McLaren GTS: Toto je najrýchlejšia ‘Octavia‘. V kufri má 570 litrov

Po štyroch rokoch modernizuje britský McLaren svoj Grad Tourer. Je ľahší, rýchlejší, komfortnejší a má nové meno. Objemom kufra priam šokuje. Od auta, ktoré šprintuje na stovku za 3,2 sekundy, by ste to asi nečakali.

25.12.2023 12:00
debata (1)
Nový predný nárazník má zväčšené sacie otvory.... Foto: McLaren GTS
McLaren GTS - 2024 Nový predný nárazník má zväčšené sacie otvory. Platí to aj pre nasávače na zadných blatníkoch. Za príplatok si môžete dopriať karbónový paket.

McLaren predstavil svoje GT v roku 2019. Britská automobilka vtedy tvrdila, že novinka nanovo definuje pojem Grand Tourer. Dokázala totiž spojiť dych berúcu dynamiku s dizajnom superšportu a pritom ponúknuť posádke nevídaný komfort a dokonca dostatok priestoru pre batožinu. Po štyroch rokoch prichádza nástupca. Aspoň vo Wokingu sa snažia vyvolať takýto dojem, pretože názov McLaren GT je minulosťou. Teraz prichádza GTS, no tretie písmeno demonštruje skôr modernizáciu ako od základu nový model. GTS má totiž s GT stále spoločný karbónový monokok MonoCell II-T, ktorý je základom celej štruktúry.

McLaren GTS - 2024
McLaren GTS - 2024
+7McLaren GTS - 2024

Dizajn 4,7 metra dlhého kupé osviežila nová spodná časť predného nárazníka aj zväčšené otvory na zadných svalnatých blatníkoch. Nejde len o dizajn, pretože tieto úpravy viedli aj k zvýšenému prietoku vzduchu k chladičom. K tomu sa pridáva nový difúzor, ktorý generuje viac podtlaku, či malé krídelká na blatníkoch, znižujúce turbulencie za vozidlom. V základe má GTS čierny splitter, čierne prahy, čierne zrkadlá či výfuky, no dopriať si môžete aj efektný karbónový paket. Individualizácia pokračuje výberom úplne nových farieb karosérie – zelenej Mantis Green, modrej Tanzanite Blue, bielej Ice White, a najmä premiérovej Lava Grey.

Nová je ponuka farieb aj diskov kolies.... Foto: McLaren GTS
McLaren GTS - 2024 Nová je ponuka farieb aj diskov kolies. Novinkou v palete je najmä odtieň Lava Grey.

A potom sú tu nové disky kolies – od štandardných s desiatimi dvojitými lúčmi až po 10-lúčové Turbine v čiernom, striebornom alebo zlatom vyhotovení. Priplatiť si môžete aj za titánové skrutky, ľahšie až o 35 %. Nech už si vyberiete akékoľvek kolesá, obuté budú vždy pneumatikami Pirelli P-Zero navrhnutými špeciálne pre GTS. Aj bez karbónového paketu a titánových doplnkov je však GTS najľahším modelom v triede. Má len 1 520 kilogramov. Ešte fascinujúcejšia je ale výkonová hmotnosť 418 koní na tonu. Veď pred zadnou nápravou pracuje mohutný dvakrát preplňovaný motor 4,0 V8 s kódovým označením M840TE, ktorý sa posilnil zo 620 na 635 koní, teda na 467 kW.

McLaren 750S Čítajte viac McLaren 750S opäť posúva hranice. Prináša viac výkonu a nižšiu hmotnosť

Krútiaci moment 630 Nm ostal zachovaný. Viac ako 95 % jeho maxima je k dispozícii od 3 000 do 7 250 otáčok. Energia putuje cez 7-stupňovú dvojspojkovú prevodovku SSG výlučne k zadným kolesám. S pomocou riadenej trakcie systému Launch Control tak GTS šprintuje na stovku za 3,2 sekundy a na dvojnásobnú rýchlosť za 8,9 sekundy. S akceleráciou skončí až pri údaji 326 km/h. O deceleráciu sa starajú štandardne dodávané karbónovo-keramické brzdy s priemerom 390 na predných a 380 mm na zadných kolesách. Napriek brutálnym prítlakom do sedadiel z vás však nové GT nevytrasie dušu. Jeho podvozok totiž využíva adaptívne tlmiče s troma módmi nastavenia – Comfort, Sport a Track.

Interiér je vyslovene luxusný. Novinkou je... Foto: McLaren GTS
McLaren GTS - 2024 Interiér je vyslovene luxusný. Novinkou je výbava TechLux, ktorá kombinuje klasickú eleganciu so športovými prvkami.

Navyše je systém vybavený funkciou Proactive Damping Control, ktorá upravuje činnosť tlmičov v predstihu na základe dát senzorov „čítajúcich“ povrch vozovky. Aby bola novinka odolná proti nástrahám nekvalitných ciest, dokáže meniť svetlú výšku zo 110 na 130 mm, čo zodpovedá štandardom bežných sedanov. Na komforte sa nešetrilo ani v kabíne. Jej vybavenie má ďaleko od sparťanských superšportov. Nové interiérové schémy Performance a TechLux prinášajú nový dizajn. Výbava Performance je športová, ostrá a technická so sedadlami čalúnenými kožou Softgrain Aniline a Alcantarou vo farbe Jet Black alebo Barolo s kontrastným lemovaním. Nechýbajú vyhrievané sedadlá s pamäťou.

1996 Mc Laren F1 Chassis No 63 6.1 Front Čítajte viac Prasknuté sklo na McLarene F1? Vyjde vás viac než nová Octavia

TechLux zas stelesňuje klasickú eleganciu, aj keď s moderným nádychom McLarenu. Sedadlá čalúnené kožou Softgrain Aniline sa vyznačujú farebnými prvkami s jedinečným dvojitým prešívaním. Atmosféru dolaďuje ambientné podsvietenie so šiestimi farbami či príplatková panoramatická strecha s elektrochro­matickým sklom, ktoré mení svoju priehľadnosť. Cez multifunkčný volant sa vodič pozerá na 12,3-palcovú obrazovku virtuálneho kokpitu s grafikou inšpirovanou letectvom. Sedempalcový infotainment s 10-jadrovým procesorom je extrémne rýchly. Obsahuje navigáciu Here, ale aj špičkové audio Bowers & Wilkins s 12 reproduktormi spolu s karbónovými basovými reproduktormi a kevlarovými stredovými meničmi. McLaren sľubuje aj perfektný výhľad, a najmä priestor. To sa týka aj toho batožinového.

Je to neuveriteľné, ale táto karbónová šelma ponúka pod elektricky výklopným zadným vekom 420 a pod prednou kapotou ďalších 160 litrov úžitkového objemu. Za tých 570 litrov by sa nemusela hanbiť ani Škoda Octavia. McLaren dáva na svoj najkomfortnejší model trojročnú záruku s neobmedzeným počtom kilometrov. „Nový McLaren GTS ponúka bezkonkurenčnú zmes jazdnej dynamiky a výkonu s kultivovanosťou a praktickosťou. Ak chcete skutočný zážitok z jazdy v superaute, GTS vám to poskytne na dlhšej ceste aj s batožinou na víkend. Toto je auto, ktoré je verné pretekárskej DNA McLarenu, ale s viacerými schopnosťami,“ povedal šéf automobilky Michael Leiters.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #McLaren #McLaren GTS
Články podľa značiek