Test: Kia Niro EV - ako rýchlo jej ide nabíjanie a akú ma spotrebu?

Kiu Niro EV sme vám už predstavili v samostatnom teste. Teraz sme sa zamerali na spotrebu a rýchlosť nabíjania. Oplatí sa s ňou chodiť na rýchlonabíjacie stanice?

16.09.2023 07:00
debata (19)
Niro EV sme "prevetrali na ceste dlhej... Foto: Ivan Majerský, Ivan Majerský
Kia Niro EV - test 2023 Niro EV sme "prevetrali na ceste dlhej viac ako 600 km.

Kia Niro EV je lacnejšou alternatívou k podstatne modernejšej Kii EV6. Líšia sa nielen rozmermi a dizajnom, ale aj technológiou elektrického pohonu. Kým EV6 s platformou E-GMP má zadný náhon alebo „štvorkolku“, Niro ostáva pri prednom náhone. A rozdiel je aj v batérii. EV6 už disponuje 500 alebo 700 V technológiou s podporou nabíjacieho výkonu 180 alebo 240 kW, Niro EV sa musí uskromniť s napätím 340 V a nabíjacím výkonom len 72 kW. To veľmi ovplyvňuje rýchlosť nabíjania. Nové Niro EV sa tak v podstate nelíši od prvej generácie. Áno má úplne novú karosériu, nový dizajn aj nový infotainment, ale technologicky vychádza z predchodcu. A je to logické. Kia sa totiž snažila Niro EV udržať cenovo pri zemi a orientovať ho na inú skupinu zákazníkov ako revolučné EV6.

Naša trasa viedla z Bratislavy do Starého... Foto: Tomáš Andrejčák
Kia Niro EV - test spotreby 2023 Naša trasa viedla z Bratislavy do Starého Smokovca a späť. Vždy cez Čertovicu. Zaujímalo nás totiž aj stúpanie a klesanie.

Niro EV sme vám už predstavili v samostatnom teste, no teraz sme sa s ním vydali na našu pravidelnú cestu z Bratislavy do Vysokých Tatier a späť, aby sme sa pozreli na jeho spotrebu energie a tiež sme si vyskúšali rýchlosť nabíjania z 20 na 80 %. Všetko sa to odohrávalo v teplom počasí, takže Niro EV malo ideálne podmienky. Trasa má v podstate tri úseky s dĺžkou približne 100 km, okrem posledného, ktorí je o čosi dlhší. Prvý po Beladice s veľkou nabíjacou stanicou, druhý do Banskej Bystrice a tretí z Bystrice cez Čertovicu do Smokovca. Vyrážali sme s batériou nabitou na 72 %. Potom nás čakalo približne 200 km po diaľnici do Banskej Bystrice. V Beladiciach sme nestáli, pretože palubný počítač nám ukazoval bezpečný dojazd 294 km. Diaľnicu sme absolvovali rýchlosťou 120 km/h, tá vyššia už elektromobilom príliš nesvedčí.

Menšia batéria nevadí

Na nabíjačku v Bystrici sme dorazili s priemerom 18,4 kWh na 100 km a v batérii nám zostalo ešte 12 % energie. Minuli sme presne 60 % energie. Dojazd sa scvrkol na 39 km. Ak to spočítame, z pôvodne sľubovaného dojazdu nám palubný počítač ubral 55 kilometrov. Na nabíjačke sme strávili 41 minút dobitím batérie na 85 % kapacity. Dojazd sa nám predĺžil na asi 340 km. Za Bystricou išla spotreba prudko nadol, keďže diaľnica končí. A nič na tom nemení ani prejazd Čertovicou, kde si Kia síce pri stúpaní poriadne „potiahne“ ale pri zjazde vie zas mnohé zrekuperovať. Takže po prejazde nízkych Tatier sme spotrebu znížili pod 15 kWh na 100 km. Zvyšný úsek už viedol diaľnicou a potom nás čakalo 10 km stúpanie z Poradu do Starého Smokovca.

