ADAC: Koľko prerábate pri nabíjaní elektromobilu? 'Vylejete' aj 25 % paliva!

Spotreba elektrickej energie, ktorú vám ukáže palubný počítač elektromobilu, nezodpovedá tomu, za koľko energie v skutočnosti zaplatíte. Elektromobily majú totiž tak trochu „deravú nádrž“. Môžu za to straty pri nabíjaní. Nemecký ADAC sa pozrel na to, koľko takto prerábate pri domácom nabíjaní. Nejde o drobné.

21.09.2022 06:00
debata (6)
Nabíjať auto priamo zo zásuvky nie je dobrý... Foto: Car Advice
Elektromobily - nabíjanie Nabíjať auto priamo zo zásuvky nie je dobrý nápad. Oveľa lepšie je použiť wallbox. A s čím vyšším výkonom, tým lepšie.

Viete, koľko elektriny spotrebuje váš elektromobil? Iste si myslíte, že palubný počítač ukazuje skutočnú spotrebu. Bohužiaľ, toto nie je celá pravda. Pri nabíjaní elektromobilov sa totiž stráca energia, za ktorú síce zaplatíte, no v skutočnosti neskončí v batérii. A váš palubný počítač túto stratu neukazuje. Stratám z nabíjania sa pritom nedá zabrániť. Dajú sa ale znížiť. V časoch rekordných cien za energie je to obzvlášť aktuálne. A presne na to sa pozrel nemecký autoklub ADAC. Zmeral straty pri nabíjaní štyroch mestských elektromobilov z domácej zásuvky a z wallboxu. To je najčastejší spôsob, akým majitelia elektromobilov „tankujú“.

Elektromobily Čítajte viac Sen o lacnom jazdení elektromobilmi sa rozplýva. A nielen v Nemecku

Pri nabíjaní zo zásuvky nabíjate výkonom 2,3 kW, no v nástennom wallboxe je to zvyčajne 11 kW, teda ak tento výkon podporuje palubná nabíjačka vo vašom elektromobile. Vo výnimočných prípadoch môže mať nástenná nabíjačka výkon až 22 kW. Tu platí tiež podmienka dostatočnej palubnej nabíjačky a ešte potrebujete povolenie od vášho dodávateľa energie, pretože takéto výkonné zariadenie vám nemusí schváliť. Treťou možnosťou je mať wallbox so zníženým výkonom. Merania ADAC-u ukázali, že straty tu nielenže sú, ale že nie sú zanedbateľné. A ešte k tomu, že sa veľmi líšia pri nabíjaní zo zásuvky a z wallboxu.

Aby sme vás nenaťahovali. Nabíjanie z wallboxu má vyššiu účinnosť ako nabíjanie zo zásuvky. A podiel na tom má aj samotný elektromobil. Straty Renaultu Zoe v „zásuvke“ sú až 24,2 % a pri wallboxe 9,7 %. Taký VW ID.3 je na tom oveľa lepšie. No i tak „vyleje“ pri nabíjaní zo zásuvky 13,6 a pri wallboxe deväť percent „paliva“. Najlepšie vychádza z meraní Fiat 500e, ktorý „tankuje“ zo zásuvky so stratou 12,7 a pri wallboxe len 6,3 %. Tesla 3 je zasa zaujímavá tým, že kým pri nabíjaní zo zásuvky patrí skôr k tým horším, na wallboxe stráca len 7,7 % energie. Pri použití wallboxu so zníženým výkonom na 3,6 či 5,5 kW sú straty vyššie ako pri použití výkonu 11 kW.

Aké sú straty pri nabíjaní doma

Model Domáca zásuvka Domáci wallbox Wallbox so zníženým výkonom
Renault Zoe 2,3 kW / 24,2 % 11 kW / 9,7 % nemerané
VW ID.3 2,3 kW / 13,6 % 11 kW / 9,0 % 5,5 kW / 9,2 %
Tesla Model 3 2,3 kW / 15,2 % 11 kW / 7,7 % 3,5 kW / 11,4 %
Fiat 500e 2,3 kW / 12,7 % 11 kW / 6,3 % 3,6 kW / 13,9 %

A prečo vlastne straty pri nabíjaní vznikajú? Pretože batérie elektromobilu sa nedokážu nabíjať striedavým prúdom, ktorý je vo vašej elektrickej sieti. Tento prúd musí palubná nabíjačka premeniť na jednosmerný. Ďalšie straty vznikajú v 12-voltovom elektrickom okruhu vozidla. Asi by ste neverili, že počas nabíjania je aktívnych niekoľko riadiacich jednotiek, ktoré majú na starosti tento proces a samy potrebujú 100 až 300 wattov. Ďalšie „litre“ energie sa vylejú vinou nabíjacieho kábla. Teda v spojení medzi zdrojom energie a elektromobilom. Toto môže mať na svedomí až štyri percentá strát.

elektromobil nabijanie nabijacka Čítajte viac ADAC: Koľko ‘paliva vylejete‘ pri nabíjaní elektromobilu? Aj pätinu!

Čo s tým? ADAC prichádza k záveru, že kým straty pri nabíjaní zo zásuvky sa pohybujú na úrovni 10 až 30 %, pri wallboxoch je to päť až 10 %. Pri nabíjaní striedavým prúdom preto platí zásada, že čím je nabíjací výkon vyšší, tým je vyššia aj účinnosť nabíjania a straty sú menšie. Ak chcete teda ušetriť, nabíjajte zásadne z wallboxu maximálnym možným výkonom. A je jedno, či nabíjate batériu z „nuly“ alebo z kapacity 80 %. ADAC to skúšal, no zistil, že tento fakt nemá na straty takmer žiadny vplyv. Ďalšou dobrou radou je zvoliť si správny elektromobil.

Ako ukázali merania, sú medzi nimi pomerne veľké rozdiely. Kým Renault Zoe mal vo všetkých prípadoch najväčšie straty, Fiat 500e ukázal, že straty môžu byť nízke. Zoe je tiež príkladom toho, aké dôležité je mať wallbox. Ak by ste s ním totiž najazdili ročne 10 000 km a nabíjali ho len z 230 V zásuvky, prídete o 120 eur. Tak či tak sú výsledky pre majiteľov elektromobilov pomerne nepríjemné. Veď si len predstavte, že by ste pri tankovaní klasického auta na čerpacej stanici platili o päť až 30 % viac, teda za palivo, ktoré ste nikdy nenatankovali.

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #nabíjanie #nabíjanie elektromobilov #dobíjanie elektromobilov
Články podľa značiek