
Kia Niro EV je lacnejšou alternatívou k podstatne modernejšej Kii EV6. Líšia sa nielen rozmermi a dizajnom, ale aj technológiou elektrického pohonu. Kým EV6 s platformou E-GMP má zadný náhon alebo „štvorkolku“, Niro ostáva pri prednom náhone. A rozdiel je aj v batérii. EV6 už disponuje 500 alebo 700 V technológiou s podporou nabíjacieho výkonu 180 alebo 240 kW, Niro EV sa musí uskromniť s napätím 340 V a nabíjacím výkonom len 72 kW. To veľmi ovplyvňuje rýchlosť nabíjania. Nové Niro EV sa tak v podstate nelíši od prvej generácie. Áno má úplne novú karosériu, nový dizajn aj nový infotainment, ale technologicky vychádza z predchodcu. A je to logické. Kia sa totiž snažila Niro EV udržať cenovo pri zemi a orientovať ho na inú skupinu zákazníkov ako revolučné EV6.

Niro EV sme vám už predstavili v samostatnom teste, no teraz sme sa s ním vydali na našu pravidelnú cestu z Bratislavy do Vysokých Tatier a späť, aby sme sa pozreli na jeho spotrebu energie a tiež sme si vyskúšali rýchlosť nabíjania z 20 na 80 %. Všetko sa to odohrávalo v teplom počasí, takže Niro EV malo ideálne podmienky. Trasa má v podstate tri úseky s dĺžkou približne 100 km, okrem posledného, ktorí je o čosi dlhší. Prvý po Beladice s veľkou nabíjacou stanicou, druhý do Banskej Bystrice a tretí z Bystrice cez Čertovicu do Smokovca. Vyrážali sme s batériou nabitou na 72 %. Potom nás čakalo približne 200 km po diaľnici do Banskej Bystrice. V Beladiciach sme nestáli, pretože palubný počítač nám ukazoval bezpečný dojazd 294 km. Diaľnicu sme absolvovali rýchlosťou 120 km/h, tá vyššia už elektromobilom príliš nesvedčí.
Menšia batéria nevadí
Na nabíjačku v Bystrici sme dorazili s priemerom 18,4 kWh na 100 km a v batérii nám zostalo ešte 12 % energie. Minuli sme presne 60 % energie. Dojazd sa scvrkol na 39 km. Ak to spočítame, z pôvodne sľubovaného dojazdu nám palubný počítač ubral 55 kilometrov. Na nabíjačke sme strávili 41 minút dobitím batérie na 85 % kapacity. Dojazd sa nám predĺžil na asi 340 km. Za Bystricou išla spotreba prudko nadol, keďže diaľnica končí. A nič na tom nemení ani prejazd Čertovicou, kde si Kia síce pri stúpaní poriadne „potiahne“ ale pri zjazde vie zas mnohé zrekuperovať. Takže po prejazde nízkych Tatier sme spotrebu znížili pod 15 kWh na 100 km. Zvyšný úsek už viedol diaľnicou a potom nás čakalo 10 km stúpanie z Poradu do Starého Smokovca.

Spotreba energie BA – Starý Smokovec
Úsek | Typ cesty | Prejdená vzdialenosť | Spotreba na 100 km |
---|---|---|---|
BA – Banská Bystrica | diaľnica | 200 km | 18,4 |
Banská Bystrica – Hybe (za Čertoviciu) | okresky + prejazd pohorím | 78 km | cca 13 |
Hybe – Starý Smokovec | diaľnica po okreska (stúpanie) | 45 km | 19,3 kWh |
BA – Starý Smokovec | zmiešané | 323 km | 18,0 kWh |
Palubný počítač ukázal od nabíjania spotrebu 17,3 kWh/100 km. Priemer za celú jazdu bol tak 18 kWh na 100 km, čo nie je zlé. Pri využiteľnej kapacite 64,8 kWh to znamená reálny dojazd v teplom počasí vyše 370 km a to vrátane diaľničných úsekov. Takže ak by sme vyrážali s plnou batériou, nabíjať sme v podstate ani nemuseli. Na deklarovaných 460 to síce nemá, ale nezabúdajme, že spotreba elektromobilov podľa normy WLTP sa meria bez kúrenia či klimatizácie. Oveľa lepšie sa Niru EV darilo cestou späť. Je to logické, veď hneď na začiatku nás čakalo klesanie. Vyrazili sme s akumulátorom nabitým na 90 % a do Banskej Bystrice, opäť cez Čertovicu, sme sa dostali so zázračnou spotrebou 11 kWh na 100 km. Do Beladíc spotreba stúpla na stále krásnych 13,5 kWh.

