Povinné poistenie elektrických kolobežiek, ktoré by malo kryť škody spôsobené ich jazdcami na majetku alebo zdraví druhej strane, nie je novou témou. V podstate ho zavádza smernica EP, o ktorej sme prvýkrát písali už v polovici roku 2021 v tomto článku:
Čítajte viac Povinné poistenie pre elektrokolobežky? Europoslanci tvrdia, že áno!Aktuálne však niektoré médiá túto tému „objavili“ zrejme aj v súvislosti s diskusiou o elektrických kolobežkách, ktorá sa v posledných týždňoch rozbehla vo Francúzsku a skončila tým, že občania Paríža sa drvivou, vyše 90-percentnou väčšinou, vyjadrili v referende za zákaz zdieľaných kolobežiek na území francúzskeho hlavného mesta. Je to pomerne dôležité rozhodne, lebo Francúzi, respektíve Paríž, bol prvým európskym hlavným mestom, ktoré niekedy v rokoch 2017 – 2018 začalo služby pre zdieľanie kolobežiek masívne podporovať.
A čo začalo Francúzom na zdieľaných kolobežkách prekážať? Hlavne nedisciplinovanosť ich používateľov, riskantná jazda a „bordel“ v meste, ktorý voľne odložené kolobežky spôsobovali. „Vieme, že pri pri jednej z každých piatich nehôd elektrických kolobežiek boli na nej dvaja jazdci,“ povedal minister dopravy Clément Beaune pre denník 20 Minutes. „Je dôležité, aby sme dali jasne najavo, že kolobežky nie sú hračkou,“ doplnil. Aj preto sa Francúzsko chystá zvýšiť minimálny vek na používanie elektrických kolobežiek z 12 na 14 rokov a pripravuje aj radikálne zvýšenie pokút pre dve osoby jazdiace súčasne na e-kolobežke z 35 eur na 135 eur.
Čítajte viac Francúzsko chce zvýšiť vekový limit pre elektrokolobežky. Paríž ich rovno zakážeEurópska únia chce situáciu s nedisciplinovanosťou kolobežkárov riešiť systematicky v tom zmysle, aby sa pri kolíziách, zavinených kolobežkármi dočkala aj druhá strana automaticky finančnej kompenzácie, respektíve, aby jej boli uhradené napríklad náklady na opravu auta, alebo bol finančne kompenzovaný pobyt v nemocnici. A to by malo riešiť povinné poistenie elektrických kolobežiek.
Otázkou však bolo, na koho by sa malo vzťahovať. Pôvodný návrh Európskej komisie bol pomerne nekompromisný a vzťahoval sa prakticky na všetko, čo môže po cestách jazdiť s využitím nejakého druhu motorizovaného pohonu, teda napríklad aj na elektrické bicykle alebo malé záhradné traktory.
Revidovaná smernica Európskeho parlamentu a Rady 2021/2118 bola Európskym parlamentom schválená koncom októbra 2021. Lobistické tlaky medzičasom zafungovali, takže takéto povinné poistenie by sa malo zaviesť pre „ťažké a rýchle“ kolobežky a samohybné stroje na štýl segwayov, elektrobicykle boli z tejto povinnosti vyňaté. „Rýchle“ pritom znamená elektrické kolobežky s maximálnou rýchlosťou nad 25 km/h alebo s maximálnou rýchlosťou nad 14 km/h v prípade, ak ich hmotnosť presiahne 25 kg.
To však neznamená, že jednotlivé členské štáty EÚ nebudú môcť ísť nad jej rámec a požadovať v rámci jej zavedenia do vlastnej legislatívny aj povinné poistenie elektrobicyklov. Touto cestou idú napríklad Nemci alebo Francúzi. Platí prirodzene aj opak: členské štáty môžu vylúčiť z povinnosti mať uzatvorené PZP množstvo iných „necestných“ vozidiel, ako sú záhradné traktory, golfové vozíky alebo vysokozdvižné vozíky. Celoeurópska legislatíva, zavádzajúca povinné poistenie elektrokolobežiek by mala začať platiť od januára budúceho roku.