Kia Niro EV - test 2023 Čítajte viac Test: Kia Niro EV – zvonka a zvnútra revolúcia, v technike evolúcia

Spotreba energie BA – Starý Smokovec

Úsek Typ cesty Prejdená vzdialenosť Spotreba na 100 km
BA – Banská Bystrica diaľnica 200 km 18,4
Banská Bystrica – Hybe (za Čertoviciu) okresky + prejazd pohorím 78 km cca 13
Hybe – Starý Smokovec diaľnica po okreska (stúpanie) 45 km 19,3 kWh
BA – Starý Smokovec zmiešané 323 km 18,0 kWh
Kia Niro EV - test 2023
Kia Niro EV - test 2023
+13Kia Niro EV - test 2023

Palubný počítač ukázal od nabíjania spotrebu 17,3 kWh/100 km. Priemer za celú jazdu bol tak 18 kWh na 100 km, čo nie je zlé. Pri využiteľnej kapacite 64,8 kWh to znamená reálny dojazd v teplom počasí vyše 370 km a to vrátane diaľničných úsekov. Takže ak by sme vyrážali s plnou batériou, nabíjať sme v podstate ani nemuseli. Na deklarovaných 460 to síce nemá, ale nezabúdajme, že spotreba elektromobilov podľa normy WLTP sa meria bez kúrenia či klimatizácie. Oveľa lepšie sa Niru EV darilo cestou späť. Je to logické, veď hneď na začiatku nás čakalo klesanie. Vyrazili sme s akumulátorom nabitým na 90 % a do Banskej Bystrice, opäť cez Čertovicu, sme sa dostali so zázračnou spotrebou 11 kWh na 100 km. Do Beladíc spotreba stúpla na stále krásnych 13,5 kWh.

Kia EV5 - 2023 Čítajte viac Kia EV5: Nové elektrické SUV útočí na Enyaq. Najprv ale v Číne

Spotreba energie Starý Smokovec – BA

Úsek Typ cesty Prejdená vzdialenosť Spotreba na 100 km
Starý Smokovec – Hybe okreska (klesanie) + diaľnica 45 km 9,5 kWh  
Hybe – Banská Bystrica okresky + prejazd pohorím 78 km 11,0 kWh
Banská Bystrica – Beladice diaľnica 101 km 18,5 kWh
Starý Smokovec – Banská Bystrica 223 km zmiešané 11 kWh
Beladice – Bratislava diaľnica 100 km 20,3 kWh
Starý Smokovec – Bratislava zmiešané 323 km 15,1 kWh
Kia Niro EV - test 2023
Kia Niro EV - test 2023
+13Kia Niro EV - test 2023

Tu sme akumulátor nabili z o 45 na 81 %, teda o 36 % za 30 minút. Posledných 100 km diaľnice sme si vyskúšali povolenou stotridsiatkou. Spotreba okamžite narástla na 20,3 kWh. Ale ak to spočítame, celkový priemer bol 15,7 kW na 100 km. Za takýchto okolností by bol dojazd Nira viac ako 410 km. V meste sme ale s Nirom bežne jazdili za 12 či 13 kWh, čo znamená dojazd cez 500 km. Ak nejazdíte dlhé trasy, nemusíte teda Niro nabíjať viac ako raz za týždeň. Samozrejme, v zime bude všetko inak. Dojazd si kvôli nenásytnému kúreniu skráťte aspoň o 20 %. A ako ide Niru nabíjanie? To sme vyskúšali na rýchlonabíjacej stanici s výkonom cez 300 kW. Na Niro EV je to zbytočne veľa, ale chceli sme aby nabíjací výkon neklesol pod 150 kW ani v prípade, že na nabíjačku dorazí druhý elektromobil. Nech Niro EV ukáže čo vie.

Na nabíjačke nečakajte rekordy

Merali sme nabíjanie z 20 do 90 %, čo obsahuje aj typicky udávaný parameter nabíjania z 20 na 80 %. Bohužiaľ, Kia udáva úplne neštandardné nabíjanie z 0 na 80 % kapacity, čo sa vlastne nedá v praxi overiť, pretože prísť na nabíjačku s nula percentami chce poriadnu odvahu. Niro EV podporuje maximálny nabíjací výkon jednosmerným prúdom 72 kW, čo je skromná porcia v porovnaní s konkurenciou, napríklad z dielne koncernu VW. Zvládne však trošku viac. Krátko po pripojené stúpol nabíjací výkon na 75 kW, ale udržal sa len po 25 % kapacity, potom padol na 61 kW. A pri 35 % to bolo len 53 kW. Za prvých 10 minút sme dobili presne 10 kWh, čo by stačilo v meste na asi 80 km a na diaľnici asi na 50.

