BMW Vision Neue Klasse je už treťou štúdiou BMW na tému kompaktného elektromobilu. Naposledy sme tu mali Vision Dee, ktorý sa predstavil na technologickej šou v Las Vegas. Vision Neue Klase nemá od neho ďaleko. Je totiž ďalšou fázou na ceste k novej generácii sériových elektromobilov, ktorá začne schádzať z liniek v roku 2025. Načasovanie premiéry konceptu nie je náhodné. Presne pred 60 rokmi uviedlo totiž BMW na trh revolučný sedan 1800, vtedajšiu Neue Klasse, ktorou sa presadilo v strednej triede. Teraz je síce BMW dobre etablované vo všetkých segmentoch, ale po tom, čo zastavilo produkciu revolučného elektrického hatchbacku i3, s ktorým tak trochu predbehlo dobu, mu chýba v portfóliu elektromobil vyvíjaný od začiatku len pre batériový pohon. Všetky jeho elektromobily stoja na multienergetických platformách. A presne to má zmeniť novodobá Neue Klasse.
Čítajte viac BMW Dee: Na CES v Las Vegas predstavil Mníchov čisté sci-fi„S Neue Klasse sme sa pustili do najväčšej investície v histórii spoločnosti. Nepíšeme len ďalšiu kapitolu automobilky BMW. Píšeme úplne novú knihu. Preto Neue Klasse určite ovplyvní všetky generácie modelov,” povedal v Mníchove Frank Weber, šéf vývoja BMW. Automobilka tvrdí, že Neue Klasse predstavuje nie jeden, ale hneď dva generačné kroky vpred. A to vo všetkých oblastiach. Dizajn kompaktného sedanu zredukovala len na to najpodstatnejšie. O to viac vynikajú typické prvky mníchovského štylistického jazyka. Máme tu negatívne sklonenú žraločiu masku, novú interpretáciu ľadviniek aj neodmysliteľný Hofmeisterov oblúk v zadnom stĺpiku. Celé to dotvárajú masívne prahy, 21-palcové disky kolies a žiarivá farba Joyus bright.
Vychytávkou je digitálna maska s trojrozmernou animáciou či dokonca e-atrament nanesený na spodnej časti bočných okien, ktoré sú súčasťou uvítacej sekvencie. Zadné svetlá majú výrazný 3D efekt a sú vyrobené pomocou 3D tlače. Úhľadnosť dizajnu nerušia kľučky ani zrkadlá. Aj kabína sa nesie v prísne minimalistickom duchu. BMW redukovalo, čo sa len dá. Nová generácia rozhrania BMW iDrive je založená na hlasovom ovládaní, multifunkčných tlačidlách na volante a zobrazovaní informácií na revolučnom head-up displeji Panoramic Vision. Ten premieta potrebné údaje na zatmavenú spodnú časť čelného okna v celej jeho šírke. Gestami je možné presúvať obsah z centrálneho displeja do panoramatického head-up displeja a naopak.
Čítajte viac Test: BMW Z4 M40i – Nirvána bez víru v nádržiGrafika displejov je koordinovaná s ambientným osvetlením. Pocit priestoru umocňuje bohato presklená kabína, sploštený volant a svetlé čalúnenie. Márne by ste tu hľadali dekorácie z chrómu či pravú kožu. Všetky materiály sú vegánske a recyklovateľné. V inováciách nezaostáva ani technika. Šiesta generácia pohonu eDrive zabezpečí o 30 % rýchlejšie nabíjanie a o 30 % dlhší dojazd. Základom sú nové batérie s cylindrickými článkami, ktoré majú v porovnaní so súčasnými až o 20 % vyššiu energetickú hustotu. Využívajú chémiu na báze niklu so zníženým obsahom kobaltu a produkciu CO2 vo výrobnej fáze znižujú až o 60 percent. Viac o pohone BMW neprezradilo. Očakávame ale, že základným náhonom bude ten zadný.
BMW už skôr uviedlo, že platforma Neue Klasse ponúkne autonómne riadenie úrovne 2+ a úrovne 3, pričom L2+ označuje "ruky z volantu, ale oči na ceste“. Úroveň 3 umožní vozidlu prevziať riadenie za špecifických okolností, napríklad na niektorých úsekoch diaľnic. Prvými modelmi, ktoré vzniknú na platforme Neue Klasse bude nová generácia sedanu radu 3 a SUV strednej triedy, pravdepodobne nové iX3. Neue Klasse začne schádzať z výrobných liniek maďarskej továrne BMW v Debrecíne v roku 2025. O rok neskôr bude nasledovať závod v Mníchove. Neue Klasse sa však bude vyrábať od roku 2026 aj v čínskom Shenyangu a od roku 2027 v mexickom San Luis Potosí.