Jogger je mimoriadne zaujímavé auto presne z dôvodov, ktoré uvádzame v nadpise tohto testu. Má dobrú cenu, nízku spotrebu a vďaka kombinácii benzínového pohonu s LPG skutočne temer „nekonečný“ dojazd, reálne výrazne prevyšujúci v súčte oboch nádrží (benzínová má kapacitu 50 litrov a nádrž na LPG o 10 menej) tisíc kilometrov.
Všetko dražie
Najprv však pár slov k cene. Je pravda, že už približne tri roky ceny áut výrazne stúpajú, najviac to cítiť na malých autách a modeloch nižšej strednej triedy. Niektoré z nich v porovnaní s rokom 2019 zdraželi takmer o 50 percent. A tento trend neustáva. Pred pár dňami sme zverejnili článok, ako výrazne zdraželi na Slovensku cenovo najdostupnejšie autá v kategórii do 12-tisíc eur za posledný rok. Ak vás zaujíma, môžete si ho prečítať tu:
Čítajte viac Pozrite sa, ako ‘brutálne‘ za rok zdraželi na Slovensku najlacnejšie autá!Okrem iného sa v ňom dočítate, že k automobilkám, ktoré za posledný rok zdvihli ceny svojich áut najvýraznejšie, patrí Dacia. Pravdou však je, že aj po tomto náraste patria jej modely k cenovo najdostupnejším.
A tejto politike „dvíhania cien“ sa nemožno diviť. Dacia patrí totiž do koncernu Renault a materská značka aktuálne neprežíva ekonomicky najšťastnejšie obdobie. A nejde len o to, že stratila svoj ruský závod a vlastne celý ruský trh, ktorý je pre ňu dôležitý. Príliš sa jej nedarí ani v Európe. Napríklad z 30 európskych trhov je Renault po siedmych mesiacoch tohto roku najpredávanejším modelom len v jedinej krajinu, konkrétne v Slovinsku, kde je aktuálnym „kráľom“ Clio.
A v jej prípade ide navyše o automobilový „minitrh“. Aby bolo v Slovinsku Clio po 7 mesiacoch trhovou jednotkou, stačilo mu na to 768 predaných áut. Klesajúci predaj renaultov treba nejako suplovať, takže ceny modelov Dacia, ktorým sa v Európe darí dobre, išli pomerne zásadne nahor. Môžeme to ilustrovať aj na slovenských cenách. Duster medziročne zdražel o vyše 32 percent, Sandero takmer o 22 percent.
Základný Duster s motorom TCe 90 s výkonom 67 kW ste ešte na konci júna minulého roku mohli kúpiť za 10 790 eur, no v auguste tohto roku už stál 14 290 eur. Sandero s motorom SCe 65 s výkonom 49 kW začínalo pred rokom na Slovensku na sume 8 990 eur, v auguste toho roku však už malo cenovku 10 950 eur. Treba ale povedať, že oba modely prešli modernizáciou. A ako je na tom Jogger, ktorého test práve čítate?
Praktické
Ten sme v 7-miestnej verzii TCe 110 s čisto benzínovým litrovým trojvalcom s výkonom 81 kW testovali pred niečo vyše 4 mesiacmi. Vtedy bola základná cena verzie Jogger TCe 100 LPG (1,0 TCe 110, 74 kW LPG, 67 kW benzín, man.6, 5 miest) 14 550 eur, aktuálne stojí 15 650 eur, takže za necelé štyri mesiace zdražela o vyše tisíc eur. Aj napriek týmto zdraženiam však treba povedať, že Dacia si naďalej drží na Slovensku mimoriadne konkurencieschopné ceny, patriace k tým najnižším.
Ako sme už písali v teste benzínovej verzie, tak Dacia má odvahu ísť proti prúdu a predstaviť nové MPV (veľkopriestorové rodinné auto) v dobe, ktorá tomuto typu áut nepraje. A nielen to, hneď pri uvedení ho ponúkla v päť- a v sedemmiestnej konfigurácii. Jogger zaujal aj tým, že už základná verzia jazdí na benzín a LPG. Navyše má zvýšenú svetlú výšku 200 mm (takýmto údajom sa nemôžu pochváliť ani niektoré SUV, napríklad Karoq ponúka len 173 mm) a s ochranným oplastovaním, alebo aspoň jeho imitáciou, pôsobí tak trochu ako all-road, respektíve zvýšené terénne kombi, čo mu ešte viac pridáva na atraktivite.
