Rivian sa zapísal na mapu automobiliek sveta len pred troma rokmi, keď odovzdal prvému zákazníkovi pikap R1T. Neskôr nasledovalo z neho odvodené SUV R1S. Lenže jeho ambície sú oveľa väčšie. Pripravuje veľkú modelovú ofenzívu. Len pred pár dňami zverejnil prvé informácie o menšom hatchbacku R3 a jeho out-doorovej verzii R3X a teraz tu máme avízo štvrtého modelu. Volá sa R2 a stojí presne medzi R1S a malým R3X. Ide o stredne veľké SUV postavené na novej platforme pripravenej pre kompaktné modely, ktorá využíva štrukturálnu batériu a veľké odliatky vyrábané technológiou gigacastingu, čím sa redukuje množstvo dielov, zvyšuje tuhosť a znižujú náklady.
Kubistické proporcie a vertikálne predné svetlá prepojené diódovou lištou zaraďujú R2 jednoznačne do rodiny Rivianov. Na dĺžku má 4 715 a na výšku 1 700 mm. Rázvor náprav dosahuje veľkorysých 2 935 mm, čo zodpovedá napríklad Kii EV6. V porovnaní s R1S je tak novinka kratšia až o 400 mm. I tak sľubuje Rivian mimoriadne priestranný interiér. A navyše praktický. Disponuje dokonca lôžkovou úpravou sedadiel, vďaka čomu môžete v tomto aute prespať. A v prírode si užijete aj veľa čerstvého vzduchu, pretože otvárať sa dajú nielen okná vo dverách či strešné okno, ale aj okno piatych dverí, ktoré sa zasunie do veka. No a výklopné sú aj tretie bočné okná.
Palubná doska má minimalistické tvary. Nesie digitálny prístrojový panel a veľký centrálny infotainment. Počet fyzických tlačidiel je zredukovaný na minimum. V podstate sú tu len páčky na stĺpiku riadenia a dve kolieska na volante. Počet odkladacích priestorov zvyšujú dve schránky pred spolujazdcom. O bezpečnosť sa bude starať 11 kamier a päť radarových senzorov vrátane radaru s dlhým dosahom. Očakávať teda môžeme aj autonómne riadenie na úrovni SAE 3. Rivian R2 by tak mal prekonávať autonómnymi schopnosťami aj R1S a R1T. Podobne to bude s pohonom.
Novinka Rivianu totiž použije úplne nové batériové cylindrické články 4695 s priemerom 46 a výškou 95 mm, ktoré väčšie ako nové články 4680 od Tesly. O ich chémii nie je nič známe, ale mali by mať schopnosť nabíjať sa rýchlejšie ako články Tesly a poskytnúť vyšší špičkový výkon, čo vyplýva práve z väčších rozmerov. Rivian sľubuje nabitie z 10 na 80 % za menej ako 30 minút. Kapacitu zatiaľ nepoznáme. Najväčší batériový paket má však zabezpečiť dojazd 300 míľ, čo je približne 480 km. Na výber budú tri druhy pohonu s jedným, dvoma a dokonca troma elektromotormi. Potom by mal R2 zvládnuť šprint na stovku pod tri sekundy.
Novinku bude automobilka vyrábať vo svojom domovskom závode Normal v Illinois, ktorého kapacita má byť zvýšená na 215 000 vozidiel. Neskôr pribudne nový závod v Georgii. Zatiaľ sa ale na R2 netešte. Označený je ako modelový rok 2027, takže k zákazníkom zamieri najskôr v priebehu roka 2026. Aj to asi v prvej vlne len k americkým zákazníkom. Tí už dokonca môžu zložiť zálohu 100 dolárov a auto si rezervovať. Rivian sľubuje cenu 45 000 dolárov za základnú jednomotorovú verziu. Neskôr sa má rozšíriť ponuka príslušenstva – napríklad o strešný stan alebo malú kuchynku v batožinovom priestore.
Nový model potrebuje Rivian ako soľ. Veď vo svojej správe o príjmoch za štvrtý štvrťrok 2023 vykázala automobilka čistú stratu vo výške 1,52 miliardy dolárov a oznámila zníženie miezd o 10 percent, rovnakú redukciu zamestnancov aj očakávanú stagnáciu výroby.