrochromatická tkanina, teda svietiaci textil, použitý na rôznych miestach. Vytvára ambientné osvetlenie, no má aj bezpečnostnú funkciu. Na dverách vás napríklad upozorní na prítomnosť auta v slepom uhle.
Čítajte viac Video: Od šijacích strojov až k novej Astre. Opel slávi 160 rokovA čo bude s konceptom Experimental ďalej? „Experimental ponúka pohľad na pripravované modely a technológie, na budúci dizajn, dokonca aj na novú éru a budúcnosť značky. Predstavuje svetlo priekopníckeho ducha značky Opel,“ povedal šéf automobilky Florián Huettl. A na novinku, ktorá sa zrodí z mníchovskej štúdie, nebudeme čakať dlho. Luxusný crossover-kupé s bleskom v znaku zamieri totiž na montážne linky už v roku 2025. Vyrábať sa má v talianskom závode Melfi koncernu Stellantis, po boku nového modelu DS, ktorý začne schádzať z liniek ešte o rok skôr. Bude zaujímavé sledovať, či tieto autá dostanú okrem elektrického pohonu aj spaľovacie motory. Technicky tomu vraj nič nebráni.