Na nabíjačke nepatrí Niro EV k rekordérom. Ak... Foto: Tomáš Andrejčák
Kia Niro EV - test spotreby 2023 Na nabíjačke nepatrí Niro EV k rekordérom. Ak ho však používate najmä v meste, je bez problémov. Na dlhej ceste budete musieť byť trošku trpezliví.

Pri 40 % zrazu výkon vyskočil na krátko na 74 kW, ale potom sa vrátil na približne 60 a držal sa na tejto úrovni až po 55 %. Následne nabíjacia krivka padala na 55kW, pri 70 % to bolo už len 42 kW a s týmto údajom sme končili aj pri osemdesiatich percentách. Výkonnejšiu nabíjačku, než je väčšina 50-kilowattových, nevie teda Niro zužitkovať tak, aby ste ušetrili extra veľa času. A keď sme pri čase. Z 20 na 40 % (+ 13,4 kWh) to trvalo 13 minút. A zo 40 na 80 % (+ 16,2 kW) za 29 minút. Celkový čas nabíjania z 20 na 80 % bol teda 42 minút, pričom sme dobili 39,6 kWh. Nad 90 % už nabíjacia krivka klesla na 24 kW. Nabitie z 80 na 90 % tak zabralo 21 minút a ak by sme chceli nabíjať až do 100 %, potrebovali by sme ešte ďalších 32 minút.

Nabíjací konektor je umiestnený vpredu, čo je... Foto: Tomáš Andrejčák
Kia Niro EV - test spotreby 2023 Nabíjací konektor je umiestnený vpredu, čo je najlepšie možné riešenie. Dočiahne k nemu každý kábel.

Priebeh nabíjania jednosmerným prúdom

Stav nabitia (%) Čas Nabíjací výkon (kW) Dodaná energia (kWh) Zostávajúci čas do 1000 %
20% 0 min . 75 kW O kWh 1h 29 min.
25% 3 min. 61 kW 3,7 kWh
30% 7 min 61 kW 6,9 kWh
35% 10 min. 53 kW 10 kWh
40% 13 min. 74 kW 13,4 kWh
45% 15 min 60 kW 16,45 kWh
50% 18 min. 61 kW 19,45 kWh 1h 10 min.
55% 22 min 61 kW 22,7 kWh
60% 25 min. 55 kW 26 kWh
65% 29 min. 56 kW 29,4 kWh
70% 38 min. 42 kW 32,8 kWh
75% 38 min. 42 kW 36,2 kWh
80% 42 min. 41 kW 39,6 kWh 49 min.
85% 54 min. 24 kW 43,2 kWh
90% 63 min. 24 kW 46,8 kWh 32 min.

Len sa potvrdilo, že nabíjať batériu nad 80 % sa jednoducho neoplatí. Trvá to dlhšie ako nabíjanie z 20 na 80 %. A tiež je výhodné pripájať auto na nabíjačku z čo najnižšej kapacity, jedine tak môžete mať z rýchlonabíjania nad 50 kW aký-taký prospech. Inak sa vám s Nirom EV vôbec neoplatí jazdiť na silnejšie jednosmerné stojany a platiť za túto službu. Presný priebeh nabíjania si môžete pozrieť v tabuľke. Ešte spomeňme, že Niro EV malo celkový priemer spotreby za viac ako 3 000 km, 15,1 kWh na 100 km, čo je dokonca o 1,1 kWh menej ako udáva výrobca. Ale, samozrejme, Niru prialo pekné letné počasie, ktoré batérie milujú. Klimatizácia je pritom úspornejšia ako zimné kúrenie a nič na tom nemení ani prítomnosť tepelného čerpadla.

© Autorské práva vyhradené

19 debata chyba
Viac na túto tému: #Kia #test #elektromobily #nabíjanie #nabíjanie elektromobilov #Kia Niro EV
Články podľa značiek