Aj keď viacerí výrobcovia opúšťajú segment malých áut alebo ho elektrifikujú, Suzuki Swiftu naďalej verí. Má prečo. Jeho história je totiž veľkým úspechom. Prvýkrát použilo Suzuki názov Swift roku 1985 pri exportných verziách modelu Cultus. Ako globálny model sa však Swift predstavil až roku 2004 na autosalóne v Paríži a odštartoval veľkú európsku ofenzívu. Odvtedy prišli na svet tri generácie s bilanciou vyše deväť miliónov kusov predaných v 169 krajinách. A teraz je na rade štvrtá generácia. Debutovala vlani ako koncept na výstave mobility v Tokiu, no ako sa ukázalo, v podstate išlo o predsériový prototyp. Finálna verzia sa totiž príliš nezmenila. A nemenila sa ani dlhými rokmi overená „receptúra“. Swift ostáva naďalej jasným predstaviteľom segmentu malých mestských áut so spaľovacím motorom pod kapotou.
V podstate ide o ďalšiu evolúciu, čo možno vyčítať z rozmerov. Hatchback narástol do dĺžky len o 15 mm, zatiaľ čo šírka 1 735 mm a výška 1 495 mm ostali bez zmien. To isté platí o rázvore náprav s hodnotou 2 450 mm. Aj dizajnom nadväzuje Swift na svojich predchodcov. Tvári sa však dospelejšie a robustnejšie. Športový „look“ navodzuje nová predná maska lakovaná lesklou čiernou farbou. Predné LED svetlá dostali matné pozadie a grafiku v tvare písmena L. Z profilu zaujmú svalnaté blatníky, krátke previsy a tradičná plávajúca strecha. Zadný stĺpik bude však o čosi konvenčnejší, pretože druhý pár dverí sa vrátil ku klasickým kľučkám. Dizajn zadných svetiel umocňuje široký postoj Swiftu. Majitelia dostanú naďalej možnosť voľby kontrastnej čiernej strechy. Paletu lakov obohatia nové odtiene – modrý Frontier Blue Pearl Metallic, žltý Cool Yellow Metallic a červený Burning Red Pearl Metallic.
Omnoho dospelejšie pôsobí aj interiér. Palubná doska má dvojfarebné vyhotovenie a jej stredná časť je naklonená k vodičovi. Prístrojový panel počíta s klasickými analógovými ukazovateľmi. Zákazníci ocenia aj dostatok hardvéru. Suzuki napríklad ponechalo Swiftu samostatný panel klimatizácie. Zato 9-palcový dotykový infotainment, predtým 7-palcový, je úplne nový. Má mať rýchle reakcie a logické menu. Konektivitu so smartfónmi zabezpečujú bezdrôtové rozhrania Apple CarPlay a Android Auto. Pomocou aplikácie Suzuki Connect je možné diaľkové prepojenie s vozidlom. Dostupné budú napríklad dáta palubného počítača alebo vyhľadávanie zaparkovaného vozidla. Do kufra sa zmestí 265 litrov, na chlp rovnako v porovnaní s minulou generáciou. Suzuki nešetrilo ani na asistenčných systémoch, ktoré ťažia z nových senzorov a monokulárnej kamery. Novinkou je udržiavanie v jazdnom prúde či adaptívny tempomat. Raritou je monitorovanie únavy vodiča pomocou kamery v palubnej doske – teda technológie z podstatne drahších áut.
Konečne poznáme aj techniku pod kapotou. A tá je úplne nová. Pôvodný 4-valec 1,2 DulaJet nahradil totiž atmosférický 3-valec 1,2 SVHS s identickým objemom a výkonom 61 kW. Polepšil si však v krútiacom momente, ktorý narástol z pôvodných 107 na 112 Nm. Dosahuje ho však až pri 4 500 otáčkach za minútu, čo je o 1 700 otáčok vyššie ako predtým. Motoru pomáha 12 V mild-hybridná sústava so štartérom-generátorom. Na výber je 5-stupňová manuálna prevodovka alebo kontinuálna prevodovka CVT. Aj vďaka lepšej aerodynamike a nižšej hmotnosti, ktorú sa podarilo zredukovať o 21 kg na „muších“ 919 kg, je nový Swift o čosi úspornejší. Na 100 km si vypýta podľa normy WLTP len 4,4 litra benzínu, čo je o 0,3 menej ako predchádzajúca generácia so 4-valcom. S automatom je Swift o pol litra „smädnejší“. Na stovku zrýchľuje Swift za 12,5 a s prevodovkou CVT za 4,7 sekundy.
Samozrejme, v ponuke zostane raritná verzia s pohonom oboch náprav AllGrip, kde sa o prenos hnacieho momentu k zadným kolesám stará viskózna spojka. Za volantom by mal byť ľahký Swift ešte zábavnejší. Základná koncepcia podvozka s prednými tlmičovými vzperami McPherson a so zadnou nápravou s torznou priečkou sa síce nemenila, ale konštruktéri prišli s novým naladením a so zosilnenými priečnymi stabilizátormi. To má priniesť nielen vyšší komfort, ale aj presnejšiu a rýchlejšiu reakciu riadenia. Ľahší trojvalec iste prispel aj k lepšiemu rozloženiu hmotnosti medzi nápravami. Na ceny a výbavy si ešte budeme musieť chvíľu počkať. Ale nie dlho. Swift totiž dorazí na trh už v máji. Vyrábať ho budú naďalej v Japonsku. Iba prvá generácia schádzala z liniek maďarského závodu v Ostrihome.