Pokračovanie článku: Test: Škoda Kodiaq 2,0 TDI 4x4 – kupujte, kým sa dá

Diesel? Pre Kodiaq ideálny

Aj pod kapotou je Kodiaq „starou dobrou školou“. Hoci sa vám budú niektorí výrobcovia snažiť nahovoriť, že ideálom pre SUV je plug-in hybridná sústava či hybrid s benzínovým generátorom, nie je to tak. Nič lepšie ako naftový motor si nevieme v Kodiaqu predstaviť. Ten náš mal výkon 147 kW, hoci so štvorkolkou a 7-stupňovou prevodovkou DSG môžete dostať aj jeho slabšiu verziu s výkonom 110 kW. Ani tej by sme sa nebránili, no na druhej strane je silnejší motor predsa len výhodou. Výkonnejší Kodiaq zvláda šprint na stovku za 7,7 sekundy a sily mu nedochádzajú ani pri diaľničnom tempe. S prehľadom zvláda aj predbiehacie manévre, i keď istú mieru predvídavosti si to predsa len vyžaduje. Pomocou krídelol na volante nie je na zahodenie podradiť si o stupeň nižšie alebo zvoliť voličom prevodovky športový mód S.

Dvojlitrový naftový 4-valec 2,0 TDI s výkonom... Foto: Pravda, Ľuboš Pilc
Škoda Kodiaq - test 2023 Dvojlitrový naftový 4-valec 2,0 TDI s výkonom 147 kW dáva Kodiaqu výbornú dynamiku a vie byť aj veľmi úsporný. Čo viac si priať.
Škoda Trekka - 1969 Čítajte viac Škoda Trekka: Prvé ‘SUV‘ má 55 rokov. V Európe sme ho nepoznali

S trakciou nemá Kodiaq najmenšie problémy. Svoj výkon vie vďaka štvorkolke preniesť na podklad s absolútnou istotou. Motor je príkladne odhlučnený a za dynamiku a komfort si toho veľa nepýta. Palubný počítač ukázal v mrazivom počasí dlhodobý priemer za viac ako 2 000 km na úrovni 7,3 litra nafty na 100 km. Tomuto sa podobal aj náš údaj približne za 300 najazdených kilometrov, ale prevažne v meste. Mimo neho vie Kodiaq ušetriť aspoň liter nafty. To sú všetko skvelé hodnoty, ak uvážite, čo vám toto veľké rodinné SUV pre siedmich ponúka. Keď sme podobnú verziu testovali vlani v lete, nemal Kodiaq 2,0 TDI 4 × 4 problém jazdiť s priemerom len 6,6 litra nafty na 100 km. S plnou nádržou, ktorá má solídnych 58 litrov, vám palubný počítač sľubuje dojazd 850 kilometrov. Len si to porovnajte s elektrickými alternatívami…

Priemerná spotreba sa pohybovala v zimnom... Foto: Tomáš Andrejčák
Škoda Kodiaq 2,0 TDI 7-DSG Style - test 2023 Priemerná spotreba sa pohybovala v zimnom období na úrovni 7,3 litra nafty na 100 km. To nie je veľa za služby a komfort, ktoré toto veľké rodinné SUV ponúka.
Škoda Kodiaq - nezávislá ilustrácia 2022 Čítajte viac Nová Škoda Kodiaq by mohla vyzerať takto. Čo na to poviete?

Podvozok Kodiaqu je naladený tuhšie, ale o tom, že by nebol komfortný, sa hovoriť nedá. Mnohé nerovnosti navyše pohltí relatívne vysoký profil pneumatík. Výsledkom je aj solídna stabilita v zákrutách. Ak by vám to nestačilo, môžete si priplatiť za adaptívne tlmiče DCC, ktoré vedia v režime Comfort zmeniť Kodiaq doslova na plavnú limuzínu a v režime Sport zredukovať náklony karosérie na minimum. Oceníte tiež solídny akustický komfort, nielen čo sa týka izolácie motora, ale aj podvozka. Riadenie je ideálnym kompromisom medzi komfortom a primeranou spätnou väzbou. Na vychýlenie kolies z jednej do druhej krajnej polohy stačí Kodiaqu 2,5 otáčky volantom, čo je strmosť typická skôr pre klasické osobné autá ako SUV. Reakcie na riadenie sú preto pohotové.

Dojem kazí len cena

Naftový Kodiaq si nás získal. Je to ideálne rodinné SUV s vynikajúcou ergonómiou a variabilitou kabíny, ktorá nemá páru. Ťažko mu čosi vyčítať. Uskromnili by sme sa pokojne aj so slabším naftovým motorom 2,0 TDI (110 kW), ktorý by dokázal ušetriť ešte nejaké to deci paliva. Je tu len jeden čierny bod. A tým je cena. Áno, autá zdraželi, ale pri Kodiaqu nárast ceny len ťažko ospravedlniť faceliftom a infláciou. Zas až tak veľa sa na ňom od roku 2016 nezmenilo. Keď prišiel na trh, stála identická verzia 2,0 TDI 4 × 4 Style 35 590 eur. Dnes začína na 44 930 eurách. To je rozdiel neuveriteľných 8 340 ťažko vysvetliteľných eur! Za čo?

Škoda Kodiaq RS 2.0 TSI (2022) Čítajte viac Test: Škoda Kodiaq RS - rodinný 'rýchlik' vie byť prekvapivo komfortný

Náš testovaný exemplár, obohatený o tretí rad sedadiel (+ 1 149 €), paket Style Plus (1 980 €), ktorý obsahuje napríklad adaptívny tempomat do 210 km/h, kožený vyhrievaný volant, elektricky ovládané zadné veko či parkovaciu kameru, ale aj o trojzónovú klimatizáciu, vyhrievané zadné sedadlá, ťažné zariadenie (940 €) a metalízu (657 €), sa nakoniec vyšplhal až na cenu 51 661 eur. A to sme ešte nemali na palube udržiavanie v jazdnom prúde, volič jazdných režimov, adaptívne tlmiče či panoramatické strešné okno. Jednoducho, bolo vidieť, že auto bolo „vyskladané“ so snahou udržať cenu na rozumnej úrovni. To je ale dnes naozaj veľmi ťažké. I tak odporúčame kupovať, pretože dnes nemáte záruku, že nová generácia dostane diesel. Navyše počítame s tým, že jej súčasťou bude nepraktické dotykové ovládanie väčšiny funkcií.

© Autorské práva vyhradené

17 debata chyba
Viac na túto tému: #test #Škoda #Škoda-Auto #Škoda Kodiaq
Články podľa značiek