Volvo je čoraz viac čínske. Napokon, patrí pod krídla gigantu Geely. Tak ako Lotus, Smart či Polestar. Aj preto sa postupne mení. A keďže miliardový čínsky trh si pýta iné autá ako Európa či USA, vstupuje do nových vôd. Jeho logo sa tak objavuje na tom najmenej pravdepodobnom aute, aké si viete predstaviť. Ide totiž o MPV. Vôbec prvé v jeho histórii. Ak si však myslíte, že Volvo pácha „samovraždu“, keďže táto kategória áut je u nás minulosťou, nie je to tak. Pravých MPV síce ubúda, ale ich úlohu preberajú luxusné dodávky. Spomeňme triedu V od Mercedesu-Benzu, Multivan od Volkswagenu, nový Hyundai Staria, Kiu Carnival Hi-Limousine, Buick GL8 či dokonca novučičký Lexus LM. Presne tam mieri Volvo so svojou novinkou EM90.
Hoci ide v portfóliu Volva doslova o revolúciu, až tak veľa práce s ním nemalo. Vychádza totiž z čínskeho modelu značky Zeekr, ktorá je novou prémiovou odnožou Geely. EM90 je dvojčaťom Zeekr 009, ale so všetkými znakmi Volva. Máme tu svetlá s grafikou Thorovho kladiva aj typickú masku s logom. To je po prvýkrát podsvietené. Ďalšie svietiace diódy sú inšpirované architektúrou, najmä výškovými budovami. Vzadu zas nájdeme svietiaci nápis Volvo a svetlá, ktoré zasahujú vysoko do zadných stĺpikov, čo je ďalšia odlišnosť v porovnaní so sesterským čínskym modelom. EM90 je poriadny kolos. Na dĺžku má 5 206, na šírku 2 024 a na výšku 1 859 mm. Aj megalomanský rázvor náprav s hodnotou 3 205 mm je prísľubom obrovského vnútorného priestoru. A o tom vlastne EM90 je.
Volvo tvrdí, že interiér, do ktorého zadnej časti sa vstupuje cez posuvné dvere, má ponúknuť pocit domova, akejsi obývačky na kolesách, kde môžete komunikovať, relaxovať, ale aj pracovať. Tri rady sedadiel sú usporiadané v konfigurácii 2+2+2. Každý pasažier má tak plnohodnotné sedadlo. Výber materiálov a dizajn má zodpovedať škandinávskemu štýlu. Najviac pohodlia sa spája so stredným radom sedadiel, ktoré sú plne nastaviteľné, ventilované a vyhrievané. Cestu pomáha skrátiť 15,6-palcová obrazovka, ktorá sa sklápa zo stropu. Slúži na zábavu či prácu. Takmer rovnako veľká je dotyková centrálna obrazovka (15,4 palca), poskytujúca prístup k väčšine funkcií. Infotainment je vybavený výkonným procesorom Snapdragon od Qualcomm Technologies.
Samozrejmosťou je podpora 5G sietí, pokročilé hlasové ovládanie aj aktualizácia softvéru vzduchom. Zážitok zo zvuku aparatúry Bowers & Wilkins s 21 reproduktormi vynikne o to viac, že Volvo si dalo zvlášť záležať na zvukovej izolácii kabíny od hluku podvozka a aerodynamického hluku. Komfort zvyšuje dvojkomorové vzduchové odpruženie. Rušiť nebude ani hluk motora, pretože EM90 je čistým elektromobilom. Poháňa ho zadný elektromotor s výkonom 200 kW. To má stačiť na zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 8,6 sekundy. Vylúčená nie je ani dvojmotorová verzia, pretože sesterský Zeekr 009, postavený na identickej architektúre SEA 2 (Sustainable Experience Architecture 2), je v ponuke aj s pohonom oboch náprav a dvojnásobným systémovým výkonom 400 kW.
A dojazd? Ten má byť podľa čínskeho cyklu CLTC až 738 km. Stojí za ním najmä obria batéria s kapacitou 116 kWh, hoci nie je známe, či ide o tú hrubú, alebo využiteľnú. Nabíjanie z 10 na 80 % má trvať menej ako 30 minút. Volvo sľubuje špičkovú bezpečnosť, na ktorú sú zákazníci švédskej značky zvyknutí, ale asistenčné systémy zatiaľ nešpecifikuje. V Číne už Volvo otvorilo systém predobjednávok. Na výber budú štyri laky karosérie inšpirované prírodou a dve veľkosti diskov kolies s priemerom 19 alebo 20 palcov. To, či EM90 zavíta aj do Európy, netušíme. V každom prípade Volvo zvažuje ďalšie trhy.
Čítajte viac Zeekr: Čínska prémiová značka mieri do Európy. Chystá až šesť modelov