Test: Kia EV6 GT-line – kórejský 'Taycan' rúca predsudky

Pred týmto autom má strach Tesla aj koncern Volkswagen. Kiu katapultuje rovno na súčasný vrchol nastupujúcej elektrickej éry. EV6, zvlášť vo verzii GT-line, ktorú sme si vyskúšali, vás ohromí dizajnom, zrýchlením a najmä bezproblémovou prevádzkou. Zabudnite na úzkosť z dojazdu či dlhé časy strávené na nabíjačkách. Toto auto sa nabíja pekelne rýchlo a rovnako rýchlo vás zbaví predsudkov.

01.09.2022 07:00
debata (8)
Kia EV6 pôsobí veľmi inovatívne. Vzdala sa síce... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Kia EV6 pôsobí veľmi inovatívne. Vzdala sa síce „tigrieho nosu“, no zato má celú „tigriu tvár“. Denné diódy matrixových svetiel totiž evokujú oči tejto šelmy.

Nie je to tak dávno, čo sme mali v redakcii na dlhodobý test elektrickú Kiu e-Niro. Tá síce vychádzala z modelového radu Niro, ktoré vám dopraje aj hybridnú a plug-in hybridnú verziu so spaľovacím motorm, no už toto auto dávalo tušiť, že Kia vie postaviť použiteľný elektromobil. Nová EV6 však „teleportovala“ hneď do novej galaxie. Asi najlepšie dokumentuje rýchlosť, ktorou napreduje elektrifikácia. Veď má 800 V elektrickú architektúru, ako Porsche Taycan, Audi e-tron GT či Rimac Nevera. My sme si vyskúšali najvýkonnejšiu verziu GT-line. Brutálne GT s výkonom 430 kW dorazí totiž na trh až začiatkom budúceho roka. To bude ale ponukou pre skutočných fajnšmekrov, kým GT-line, je proste „masovejším“ variantom. I keď nie opäť pre každého. Cenu technológie utajiť tak ľahko nedokáže.

Futurizmus bez výhrad

Kia EV6 pôsobí síce nesmierne kompaktne, no je to poriadny kus aut. Na dĺžku má 4 685 mm, na šírku 1 880 a na výšku 1 550 mm. Rázvorom náprav 2 900 mm prerastá aj veľké Sorento. Dizajnéri vybrali pre svoj revolučný elektromobil, postavený na úplne novej platforme E-GMP karosériu crossoveru. A to je skvelé riešenie, pretože na rozdiel od pravoverných SUV, má takýto „kríženec“ šancu na lepšiu aerodynamiku. Pri elektromobiloch sa to nepochabne zíde. Zároveň je tu ale o čosi väčšia svetlá výška, prinášajúca viac odolnosti a univerzálnosti. Aerodynamické línie sa pretavili do priam futuristického dizajnu. S EV6, ktoré evokuje kupé, sa rýchlo stanete stredobodom pozornosti. Predná maska s „tigrou tvárou“, ktorú tvoria nové matrixové LED svetlá, prvýkrát s vyrezávaním tieňov, priťahuje ako magnet. Rovnako inovatívna je kapota, ktorá nahrádza klasické blatníky.

Pri dĺžke necelých 4,7 metra má EV6 rázvor... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Pri dĺžke necelých 4,7 metra má EV6 rázvor náprav až 2,9 metra. To dáva tomuto crossoveru veľmi športové proporcie. Zaujímavá je plávajúca strecha aj dynamická línia, ktorá sa dvíha od predných blatníkov až k zadným svetlám.
Kia EV6 - test 2022
Kia EV6 - test 2022
+25Kia EV6 - test 2022

Z profilu zaujme klesajúca línia „plávajúcej“ strechy zakončená spojlerom s bočnými krídelkami, proti ktorej sa dvíhajú prahy, zasahujúce až k zadným svetlám, ako aj obrie 21-palcové disky s aerodynamickými vložkami. Vzadu EV6 rozhodne nezaostáva. Svetlá lemujú spojler zadného veka a tie smerové zas tvorí neuveriteľná „diamantová“ štruktúra. Pod nárazníkom nájdete ďalšiu vychytávku v podobe lediek integrovaných do akejsi „ekvalizérovej“ štruktúry. Jednoducho, dizajnéri sa vyhrali s každým detailom. Na rozdiel od sesterského Ioniqu 5 má teda EV6 oveľa športovejší šmrnc. No a verzia GT-line k tomu pridáva lesklé čierne dekorácie, čierne disky, matné pozadie svetiel a v našom prípade aj matný „mrazivý“ lak Interstellar Grey, ktorý dodáva EV 6 GT-line vyslovene prémiový nádych.