Spotreba energie Starý Smokovec – BA
Úsek | Typ cesty | Prejdená vzdialenosť | Spotreba na 100 km |
---|---|---|---|
Starý Smokovec – Hybe okreska (klesanie) + diaľnica | 45 km | 9,5 kWh | |
Hybe – Banská Bystrica | okresky + prejazd pohorím | 78 km | 11,0 kWh |
Banská Bystrica – Beladice | diaľnica | 101 km | 18,5 kWh |
Starý Smokovec – Banská Bystrica | 223 km | zmiešané | 11 kWh |
Beladice – Bratislava | diaľnica | 100 km | 20,3 kWh |
Starý Smokovec – Bratislava | zmiešané | 323 km | 15,1 kWh |
Tu sme akumulátor nabili z o 45 na 81 %, teda o 36 % za 30 minút. Posledných 100 km diaľnice sme si vyskúšali povolenou stotridsiatkou. Spotreba okamžite narástla na 20,3 kWh. Ale ak to spočítame, celkový priemer bol 15,7 kW na 100 km. Za takýchto okolností by bol dojazd Nira viac ako 410 km. V meste sme ale s Nirom bežne jazdili za 12 či 13 kWh, čo znamená dojazd cez 500 km. Ak nejazdíte dlhé trasy, nemusíte teda Niro nabíjať viac ako raz za týždeň. Samozrejme, v zime bude všetko inak. Dojazd si kvôli nenásytnému kúreniu skráťte aspoň o 20 %. A ako ide Niru nabíjanie? To sme vyskúšali na rýchlonabíjacej stanici s výkonom cez 300 kW. Na Niro EV je to zbytočne veľa, ale chceli sme aby nabíjací výkon neklesol pod 150 kW ani v prípade, že na nabíjačku dorazí druhý elektromobil. Nech Niro EV ukáže čo vie.
Na nabíjačke nečakajte rekordy
Merali sme nabíjanie z 20 do 90 %, čo obsahuje aj typicky udávaný parameter nabíjania z 20 na 80 %. Bohužiaľ, Kia udáva úplne neštandardné nabíjanie z 0 na 80 % kapacity, čo sa vlastne nedá v praxi overiť, pretože prísť na nabíjačku s nula percentami chce poriadnu odvahu. Niro EV podporuje maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom 72 kW, čo je skromná porcia v porovnaní s konkurenciou, napríklad z dielne koncernu VW. Zvládne však trošku viac. Krátko po pripojené stúpol nabíjací výkon na 75 kW, ale udržal sa len po 25 % kapacity, potom padol na 61 kW. A pri 35 % to bolo len 53 kW. Za prvých 10 minút sme dobili presne 10 kWh, čo by stačilo v meste na asi 80 km a na diaľnici asi na 50.

Pri 40 % zrazu výkon vyskočil na krátko na 74 kW, ale potom sa vrátil na približne 60 a držal sa na tejto úrovni až po 55 %. Následne nabíjacia krivka padala na 55kW, pri 70 % to bolo už len 42 kW a s týmto údajom sme končili aj pri osemdesiatich percentách. Výkonnejšiu nabíjačku, než je väčšina 50-kilowattových, nevie teda Niro zužitkovať tak, aby ste ušetrili extra veľa času. A keď sme pri čase. Z 20 na 40 % (+ 13,4 kWh) to trvalo 13 minút. A zo 40 na 80 % (+ 16,2 kW) za 29 minút. Celkový čas nabíjania z 20 na 80 % bol teda 42 minút, pričom sme dobili 39,6 kWh. Nad 90 % už nabíjacia krivka klesla na 24 kW. Nabitie z 80 na 90 % tak zabralo 21 minút a ak by sme chceli nabíjať až do 100 %, potrebovali by sme ešte ďalších 32 minút.

Priebeh nabíjania jednosmerným prúdom
Stav nabitia (%) | Čas | Nabíjací výkon (kW) | Dodaná energia (kWh) | Zostávajúci čas do 1000 % |
---|---|---|---|---|
20% | 0 min . | 75 kW | O kWh | 1h 29 min. |
25% | 3 min. | 61 kW | 3,7 kWh | – |
30% | 7 min | 61 kW | 6,9 kWh | – |
35% | 10 min. | 53 kW | 10 kWh | – |
40% | 13 min. | 74 kW | 13,4 kWh | – |
45% | 15 min | 60 kW | 16,45 kWh | – |
50% | 18 min. | 61 kW | 19,45 kWh | 1h 10 min. |
55% | 22 min | 61 kW | 22,7 kWh | – |
60% | 25 min. | 55 kW | 26 kWh | – |
65% | 29 min. | 56 kW | 29,4 kWh | – |
70% | 38 min. | 42 kW | 32,8 kWh | – |
75% | 38 min. | 42 kW | 36,2 kWh | – |
80% | 42 min. | 41 kW | 39,6 kWh | 49 min. |
85% | 54 min. | 24 kW | 43,2 kWh | – |
90% | 63 min. | 24 kW | 46,8 kWh | 32 min. |
Len sa potvrdilo, že nabíjať batériu nad 80 % sa jednoducho neoplatí. Trvá to dlhšie ako nabíjanie z 20 na 80 %. A tiež je výhodné pripájať auto na nabíjačku z čo najnižšej kapacity, jedine tak môžete mať z rýchlonabíjania nad 50 kW aký-taký prospech. Inak sa vám s Nirom EV vôbec neoplatí jazdiť na silnejšie jednosmerné stojany a platiť za túto službu. Presný priebeh nabíjania si môžete pozrieť v tabuľke. Ešte spomeňme, že Niro EV malo celkový priemer spotreby za viac ako 3 000 km, 15,1 kWh na 100 km, čo je dokonca o 1,1 kWh menej ako udáva výrobca. Ale, samozrejme, Niru prialo pekné letné počasie, ktoré batérie milujú. Klimatizácia je pritom úspornejšia ako zimné kúrenie a nič na tom nemení ani prítomnosť tepelného čerpadla.