Už v roku 2020 spôsobil GR Yaris poriadny rozruch. Vytvoril doslova triedu samú pre seba. Asi len ťažko by ste našli iný hothatch nižšej triedy s výkonom 250 koní, pohonom oboch náprav, manuálom a exteriérovým či interiérovým tuningom, s ktorým by ste sa nestratili ani na okruhu. GR Yaris vyvolal doslova šialenstvo v radoch nadšencov motoršportu. Toyote sa pre tento miniextrém podarilo nájsť až 18 000 zákazníkov. No a jeho kariéra má pokračovať aj nasledujúce roky. Po facelifte bežných Yarisov a Yarisov Cross prišiel preto na rad aj tento vrchol ponuky. Nejde ale o facelift ani o bežnú modernizáciu. Experti divízie Gazoo Racing si stanovili oveľa vyššie ciele. Nový GR Yaris prešiel hĺbkovou revíziou, ktorá mu priniesla ešte agresívnejší vzhľad, ešte vyšší výkon a krútiaci moment a ešte sebavedomejšie správanie na ceste. To všetko s cieľom zabezpečiť spoľahlivosť pri dennom použití.
Vynovený motor aj nová prevodovka
V ponuke ostala už len verzia Sport, pretože absolútna väčšina zákazníkov sa rozhodla za posledné roky práve pre ňu. GR Yaris dostal zásadne prepracovaný 3-trojvalec 1,6 D-4ST. Má odolnejší ventilový rozvod, výfukové ventily z nového materiálu, ľahšie piesty s oderuvzdornými krúžkami a priame vstrekovanie s vyšším tlakom. Výkon tak stúpol z pôvodných 261 na 280 koní (206 kW) a krútiaci moment z 360 na 390 Nm. Aby bol motor odolný voči prehriatiu pri dlhodobom vysokom zaťažení, má tiež nový účinnejší chladič a systém rozprašovania vody na medzichladič stlačeného vzduchu, čo je technológia priamo zo sveta okruhových či rely špeciálov. K tomu pridala divízia Gazoo Racing úplne novú 8-stupňovú prevodovku Direct A/T s extrémne rýchlym podraďovaním. Dokáže reagovať dokonca prediktívne tým, že zámer vodiča predvída na základe dát z bŕzd a plynového pedála.
V ponuke síce ostáva aj 6-stupňový manuál, ale Toyota tvrdí, že na okruhu má automat jednoznačne navrch. Nielen rýchlosťou radenia, ale aj menšími odstupmi medzi jednotlivými prevodmi. Takže GR Yaris s ním dosahuje lepšie zrýchlenie a časy na kolo. Aby bolo možné novú automatickú „skriňu“ udržať v chode, je vybavená novým chladičom prevodovej kvapaliny – ďalší prvok prevzatý zo súťažných áut. Najväčšiu zábavu sľubuje Toyota v rozsahu otáčok od 4 900 do 7 200 za minútu a aktivovanom manuálnom režime radenia. O prenos výkonu na asfalt sa stará elektronicky riadený systém pohonu oboch náprav GR-Four, vyzbrojený dvojicou optimalizovaných samosvorných diferenciálov Torsen. Tak ako prevodovka ponúka aj on režimy Normal, Sport a Track. Suverénne správanie na ceste zlepšuje o 24 % tuhšia karoséria, na ktorej pribudlo 13 % bodových zvarov.
Pripomeňme, že podvozková platforma GR Yarisu je hybridom – predná časť so zavesením McPherson pochádza z menšej architektúry GA-B, kým zadná s unikátnym viacprvkovým zavesením s dvojicou lichobežníkových ramien zasa z architektúry GA-C. Po doplnení ďalších skrutiek spájajúcich predné tlmiče s karosériou sa podarilo potlačiť zmeny geometrie, ku ktorým mohlo dochádzať v dôsledku deformácie horných puzdier pri športovej jazde. Úpravy predných aj zadných pružín sa zas premietli do optimálnej charakteristiky a lepšieho ovládania. O deceleráciu sa starajú vpredu 4-piestikové brzdy s priemerom 365 mm a vzadu 2-piestikové s priemerom 297 mm. Svoje ambície dáva GR Yaris jasne najavo aj exteriérovým tuningom. Stále platí, že jedinými spoločnými prvkami s civilnými verziami sú iba zadné združené svetlá, anténa a vonkajšie spätné zrkadlá. Všetky ostatné komponenty boli prepracované.
Tunig zvonka aj zvnútra
Po modernizácii sa ale na GR Yarise objavil nový oceľový raster v spodnej časti masky chladiča. Bočné časti sú rozmernejšie, splitter má delenú konštrukciu z dôvodu lacnejších opráv. Vzadu je novinkou otvor v spodnej časti nárazníka, ktorý umožňuje lepší odvod horúceho vzduchu spod vozidla. Hmlové aj cúvacie svetlo sa presunulo zo spodnej časti nárazníka do zadných svetiel, kde hrozí menšie riziko poškodenia. Podobne sa aj tretie brzdové svetlo presťahovalo zo spojlera o niečo nižšie do výklopných dverí, aby boli všetky zadné svetlá v rovine, a zároveň ľahko viditeľné pre vozidlá idúce vzadu. Spolu s modernizáciou má v GR Yarise premiéru nový odtieň karosérie Precious Metal, ktorý dopĺňa pôvodné farby. Neskôr pribudne paket, ktorého súčasťou majú byť kované kolesá.
Radikálnym zmenám sa nevyhla ani kabína. Má úplne nový kokpit so zníženou hornou hranou palubnej dosky o 50 mm, novým umiestnením vnútorného spätného zrkadla, čo zlepšuje výhľad, a stredovou konzolou natočenou o 15 % smerom k vodičovi. Bližšie k „pilotovi“ sa presunuli aj ovládače dôležitých funkcií, ako aktivácia rozprašovania vody na medzichladič, deaktivácia stabilizácie VSC-Off či tlačidlo výstražných svetiel. Na strane spolujazdca pribudla priehradka, napríklad pre itinerár. Nový digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3-palca má na výber bežné alebo športové zobrazenie. Vo verziách s automatickou prevodovkou sa zobrazuje aj teplota prevodového oleja a optická výstraha v situáciách, keď príliš vysoké otáčky motora nedovoľujú podradenie. Zlepšila sa tiež ergonómia, pretože športové sedadlá sú umiestnené o 25 mm nižšie, čomu zodpovedá zmenená pozícia volantu.
Koncom januára predstaví Toyota na Rely Monte-Carlo dve špeciálne edície Sébastien Ogier Special Edition a Kalle Rovanperä Special Edition.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 3 995 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 805 |
Výška (mm) | 1 455 |
Rázvor náprav (mm) | 2 560 |
Rozchod vpredu/vzadu (mm) | 1 535/1 565 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 280 (1 300 s prevodovkou Direct A/T) |
Objem nádrže (l) | 50 |
Technické údaje
Motor | 1,6 D-4ST |
---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 DOHC Turbo |
Zdvihový objem (ccm) | 1 618 |
Vŕtanie/zdvih (mm) | 87,5/89,7 |
Max. výkon (kW/ot.) | 206/6 500 |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 390/3 250 |
Prevodovka | 6M/8-Direct A/T |
Pohon | AWD (GR-Four s dvoma diferenciálmi Torsen) |