Zadná časť s prepojenými svetlami je doslova... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Zadná časť s prepojenými svetlami je doslova futuristická. A najmä aerodynamická. Turbulencie za vozidlom znižuje veľký strešný spojler aj odtrhová hrana pod oknom.

Digitálny kokpit má aj svoje muchy

Kabína je ďalším kontaktom s budúcnosťou. Kompaktná elektrická technológia umožnila vytvoriť nový ergonomický koncept. Veľkorysý rázvor náprav priniesol EV6 vzdušnosť a úplne vodorovnú podlahu. Palubná doska je akoby vsadená do oblúku pod prudko skloneným čelným oknom. Jej objem zmenšilo premiestnenie časti klimatizačného systému pod prednú kapotu. Nesie dvojicu 12,3-palcových zakrivených displejov prekrytých spoločným sklom. Majú úlohu prístrojového panela aj infotainmentu. Oceňujeme brilantné rozlíšenie, no je škoda, že prístrojový panel neponúka klasické analógové zobrazenie. Pritom vo viacerých konvenčných modeloch, vrátane plug-in hybridov, ho má Kia dovedené priam do dokonalosti. Zobrazenie akýchsi 3D vĺn je možno efektné, ale odčítanie rýchlosti z čísiel nepoteší. To je už lepšie sústrediť sa na veľký head-up, ktorým si môže EV6 merať sily s BMW či Mercedesom-Benz.

Kabína nepripomína žiadnu súčasnú Kiu. Má... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Kabína nepripomína žiadnu súčasnú Kiu. Má štíhlu palubnú dosku, ktorá nesie veľký zakrivený displej. Ovládacích prvkov radikálne ubudlo. Elektronický volič prevodovky má kruhový tvar. Vznáša sa spolu so stredovou konzolou.
Kia EV6 GT - 2022 Čítajte viac Kia EV6 GT: Finálne dáta elektrickej 'beštie' vyrážajú dych

Infotainment vás nadchne rýchlymi reakciami, prehľadným menu aj výborným zobrazením funkcií dojazdu a nabíjania. To je dôležité pre bezproblémovú prevádzku elektrických áut. Chce to ale cvik, pretože klasických hardvérovách tlačidiel predsa len ubudlo. Vstup do hlavných vetiev menu vyriešila Kia originálnym spôsobom. EV6 má totiž pod displejom lištu s dvojitou funkcionalitou. Kapacitné tlačidlá zobrazujú buď funkcie klimatizácie alebo hlavné položky menu – navigáciu, rádio, média alebo rýchly vstup do menu nastavení. Má to ale háčik. Funkcionalita sa prepína maličkými kapacitnými tlačidlami, čo za jazdy odpútava pozornosť. Sympatické je zachovanie dvoch analógových ovládačov na krajoch. Vo funkcii klimatizácie nimi nastavujete teplotu a vo funkcií menu hlasitosť audiosústavy. Ak si ale funkciu popletiete, čo sa môže ľahko stať, tak si namiesto hlasitosti prestavíte teplotu, alebo naopak.

Infotainment má skvelé rozlíšenie a peknú... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Infotainment má skvelé rozlíšenie a peknú grafiku. Spolupracuje s lištou s dvojfunkcionálnou lištou.
Kia EV6 - test 2022
Kia EV6 - test 2022
+25Kia EV6 - test 2022

Nový je aj dvojramenný volant. Oceňujeme, že tlačidlá tempomatu, palubného počítača a audio systému prevzala Kia z konvenčných modelov, takže kto pozná Kie, nebude mať žiadne problémy. Nová stredová konzola sa doslova vznáša medzi sedadlami, spolu s otočným ovládačom „prevodovky“, štartovacím tlačidlom ale aj dvoma držiakmi nápojov, lakťovou opierkou a perfektne umiestnenou indukčnou nabíjačkou smartfónov. Pod ňou ešte ostalo miesto na priam obriu schránku na ďalšie predmety, čo nepochybne príde vhod. Nabíjať si tu môžete ďalšie zariadenia – je tu USB aj USB-C port. Konzola má ale predsa len chybičku krásy. Pri práci s infotainmentom alebo spomínanou lištou si často nechtiac dlaňou zapnete vyhrievanie sedadiel, ich ventiláciu či vyhrievanie volantu. Práve na konci konzoly sú totiž situované veľmi citlivé kapacitné tlačidlá bez akejkolvek haptickej odozvy. A verte, že sa to stáva často.

