Huawei, ktorý sa nám spája najmä so smartfónmi, koketuje s elektromobilmi už od roku 2021. Spojil sa kvôli tomu s automobilkou Seres Group. Jeho prvým modelom bolo SUV M5 predávané pod značkou Aito. Neskôr dorazil sedan Aito 7, väčšie SUV M7 a teraz vyrukovala čínska značka s vlajkovou loďou M9. Hoci predaje spomalila vlani kríza, Huawei chytá druhý dych. M9 je toho nepochybne dôkazom. Toto hyperluxusné SUV si to chce totiž v ringu elektromobilov rozdať priamo s prémiovým Mercedesom-Benz EQS SUV alebo BMW iX. Tesla tentoraz nie je v hľadáčiku. Čínska novinka je totiž podstatne väčšia ako model X.
Čítajte viac Xiaomi SU7 oficiálne: Toto je prvý elektromobil od známeho výrobcu smartfónovNa dĺžku má tento obor 5 230, na šírku 1 999 a na výšku 1 800 mm. Tomu zodpovedá aj gigantický rázvor náprav s hodnotou 3 110 mm. Dizajnom pripomína M9 tak trošku Mercedes-Benz GLS, najmä proporciami a tvarom zadnej časti. Aj predné matrixové svetlá dokážu podobné veci ako svetlá Digital Lights od Mercedesu-Benz. Napríklad premietať symboly na vozovku alebo upozorniť na prekážky, ktoré sa nachádzajú na krajnici. Ani luxusom na palube M9 v ničom nezaostáva za stuttgartským rivalom. V interiéri je šesť samostatných sedadiel v usporiadaní 2 + 2 + 2, pričom aj druhé dva rady sú ovládané elektricky. Nechýbajú masážne funkcie či možnosť lôžkovej úpravy.
Cestovanie spríjemní obrovská 32-palcová výklopná obrazovka. Okrem toho má každý cestujúci v dvoch zadných radoch k dispozícii vlastný tablet s operačným systémom Harmony OS 4. Asi tušíte, že za ním stojí Huawei. Luxus nepoľavuje ani na mieste vodiča a spolujazdca. Palubnú dosku pokrýva trojica displejov pod spoločným krycím sklom, čo opäť pripomína najväčšieho nemeckého konkurenta. Digitálny kokpit (12,3 palca) dopĺňa centrálny infotainment (15,6 palca) a obrazovka pred spolujazdcom (16 palcov). Vrcholom je head-up displej s virtuálnou uhlopriečkou 75 palcov. O dokonalý zvuk sa stará aparatúra s výkonom 2 030 W.
Vozidlo je vybavené 27 senzormi podporujúcimi asistenčné systémy. Prítomnosť lidaru dáva tušiť, že Aito M9 je pripravené na viac než len autonómne funkcie úrovne SAE 2. Jeho autopilot by mal zvládať aj plne autonómnu jazdu na diaľniciach. A nielen tam. Huawei totiž zdôrazňuje, že vďaka senzorom rozoznáva M9 priestor tak, že sa zaobíde bez detailných digitálnych máp. Vie tiež rozlíšiť atypické objekty, napríklad havarované vozidlá, ktoré sa prevrhli na bok alebo na strechu. Nič na náhodu nenechalo Huawei ani v oblasti pohonu. Základom Aito M9 je totiž 800 V platforma Huawei Giant Whale, čo sľubuje ultrarýchle nabíjanie. Len päť minút má stačiť na predĺženie dojazdu o 150 km.
Vozidlo poháňa dvojica elektromotorov. Zadný má výkon 230 a predný 160 kW. Spolu tu teda máme úžasných 390 kW. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zaberie tomuto obrovi len 4,3 sekundy. Batéria s využiteľnou kapacitou 97,7 kWh by mala za ideálnych podmienok ponúknuť dojazd až 630 km (WLTP). To aj vďaka solídnej aerodynamike so súčiniteľom odporu vzduchu Cd 0,264. Na rozdiel od nemeckých konkurentov príde však Huawei aj s verziou s predlžovačom dojazdu. Postará sa o to 1,5-litrový preplňovaný agregát. V kombinácii s batériou s kapacitou 42 alebo 52 kWh by mal dojazd vzrásť až na 1 402 km.
Čítajte viac Applecar je opäť v hre! Vývojový tím posilnil top inžinier z LamborghiniCeny môžeme Číňanom len a len závidieť. Pohybovať by sa mali podľa typu pohonu a vybavenia od 470-tisíc do 570 000 juanov, čo je 60 000 až 72 000 eur. To sú európske ceny podstatne menších elektrických SUV typu Škoda Enyaq iV alebo VW ID.4. Či sa Aito 9 dostane do Európy, nie je isté. Ak aj áno, s čínskymi cenami nerátajte. Už viackrát sa ukázalo, že európske deriváty sú drahšie a navyše je tu 10 % clo na čínsky import.