Vznietenie elektromobilov sa nezaobíde bez publicity. Ako každá nová technológia je na prvej rane médií. Z počtu publikovaných správ o požiaroch batériových vozidiel tak vzniká dojem, že sú nebezpečnejšie ako autá so spaľovacími motormi. Lenže štúdia americkej spoločnosti Autoinsuranceez, ktorá sa venuje poisteniu vozidiel, tvrdí pravý opak. Jej analýza vychádza z údajov Amerického úradu pre bezpečnosť dopravy (NTSB), Úradu pre štatistiku dopravy (BTS) a portálu Recalls.gov. Kľúč k získaniu dát o riziku vzniku požiaru elektromobilov v porovnaní s klasickými a hybridnými pohonmi bol jednoduchý. Autoinsuranceez porovnal počet požiarov na 100 000 áut.
Čítajte viac Horiace Bolty: LG odškodní General Motors sumou 1,9 miliardy dolárovVýsledky hovoria jasne v prospech batériových vozidiel. Na 100 000 predaných áut pripadá len 25,1 požiaru. Pri autách so spaľovacím motorom je to až 1 529,9 a pri hybridoch dokonca 3 474 požiarov. Nevýhodou pre klasické autá mohol byť fakt, že sú väčšinou podstatne staršie ako elektromobily. Najstaršie elektrické autá majú totiž nanajvýš 10 rokov, zväčša sú ale oveľa novšie, kým v obrovskej vzorke klasických vozidiel môžu figurovať aj vozidlá staršie ako 20 rokov. Je len logické, že sú náchylnejšie na poruchy, ktoré môžu viesť k vzniku požiaru, najmä z dôvodu poruchy palivového systému a elektrickej sústavy. Tie sú podľa štatistiky zvolávacích akcií hlavným dôvodom požiarov. Pri elektromobiloch sú to batérie.
Čítajte viac Teplo, teplejšie, horí! Tieto autá horia najčastejšieZaujímavé je, že pri klasických autách sa riziko požiaru s vekom zvyšuje, kým pri elektromobiloch znižuje. Dané je to tým, že s postupnou degradáciou akumulátorov klesá aj ich priebeh takzvaného tepelného úniku. Upozornil na to projekt SafeBattery. Na druhej strane je nevýhodou elektromobilov, že ak sa už ocitnú v plameňoch, horia dlhšie a po uhasení môže dôjsť k opätovnému vznieteniu, dokonca aj po niekoľkých dňoch. Hasenie elektromobilov je tak zložitejšie a nákladnejšie, často si vyžaduje ponorenie vraku do nádrže s vodou. Aj preto majú v niektorých mestách elektromobily zákaz parkovať v podzemných garážach. V obmedzenom priestore sa zle hasia a intenzita ich požiaru znamená veľké riziko pre ostatné vozidlá ako aj statiku budov.
Štatistika požiarov áut podľa pohonu
Typ pohonu | Počet vznietení na 100 000 áut |
---|---|
Elektromobily | 25,1 |
Benzínové autá | 1 529,9 |
Hybridy | 3 474,5 |