V roku 2019 predstavil Mercedes-Benz výrazne modernizovanú triedu G. Mohli by sme dokonca hovoriť o novej generácii, hoci základy tohto auta sa od roku 1979 v podstate nezmenili. Zákazníci ho chcú takým, akým je. A stále viac. Predaje tejto terénnej ikony totiž s pribúdajúcim vekom rastú. No ani táto klasika nemôže zamrznúť v čase a tak prichádza po piatich rokoch s modernizáciou. Opäť evolučnou, pretože experimenty sa v tomto prípade neodpúšťajú. Vidieť to už na dizajne. Jemne prepracovaná maska chladiča má odteraz štyri namiesto troch horizontálnych lamiel. Nový je aj oblejší nárazník. Nové obloženie predného stĺpika, ktoré má redukovať aerodynamický hluk, je vraj prevzaté z pripravovanej čisto elektrickej verzie EQG. Podobne je to so strešným spojlerom.
V zadnej časti sa toho menilo ešte menej. Okrem nového nárazníka je jediným identifikačným prvkom cúvacia kamera premiestnená nad evidenčné číslo vozidla, doplnená o systém ostrekovania. To, čo nevidieť, sú pridané izolačné materiály, tiež kvôli zvýšeniu akustického komfortu v kabíne. Aerodynamicky optimalizované boli aj 18-palcové kolesá so zdvojenými lúčmi. Na výber sú však kolesá s priemerom až do 20 palcov. Facelift uzatvára nový sodalitový modrý lak. Terénny charakter možno zvýrazniť balíkom Professional, ktorý triede G prináša ochrannú mriežku reflektorov, lapače nečistôt a špeciálne terénne pneumatiky. Línia Exclusive mieri striebornou mriežkou chladiča, bočnými nášľapnými doskami a krytom náhradného kolesa z ušľachtilej ocele k zákazníkom, ktorí preferujú eleganciu. No a nechýba ani športový paket AMG Line.
V kabíne majú premiéru osvetlené prieduchy ventilácie evokujúce kruhový tvar reflektorov. Prepracované je držadlo na palubnej doske pred spolujazdcom či terénna konzola v centre „palubovky“, ktorá ponúka rýchly prístup k uzávierkam, ale aj terénnemu kokpitu. Multifunkčný volant dostal kapacitné ovládače a sériovo kožu Nappa. Prvýkrát budú všetky verzie géčka vybavené infotainmentom MBUX s rozšírenou realitou navigácie a pokročilým hlasovým ovládaním. K dispozícii sú luxusné prvky ako aparatúra Burmester, temperované držiaky nápojov či zábavný systém s dvoma displejmi pre cestujúcich vzadu, ktorý môže zobrazovať aj informácie o jazde. Program Manufaktur ponúka zákazníkom rozsiahlu individualizáciu vozidla s viac ako miliónom kombinácií poťahových materiálov, farieb, dekorácií či prvkov výbavy.
Odolný rámový podvozok s tuhou zadnou nápravou je odteraz štandardne vybavený adaptívnym tlmením, ktoré bolo predtým len súčasťou príplatkov. Prináša nielen viac komfortu, ale aj výhody v teréne a menšie nakláňanie karosérie. No najväčšou novinkou pre jazdu mimo spevnených ciest je terénny kokpit, ktorý priamo pred vodičom alebo na centrálnej obrazovke zobrazuje relevantné terénne informácie ako umelý horizont, náklony, kompas, nadmorskú výšku, uhol natočenia kolies, krútiaci moment motora, okamžitý výkon, tlak v pneumatikách či stav uzávierok diferenciálov. Funkcia transparentnej kapoty ponúka pohľad pod prednú časť vozidla. Vizualizácia jazdnej stopy pomáha pri výbere optimálnej trajektórie. Hoci na plne elektrickú triedu EQG si ešte počkáme, ani tá súčasná sa elektrifikácii nevyhla.
Všetky motorizácie sú totiž spojené s 15-kilowattovým mild-hybridným štartér-generátorom. Základom je naftová verzia G 450d (270 kW) s radovým trojlitrovým 6-valcom. Pod označením G500 (330 kW) sa však už neukrýva pôvodný štvorlitrový 8-valec, ale radový trojlitrový 6-valec. Na vrchol sa postaví športová 8-valcová verzia AMG G63 (430 kW), ktorá tomuto kolosu s hmotnosťou od 2 550 do 2 640 kg zabezpečuje šprint na stovku za 4,3 sekundy. Všetky motory sú spojené s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a so systémom 4Matic, ktorý prenáša hnací moment permanentne na všetky štyri kolesá. Rozdelený je v pomere 40 : 60 v prospech zadnej nápravy. Samozrejmosťou je redukčná prevodovka, ktorú je možné aktivovať aj počas jazdy do rýchlosti 70 km/h. Rovnako možno ovládať tri uzávierky. Výsledkom sú neuveriteľné terénne schopnosti, napríklad stúpavosť 100 %, maximálny náklon 35 stupňov či brodivosť 700 mm.
Čítajte viac Test: Mercedes-Benz GLE 350 de. Diesel v kombinácii s batériou je dobrou voľbouTrieda G si však polepšila aj v bezpečnosti. V balíku asistenčných systémov totiž pribudol asistent riadenia, aktívny asistent núdzového zastavenia a inteligentný tempomat upravujúci rýchlosť na základe dopravného značenia a profilu trasy. Novinka má už aj slovenskú cenu. Základná verzia štartuje na 133 764 eurách.
Technické údaje
Verzia | G 450d | G 500 | AMG G63 |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 6/24 | 6/24 | 8/32 |
Zdvihový objem (ccm) | 2 989 | 2 999 | 3 982 |
Výkon motora (kW) | 270 | 330 | 430 |
Krútiaci moment (Nm) | 750 | 560 | 585 |
Výkon štartér-generátora (kW) | 155 | 15 | 15 |
Krútiaci moment štartér-generátora (Nm) | 200 | 200 | 200 |
Prevodovka | 9G-Tronic | 9G-Tronic | 9G-Tronic |
Akcelerácia 0 – 100 km/h (s) | 5,8 | 5,4 | 4,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 210 | 220 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2 555 | 2 485 | 2 640 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,7 – 10,0 | 10,9 – 12,3 | 14,7 – 15,7 |