A keď sme už spomenuli dĺžku, ide o „veľkopriestorové auto“, čo vidno aj na takmer 2,9-metrovom rázvore. Ten je napríklad o viac než 20 centimetrov dlhší, než ponúka jeden z najobľúbenejších „osobných nákladiakov“ na Slovensku, čím myslíme Octaviu kombi. A to sme ešte nespomenuli veľkosť kufra – Jogger v 5-miestnom usporiadaní ponúka objem až 842 (!) litrov.
O dizajne sme viac hovorili v predošlom teste, takže teraz len skonštatujeme, že Jogger možno z hľadiska dizajnu nie je vo svojej triede etalónom, ale na druhu stranu – ani neurazí a vyzerá určite zaujímavo. Dizajnérom sa podarilo vytvoriť auto, po ktorom možno len skĺznete pohľadom, ale rozhodne vás „ničím neurazí“ a faktom je, že takto jednoducho navrhnuté auto bude starnúť len veľmi pomaly a rozhodne mu nehrozí, že sa už po roku – dvoch „opozerá“.
Interiér je viac-menej identický s menším Sanderom. Opäť – je jednoduchší, prevládajú tvrdšie plasty, ale – po ergonomickej stránke je všetko na svojom mieste, ovládanie je jednoduché a intuitívne, žiadnu dôležitú funkciu nemusíte hľadať niekde v hĺbke infotainmentového menu. K interiéru máme možno len jedno výhradu a tú formulujeme v priamom porovnaní s predchodcom, ktorým bola Dacia Lodgy. Tá bola vďaka svojmu konvexnému (smerom von vydutému) tvaru o poznanie širšia, cítiť to na zadných sedadlách a aj na rozmeroch (nie objeme) kufra.
Benzín + LPG: rozumná voľba
Pozrime sa ale na tú najdôležitejšiu a aktuálne asi najpraktickejšiu vec. Už v základe, rovnako ako aj v testovanej verzii, môže auto spaľovať okrem benzínu aj LPG. Ide o fabrickú úpravu, takže prítomnosť LPG nemá žiadny vplyv na záruku, poskytovanú na motor.
Ceny LPG ani v súčasnosti nejdú do takých extrémov, ako ceny benzínu alebo nafty, aj keď za posledný rok išla cena v priemere hore o desiatky percent. Aktuálne stojí na Slovensku liter LPG v priemere 0,863 eura (zdroj: Benzin.sk), č je takmer o euro menej, než dáte za liter nafty. Motor má na plyn navyše vyšší výkon ako na benzín. Konkrétne 74 kW a 170 Nm maximálny krútiaci moment, na benzín je to 67 kW a 160 Nm.
Navyše pri hmotnosti okolo 1.3 tony vás celkom prekvapí pružnosť motora – a nielen pri LPG. „Papierovo“ to možno tak nevyzerá, stovku „dáte“ s benzínovým motorom za 12,5 sekundy, s LPG na to budete potrebovať o nejaké tri desatinky menej. Faktom ale je, že pocitovo – aj prakticky, z hľadiska predbiehania, je dynamika auta ak už nie dobrá, tak aspoň úplne v pohode dostačujúca.
A aby sme nezabudli na to možno najdôležitejšie – spotrebu. Pri bežnej jazde s miernou prevahou ciest v meste nad okreskami a diaľnicami a prevažne dvojčlennom obsadení sme pri jazde na plyn skončili s priemerom okolo deviatich litrov na sto kilometrov a pri jazde na benzín sa spotreba blížila 7-litrovej hranici.
Auto je navyše naladené komfortne a pomerne dobre si vie poradiť s priečnymi aj pozdĺžnymi nerovnosťami, čo je pri rodinnom aute dôležité. Navyše naozaj oceňujeme zvýšený podvozok. Samozrejme, pocítite ho pri trochu dynamickejšej jazde v zákrutách, kde sa auto nakláňa – ale očakávali sme, že sa vzhľadom na nastavenie podvozku a vyššie ťažisko bude nakláňať o dosť viac.
Záver
Z nášho pohľadu je Jogger jedným z mála rodinných MPV, ktoré sú ešte na trhu. Ponúka aj po miernom cenovom náraste výborný pomer medzi cenou a hodnotou a aj relatívne skromnejšia ponuka doplnkovej výbavy sa môže pochváliť rozumnými cenami. Verzia benzín + LPG je pri súčasnom zdražovaní pohonných hmôt naozaj zaujímavou alternatívou.
Nízkoobjemového trojvalca sa pod kapotou netreba báť. Nijako výkonovo neohúri, ale na auto bez problémov stačí. Pre nás je dôležité, že pri svojom rodinnom zameraní auto ponúka nielen veľký kufor, ale aj pomerne komfortnú jazdu. Len v druhom rade by to chcelo o niečo viac miesta.