Kabína nadchne, kufor až tak nie

So sedadlami budete spokojní. Aspoň čo sa týka komfortu. Na auto s písmenami GT v názve by sme čakali čosi športovejšie. A okrem vyšších operadiel by sme prijali aj výsuvnú kolennú podpoua. Skvelé ale je, že nastavovať sa dá nielen výška ale aj sklon sedáku. Za volantom síce sedíte o čosi vyššie ako v bežných autách, ale od kolmej polohy, typickej pre SUV, má EV6 naozaj ďaleko, keďže podlaha je zvýšená kvôli batériám. Skôr si pripadáte ako v kupé. Túto atmosféru umocňujú futuristické opierky hláv, čierny strop aj výber inovatívnych materiálov či ambientné osvetlenie, ktoré mení farbu z tyrkysovej cez modrú až po cyklámenovú v závislosti od zvoleného režimu. Ani EV6 sa však nevyhlo chronickej chorobe nových áut – príliš širokých predných stĺpikov, za ktoré sa vám pokojne skryje na križovatke celý kamión. Pomôcť majú asistenčné systémy, lenže – vidieť je vidieť.

Rovná podlaha a dlhý rázvor znamenajú veľký... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Rovná podlaha a dlhý rázvor znamenajú veľký priestor v kabíne. Vzadu je ale limitom klesajúca línia strechy.
Kia Sportage 1,6 T-GDi HEV 4WD (2022) Čítajte viac Test: Nový Sportage - týmto SUV KIA skutočne ‘trafila do čierneho‘

Na priestor sa sťažovať nebudete, dostatok miesta máte na nohy, nad hlavou aj v šírke ramien. Vzadu je to trochu inak. Nastupujete síce cez široké dvere a na nohy je tiež dostatok centimetrov, snáď s výnimkou chodidiel, no keďže sedadlá sú uchytené vyššie ako tie predné a strecha klesá nadol, veľkú rezervu nad hlavou nenájdete. Sesterský Ionoiq 5 je v tomto smere štedrejší. Pomáha ale nastavenie sklonu operadiel v približne 15 stupňoch. Pri tom najkomfortnejšom pribudne nad hlavou pár milimetrov. Pochopiteľne na úkor kufra. A ten je asi tou najslabšou stránkou EV6. Objemom 520 litrov sa príliš nechytá na takú Škodu Enyaq iV a pár litrami zaostáva aj za Ioniqom 5. Stráca najmä na tom, že podlaha je kvôli pohonu relatívne vysoko a len pod jej časťou sú ešte nejaké litre na káble . Z objemu tiež uberá prudko sklonené zadné veko. Za krásu sa platí.

Pod zadným vekom je priemerných 520 litrov pre... Foto: Lubos Pilc
Kia EV6 - test 2022 Pod zadným vekom je priemerných 520 litrov pre batožiny. Prístup uľahčuje elektrické zadné veko. Pod podlahou nájdete ešte priestor na káble.

Snaha vydolovať z geometrie kufra každý liter je ale jasná, keď sa pozriete na maximalizovaný priestor okolo vnútorných blatníkov. Oceňujeme tiež operadlá delené v pomere 40 : 60, po ktorých sklopení vzniká takmer vodorovná ložná plocha bez schodu. Potom sa má do EV6 zmestiť 1 300 litrov. K tomu je k dispozícii otvor na lyže. A pozor! EV6 má ešte jednu vychytávku, ktorou dáva väčšine konkurentov poriadne na frak. Jeho predná kapota sa otvára, dokonca za pomoci dvoch plynových vzpier, a pod ňou je ešte 20 litrov na drobné príslušenstvo. Napríklad na ďalší nabíjací kábel alebo na lekárničku. Verzie RWD, teda so zadným náhonom, si vpredu poradia dokonca až s 52 litrami nákladu. Takže celovým objemom sa EV6 nakoniec dotiahne na súperov z dielne koncernu VW. Len je usporiadaný trochu inak.

© Autorské práva vyhradené

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #test #elektromobily #Kia EV6 #Kia EV6 GT-line
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek