Elektromobily majú úžasnú účinnosť motorov. Tie najlepšie dosahujú až 96 %. To znamená, že len štyri percentá dodanej energie sa premenia na teplo. Všetky ostatné na pohyb. V tomto smere im môžu autá so spaľovacími motormi len závidieť. Motor s vnútorným spaľovaním totiž premení na teplo až 60 % energie a len 40 putuje ku kolesám. A to hovoríme o špičkových hybridoch. Lenže, má to háčik. Elektrické autá majú totiž inú štruktúru strát. Tak napríklad pri nabíjaní batérie sa stratí priemerne od 7 do 25 % energie, podľa typu nabíjania. Pri klasických autách sa čosi podobné nestáva. Do nádrže natankujete presne toľko paliva, za koľko zaplatíte. A na strane elektromobilov sú aj ďalšie straty. Napríklad spotreba energie počas státia.
Čítajte viac Rozprávka o lacnej jazde elektrických áut sa končí. Briti už vymýšľajú novú daňÁno, istú časť energie spotrebujú aj konvenčné autá, aby napájali svoje systémy, ako alarm alebo istú časť elektroniky aj vtedy, keď sa s nimi nejazdí. Lenže elektromobily sú na tom o čosi horšie. Najmä v zime, keď musia energiu z batérie využívať na ohrev batérie, aby teplota neklesla pod kritickú hranicu a nedošlo k zničeniu jej článkov. Aj preto výrobcovia elektromobilov neodporúčajú parkovať v zime elektromobily s takmer vybitou batériou. Akumulátor by mal byť nabitý minimálne na 20 % kapacity. Táto strata energie je pochopiteľná, pretože vás chráni pred poškodením pohinu a týka sa len zimných mesiacov. Problémom je, že niektoré elektromobily strácajú masívne elektrinu počas parkovania aj v optimálnych podmienkach. To je prípad amerického Rivianu, ktorý vyrába pikap R1T.
Majitelia týchto elektrických áut sa už dávnejšie sťažujú, že ich batéria sa z neznámych dôvodov vybíja počas parkovania, a to v desiatkach percent. Hovoria dokonca o „upírom vysávaní energie“. Jeden z nich, ktorý vlastní aj elektrickú Kiu EV6, sa preto rozhodol pre experiment. Obe autá zavrel do garáže na dva týždne a potom sa pozrel na to, koľko energie zostalo v ich akumulátoroch. Teplota sa počas tohto obdobia pohybovala medzi 16 až 24 stupňami Celzia, ktorú batérie doslova milujú. Majiteľ tiež vypol mobilné aplikácie či bezpečnostné systémy, aby nespotrebovávali energiu. Rivian R1T odštartoval test s kapacitou 64 % a po dvoch týždňoch skončil na 44 %. Stratil teda 20 % energie, čo je pri jeho obrom akumulátore s kapacitou 135 kWh neskutočných 27 kWh.
Čítajte viac Elektromobily a diaľnica? Z 57 testovaných dá cez 400 km len 7Kia EV6 na tom bola neporovnateľne lepšie. Štartovala s kapacitou 70 % a po dvoch týždňoch v nej zostalo 69 %. Za celý čas spotrebovala iba 800 Wh energie, teda ani nie jednu kilowatthodinu. Majiteľ zistil, že Rivian neustále posielal na cloud automobilky údaje. Celkovo išlo o osem GB dát, ale ani to straty nevysvetľuje. Rivian o tomto probléme vie. Šéf softéru Wassym Bensaid priznal, že to nie je normálne a sľúbil ďalšiu z aktualizácií. Vlastník Rivianu si dal navyše prácu a spočítal, koľko energie stratí denne celá flotila 50 000 vozidiel, ktoré už Rivian dodal zákazníkom. Dospel k alarmujúcim číslam. Keďže „upírie vysávanie“ R1T ma na svedomí 1,42 % kapacity denne, celkovo je to 93 500 kWh. To je energia, ktorá by stačila na zásobovanie 3 500 domácností.
Čítajte viac Ako 'nezabiť' elektromobil v zime? Tu je 10 rádJe to tiež 38 555 kg zbytočne vypusteného CO2, čo zodpovedá dennej prevádzke 1 600 veľkých pikapov Ford F-150 s klasickým spaľovacím motorom. Samozrejme, ide o problém Rivianu, no zatiaľ nik presne neskúmal, ako sú elektromobily odolné proti takýmto fantómovým stratám, alebo aspoň to, koľko energie minú priemerne na ohrev batérii počas zimného parkovania. Aj to by sa malo počítať do ich spotreby. Od toho sme ale asi ďaleko, pretože sa do nej nezapočítavajú ani straty pri nabíjaní, za ktoré platíme. Pri zarátaní nabíjacích strát by sa objem „fantómovej elektriny“ flotily Rivianov vyšplhal dokonca až k 100 000 kWh, čo je jedna MWh zbytočne vyrobenej elektriny denne.