Američania porovnali výdavky za benzín a elektrinu. Elektromobily z toho vyšli s ‘dlhým nosom‘

Jeden z hlavných motivačných argumentov pre kúpu elektromobilu majú byť nižšie prevádzkové náklady. U nás, ak nabíjate elektromobil doma alebo máte vhodný nabíjací program, to zatiaľ funguje. Za Atlantikom už ale nie. Môže za to relatívne nízka cena benzínu v USA. Ak sa však u nás začne elektrina v nabíjačkách zdaňovať tak ako uhľovodíkové palivá, s úsporou rozhodne nerátajte.

08.08.2023 06:00
debata (29)
Najnevýhodnejšie je vlastniť v USA malý... Foto: Nissan
Nissan Leaf Najnevýhodnejšie je vlastniť v USA malý elektromobil. Náklady za nabíjanie sú aj o 50 % vyššie ako v prípade podobne veľkého auta so spaľovacím motorom.

Agentúra Anderson Economic Group (AEG) sa pozrela na prevádzkové náklady porovnateľne veľkých áut s benzínovým alebo elektrickým pohonom. Vychádzala pritom z aktualizovaných cien energií v prvom polroku tohto roka. Pracovala teda s aktuálnou cenou benzínu či nafty na amerických „čerpačkách“ aj s cenou elektrickej energie v domácnostiach a v sieťach nabíjacích staníc. Pre majiteľov elektromobilov nemá príliš dobré správy. Takmer vo všetkých prípadoch sú náklady na bežné palivo nižšie ako náklady za nabíjanie. To znamená, že jazda s elektromobilom je drahšia. A čím je auto menšie, tým nevýhodnejšie je vlastniť také, ktoré jazdí na elektrinu. Agentúra AEG porovnala štyri segmenty áut.

Škoda - dojazd elektromobilov Čítajte viac Prvý kontinent ‘zakázal‘ automobilkám propagovať elektromobily ako autá s nulovými emisiami

AEG vypočítala, že ak vlastníte malé rodinné auto, akým je Honda Civic alebo VW Jetta, zaplatíte za 100 míľ (160 km) jazdy len 9,78 dolára. Ak však jazdíte s podobne veľkým elektrickým Nissanom Leaf alebo Chevroletom Bolt, stojí vás tá istá vzdialenosť 12,55 dolára a ak využívate rýchlonabíjacie stanice, dokonca až 15,97 dolára. Podobné je to s autami strednej triedy. Za 100 míľ za volantom Hondy Accord zaplatíte 11,08 dolára, ale ak máte Teslu 3, je to z domácej siete 12,68 a z rýchlonabíjačky 16,10 dolára. Len o chlp lepšie vychádzajú z porovnania luxusné autá. A je to logické, pretože tie benzínové sú „smädnejšie“. Ale elektrina i tak mierne prehráva.

Pri luxusných autách sa náklady vyrovnávajú,... Foto: Tesla
Tesla - elektrická Hodvábna cesta Pri luxusných autách sa náklady vyrovnávajú, ale benzín stále vyhráva.

Majiteľ Tesly S alebo Mercdedesu-Benz EQS zaplatí totiž za elektrinu na rýchlonabíjacej stanici 17,81 dolára, kým majiteľ BMW 5 alebo Audi 6 za benzín 17,56 dolára. Výhodnejšie sú luxusné elektromobily iba v prípade, že ich nabíjate doma. Potom stojí 160 km jazdy len 13,50 dolára. Pri pikapoch sa karta opäť otočí proti elektromobilom. Legendárny Ford F-150, Chevrolet Silverado alebo RAM si z účtu majiteľa vypýtajú po 100 míľach 17,58 dolára, no ak vlastníte elektrický Ford F-150 Lightning, Rivian R1T alebo elektrický GMC Hummer EV, stojí vás tá istá vzdialenosť pri využití rýchlonabíjačiek až 26,38 dolára. Pri nabíjaní doma je prevádzka podobne drahá ako prevádzka pikapu na benzín.

Elektrické pikapy, ako tento Ford F-150... Foto: Ford
Ford F-150 Lightning - 2022 Elektrické pikapy, ako tento Ford F-150 Lightning, zožerú toľko energie, že ak ich nabíjate na rýchlonabíjačkách, vôbec sa neoplatia.

No ak vlastníte pikap s naftovým motorom, zaplatíte za 160 km len 17,10 dolára, najmenej zo všetkých druhov pohonov. Samozrejme, prevažne nevýhodná bilancia prevádzky elektromobilov v USA je daná relatívne nízkou cenou paliva na tamojšom trhu v porovnaní s Európou. U nás je preto nabíjanie o niečo výhodnejšie ako tankovanie, ale len ak nabíjate z domácej siete a platíte za elektrinu ako domáci odberateľ, alebo máte vhodne nastavený paušálny program v sietui nabíjačiek. Čo sa však stane, ak sa začne elektrina v nabíjačkách zdaňovať podobne ako benzín a nafta? A to sa začne, pretože s pribúdajúcim počtom elektromobilov budú musieť štáty kompenzovať výpadok dane z uhľovodíkových pa­lív.

elektromobily Čítajte viac ADAC: Ktoré elektromobily vynikajú v spotrebe a ktoré sú ‘žrútmi’ elektriny?

Štúdia z USA však ukazuje ešte jeden paradox. A to ten, že najviac znevýhodnení sú majitelia malých elektromobilov. Pritom ideálnym elektromobilom by malo byť práve malé mestské auto s nulovými lokálnymi emisiami. Najprv sú trestaní najväčším rozdielom medzi cenou malého elektromobilu a malého auta so spaľovacím motorom, ktorý môže predstavovať dvojnásobok v neprospech „elektriny“, a potom doplatia za najväčší rozdiel medzi prevádzkovými nákladmi. Luxusné elektromobily majú pritom nulový vplyv na ochranu klímy, už len vinou obrovskej stopy CO2, ktorá vzniká pri ich výrobe a najmä výrobe ich batérií, ktoré majú kapacitu aj viac ako 150 kWh.

Pozrite si porovanie nákladov na 160 km

Malé rodinné autá

Referenčný model benzín na 100 míľ elektrina na 100 míľ elektrina na 100 míľ (rýchlonabíjanie)
Honda Civic/Nissan Leaf 9,78 $ 12,55 $ 15,97 $

Stredná trieda

Referenčný model benzín na 100 míľ elektrina na 100 míľ elektrina na 100 míľ (rýchlonabíjanie)
Honda Accord/Tesla 3 11,8 $ 12,67 $ 17,56 $

Luxusné autá

Referenčný model benzín na 100 míľ elektrina na 100 míľ elektrina na 100 míľ (rýchlonabíjanie)
BMW 5/Tesla S 17,56 $ 13,50 $ 17,81 $

Pikapy

Referenčný model benzín na 100 míľ elektrina na 100 míľ elektrina na 100 míľ (rýchlonabíjanie)
Ford F-150/Rivian R1T 17,58 $ 17,72 $ 26,38 $

© Autorské práva vyhradené

29 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromobily #spotreba alektromobilov
Články podľa značiek