Jeep ukázal svoj najnovší a zároveň najmenší prírastok výrobného programu v septembri 2022. Bol to tak trochu šok, pretože tlačová správa hovorila výlučne o čistom elektromobile. Navyše, Avenger bol nielen prvým elektromobilom Jeepu, ale aj prvým Jeepom bez pohonu oboch náprav. Napriek tomu sa mu podarilo získať európsky titul Car of the Year 2023. Čoskoro však Stellantis priznal, že Avenger plánuje predávať aj so spaľovacími motormi, pretože jeho multienergetická platforma CMP/e-CMP (STLA Small), ktorú používa spoločne napríklad s Peugeotom 2008 alebo Opelom Mokka, to jednoducho umožňuje.
Čítajte viac Jeep Wagoneer S: Toto je prvý pohľad do luxusného ‘elektra‘Pôvodne to malo byť ale len na vybraných európskych trhoch, najmä v Taliansku a Španielsku. No nakoniec sa benzínová verzia s 3-valcom 1,2 PureTech s výkonom 74 kW rozšírila prakticky do celej Európy. No a koncom roka pribudol aj mild-hybridný Avenger e-Hybrid. Jeho základom je síce opäť motor 1,2 PureTech, tentoraz však s mild-hybridnou podporou. Sústava je doplnená o 6-stupňovú dvojspojkovú prevodovku e-DCT6 s integrovaným elektromotorom s výkonom 21 kW a krútiacim momentom 55 Nm, štartér-generátorom a tiež 48 V li-ion batériou.
Práve z tejto verzie bude vychádzať aj novinka Avenger 4×e. Hypotézy, že Avenger so štvorkolkou bude čistým elektromobilom, sa teda nepotvrdili. Podobnú technológiu pravdepodobne ukrýval aj vlaňajší Avenger 4×4 z roku 2022, ktorého podrobnosti o technike ale Jeep tajil. V porovnaní s e-Hybridom je nový Avenger 4×e vybavený druhým elektromotorom na zadnej náprave s výkonom 21 kW, teda identickým ako v prevodovke. Rozdiel je aj v tom, že spaľovací motor je tentoraz naladený až na 100 kW. Zadný elektromotor je napájaný buď z batérie, alebo z predného elektromotora, ktorý sa v režime „power looping“ mení na generátor.
Tým je zabezpečené, že štvorkolka funguje aj vtedy, ak je malý li-ion akumulátor vybitý alebo má nízku úroveň nabitia. V bežnom jazdnom režime má Avenger 4×e poháňanú len prednú nápravu a funguje so všetkými výhodami mild-hybridu. Dokáže teda plachtiť s vypnutým spaľovacím motorom, pracovať v čisto elektrickom režime pri rozbehoch, parkovaní alebo cúvaní a rekuperovať brzdnú energiu. Dynamické parametre Jeep zatiaľ nezverejnil, no predpokladáme, že vzhľadom na vyšší systémový výkon bude zrýchľovať lepšie ako jeho čisto spaľovacia a mild-hybridná verzia. Spotreba paliva by sa mala pohybovať okolo 5,2 litra benzínu na 100 km.
Čítajte viac Jeep: Americký downsizing? Z 8-valcov na 6-valceJeep Avenger 4×e je v rámci koncernu Stellantis skutočnou kuriozitou. Je totiž jediným modelom postaveným na platforme CMP/e-CMP, ktorú medzičasom premenoval na STLA Small, s pohonom oboch náprav. Jeho súrodenci ako Peugeot 2008, Oplel Mokka, Fiat 600 či nové Alfa Romeo Milano nič také neponúkajú. Jeep si asi toto technické riešenie presadil, aby chránil off-roadový imidž značky. S druhým elektromotorom na zadnej náprave bude nepochybne oveľa zdatnejší v teréne. Na novinku si však zákazníci ešte chvíľu počkajú, pretože na trh sa chystá až koncom tohto roka.