Jeep ukázal svoj najnovší a zároveň najmenší prírastok výrobného programu v septembri 2022. Bol to tak trochu šok, pretože tlačová správa hovorila výlučne o čistom elektromobile. Navyše, Avenger bol nielen prvým elektromobilom Jeepu, ale aj prvým Jeepom bez pohonu oboch náprav. Napriek tomu sa mu podarilo získať európsky titul Car of the Year 2023, čo znamená, že je stále úradujúcom autom roka na našom kontinente. Čoskoro však Stellantis priznal, že Avenger plánuje predávať aj so spaľovacími motormi, pretože jeho multienergetická platforma CMP/e-CMP, ktorú používa spoločne napríklad s Peugeotom 2008 alebo Opelom Mokka, to jednoducho umožňuje.
Čítajte viac Test: Jeep Avenger. Vyskúšali sme európske Auto roka. So zmiešanými pocitmiPôvodne to malo byť ale len na vybraných európskych trhoch, najmä v Taliansku a Španielsku. No nakoniec sa benzínová verzia s 3-valcom 1,2 PureTech s výkonom 74 kW rozšírila prakticky do celej Európy. Nájdete ju aj u slovenských predajcov. A to je dobré, pretože kým elektrický Avenger začína na 37 990 eurách, ten benzínový štartuje na cene 26 990 eur. Úspech na seba nedal dlho čakať. Avengeru sa v Európe podarilo rýchlo dotiahnuť na pôvodne najpredávanejšie modely Renegade a Compass. A hádajte, aký podiel má na tom benzínová verzia? Napriek všemožnému úsiliu „natlačiť“ zákazníkom batériový pohon, aby Jeep zlepšil svoje emisné skóre, sa pre benzín rozhodlo až 70 % majiteľov.
Jeep tak prichádza v pude sebazáchovy s druhou benzínovou motorizáciou. Jej základom je síce opäť motor 1,2 PureTech, tentoraz však s mild-hybridnou podporou. Aj preto hovorí o Avengeri e-Hybrid. Sústava je doplnená o 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku e-DCT6 s integrovaným elektromotorom s výkonom 21 kW a krútiacim momentom 55 Nm, štartér-generátor a tiež 48 V li-ion batériu. Takýto Avenger má síce identický výkon ako čisto benzínová verzia, ale vďaka plachteniu s vypnutým spaľovacím motorom, podpore spaľovacieho motora v nízkych otáčkach a rekuperácii šetrí 15 % paliva, a teda aj 15 % emisií. Na 100 km by mal spotrebovať len 5,1 litra benzínu.
Čítajte viac Jeep Avenger: Dostane prvý elektrický Jeep štvorkolku? Koncept to sľubujeJeep tiež sľubuje „tiché“ parkovacie manévre, napokon mal by byť schopný aj kilometrovej jazdy v elektrickom móde, a potlačenie typickej turbodiery, o čo sa stará práve elektromotor. Aj hybridný Avenger má volič jazdných programov Select Terrain so šiestimi módmi pre jazdu v teréne či na asfalte. Do skladačky nám chýba už len naftový 4-valec 1,5 Blue HDi, ktorý by bol pre Avenger asi tou najlepšou voľbou. Uvidíme, možno sa dočkáme. Napokon, má ho sesterský Opel Mokka aj Peugeot 2008, takže technicky tomu nič nebráni. Ide len o rozhodnutie. Ak sa podarí finálnu podobu emisnej normy Euro 7 ešte zmierniť, mohol by naftový Avenger začať dávať logiku.