Pokračovanie článku: Test: SsangYong Musso Grand – cenou a komfortom nemá súpera

Silný, tichý, úsporný

S výberom motora si pri Musse Grand ťažkú hlavu robiť nemusíte. Pod kapotou pracuje výlučne naftový 4-valec 2,2 e-XDI. Po modernizácii má výkon 148,6 kW. Krútiaci moment závisí podľa zvolenej prevodovky. S manuálom je to 400 Nm a so 6-stupňovým automatom Aisin, ktorým bolo vybavené aj naše Musso, až 441 Nm. Dynamika je slušná, hoci SsangYong neudáva zrýchlenie z 0 na 100 km/h. Odhadujeme to na takých 12 sekúnd. Maximálka končí pri 183 km/h. Vo svete pikapov je to až-až. Veď niektoré moderné elektromobily sú na tom ešte horšie. Pri jazde na bežných cestách oceníte kultivovaný prejav motora a vynikajúce odhlučnenie. Z tohto pohľadu Musso Grand opäť dýcha na krk luxusným esúvéčkam.

Pozdĺžne uložený 4-valec 2,2 e-XDI má až 148,6... Foto: PILC LUBOS
SsangYong Musso - test 2023 Pozdĺžne uložený 4-valec 2,2 e-XDI má až 148,6 kW a krútiaci moment 441 Nm. Na nedostatok dynamiky sa sťažovať nebudete. Najviac ale prekvapí kultivovanosťou a nízkym apetítom.

Japonská prevodovka radí hladko a vyčítať jej nebudete ani pohotovosť. Napokon, masívny krútiaci moment, ktorého maximum máte k dispozícii už od 1 600 otáčok za minútu, zahladí prípadné nedostatky. Motor si väčšinou pradie v nižšom spektre. Ak chcete viac, stačí prepnúť prevodovku do športového režimu alebo dať prednosť manuálnemu výberu prevodových stupňov. Krídelká na volante tu síce nenájdete, ale SsangYong prišiel so skvelou alternatívou. Funkcie + a – integroval do malého tlačidla priamo na voliči prevodovky. Palcom tak ľahko a intuitívne ovládate výber prevodu. Na asfalte vás Musso Grand zaskočí komfortným odpružením, napokon verzia Premium je vybavená päťprvkovým zavesením zadnej tuhej nápravy a vinutými pružinami namiesto listových pier.

Štvorkolka aj redukcia sa aktivujú otočným... Foto: PILC LUBOS
SsangYong Musso - test 2023 Štvorkolka aj redukcia sa aktivujú otočným ovládačom. Je to veľmi komfortné. Tak ako manuálny výber prevodov malým "joystickom" na voliči prevodovky.
SsangYong Torres - 2022 Čítajte viac SsangYong Torres: Nové drsné SUV naftu nepotrebuje. Dorazí aj k nám

Trúfame si povedať, že Musso Grand je ten najpohodlnejší pikap, v akom sme sedeli, hoci typické správanie áut s tuhou zadnou nápravou celkom neutají. I tak si v ňom vieme predstaviť štreku dlhú aj tisíc kilometrov, bez toho aby nás unavilo. Azda až na parkovacie manévre, ktoré sú pri jeho rozmeroch a priemernom „rajde“ predných kolies skutočnou výzvou. Trochu problémom môže byť na mokrom asfalte aj strata trakcie. Musso Grand má síce pohon 4 × 4, ale bez medzinápravového diferenciálu. To znamená, že nedokáže ponúknuť výhodu permanentného pohonu oboch náprav ani automatického pripojenia predných kolies v momente, keď preklzujú tie zadné. Tak ako to zvládnu esúvéčka.

Doma aj na asfalte

S prenosom výkonu na podklad pomáha zadným kolesám v bežnom režime 2H aspoň elektronická uzávierka, teda pribrzďovanie preklzujúceho sa kolesa. To čo je ale potenciálnou nevýhodou na asfalte, je ternom v teréne. Prednú nápravu aktivujete otočným ovládačom aj počas jazdy. No a do skutočne náročných podmienok sa môžete vrhnúť s redukčným prevodom. Opäť aktivovaným otočným ovládačom. Potom sa Musso Grand mení na nezdolný off-road s rámovým podvozkom a so solídnou svetlou výškou 220 mm. Limitom je len jeho dlhý rázvor znižujúci prejazdový uhol a dlhý zadný previs. Stále však ponúka vynikajúce nábehovú uhly – predný s hodnotou 19,5 a zadný 20,5 stupňa.

Veľkosťou nákladného priestoru Musso poráža... Foto: PILC LUBOS
SsangYong Musso - test 2023 Veľkosťou nákladného priestoru Musso poráža konkurentov. Automobilka však neponúka originálnu nadstavbu ani kryt. A to je veľká škoda.

Musso vás tiež prekvapí priaznivou spotrebou. Je len ďalším dôkazom, že nič lepšie ako diesel pre tento typ auta neexistuje. Možno nie je „trhačom asfaltu“, ale priemerne sa vie uspokojiť asi s priemerom 8,5 litra nafty na 100 km, nižším ako udáva výrobca. A to sme jazdili v chladnom decembrovom počasí. Ani v meste a na diaľnici si nevypýta viac ako desať litrov a na okreskách skreše apetít pod sedem litrov. A aby sme nezabudli – Musso Grand má nosnosť 800 kg. To ale len s 5-prvkovou zadnou nápravou. S listovými perami zvládne ešte o 200 kg viac, ale na úkor komfortu. I tak nie je v tomto parametri rekordérom. Niektorí konkurenti zvládnu o čosi viac. Platí to aj o ťažnej kapacite. Limitom Mussa Grand sú tri tony. Za tých najlepších viete zapriahnuť o pol tony viac.

SsangYong Torres - 2022 Čítajte viac SsangYong ako značka asi končí. Nový vlastník ju chce premenovať

Musso Grand je skutočným slovom do bitky. Škoda, že nemá plnohodnotnú uzávierku zadného diferenciálu a medzinápravový diferenciál, ktorý by umožnil využívať jeho štvorkolku aj pri vyšších rýchlostiach, ale v komforte a ekonomike prevádzky dáva konkurentom poriadnu lekciu. To všetko za cenu, na ktorú sa súperi nechytajú. V základe štartuje na 29 490 eurách. Za verziu Premium s automatom dáte 39 880 eur. No a ak prihodíte balík Premium Plus, stále to bude prijateľných 41 800 eur. To už ale máte na palube vybavenie hodné prémiového SUV a prakticky všetky asistenčné systémy. Za konkurentov dáte viac.

© Autorské práva vyhradené

7 debata chyba
Viac na túto tému: #SsangYong #SsangYong Musso
Články podľa značiek