Test: Lexus RX 450h+ – prémiové rodinné SUV s novým hybridným systémom

Piata generácia japonského SUV prináša pre zákazníka voľbu hybridu, ktorú mu nie každá automobilka môže ponúknuť. Zároveň nerobí kompromisy v pohodlí na palube a v kvalite materiálov.

04.11.2023 07:00
IMG 20230926 171707762 HDR Foto:
Nová piata generácia Lexusu RX je unikátna v ponuke hybridných možností.
debata (2)

Lexus patriaci pod najväčšiu automobilku sveta Toyotu sa už od 90. rokov minulého storočia snaží dotiahnuť na prémiových konkurentov. Kým pred tridsiatimi rokmi sa rivalita odohrávala v segmente manažérskych limuzín, v poslednej dekáde je hlavný dôraz kladený na rodinné SUV. Do toho treba pripočítať aj elektrifikáciu modelového portfólia a razom je model RX vlajkovou loďou značky.

Kým v Európe sa Lexus nikdy nedokázal nemeckej konkurencii vyrovnať, v zámorí sa mu darí, a preto sa v mnohom na poli dizajnu snaží zapáčiť tamojším zákazníkom. Na starom kontinente sú priority kladené hlavne na ekologickosť prevádzky, a tak sú hybridné modely Lexus ideálne pre trhy Európskej únie.

Vzadu dominujú svietiacou lištou prepojené LED... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20230926 165920257 HDR Vzadu dominujú svietiacou lištou prepojené LED svetlá a v strede nápis Lexus.

Nová piata generácia Lexusu RX je unikátna v ponuke hybridných možností. Zákazník si môže zvoliť klasický hybrid s označením 350h, dobíjateľný hybrid 450h+ a klasický hybrid 500h zameraný na vysoký výkon, ktorý je vrcholom ponuky. My sme si vyskúšali prostrednú plug-in hybridnú verziu, ktorá sa do ponuky Lexusu RX dostala vôbec po prvý raz.

Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+
+6Lexus RX 450h+

Navonok robustný, ale uhladený

Predošlá generácia sa nechýrne preslávila prerastenou vretenovitou maskou, ktorá presahovala estetickú únosnosť pre bežného pozorovateľa. O novinke sa dá povedať presný opak. Typický dizajnový rys ostal zachovaný, no zároveň vystúpila do popredia mohutnosť prednej časti a elegancia členitého výpletu masky chladiča.

Predošlá generácia sa nechýrne preslávila... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20230926 165932905 HDR Predošlá generácia sa nechýrne preslávila prerastenou vretenovitou maskou, ktorá presahovala estetickú únosnosť pre bežného pozorovateľa. O novinke sa dá povedať presný opak.

Pri pohľade zboku najviac upúta široký C-stĺpik, ktorý je opticky prepojený s bočnými oknami a vytvára spojnicu medzi nimi a zadným oknom. Okrem toho zaujmú aj 21-palcové disky kolies dostupné od strednej výbavy Prestige. Vzadu dominujú svietiacou lištou prepojené LED svetlá a v strede nápis Lexus.

Pohlcovač stresu

V interiéri čaká na vodiča aj posádku maximum pohodlia z hľadiska materiálov, ich spracovania aj pocitu z jazdy. Povrch, ktorý prichádza do kontaktu s posádkou, je čalúnený kožou. Tie ostatné sú buď pokryté mimoriadne hodnote pôsobiacim mäkčeným plastom, alebo čiernym lesklým plastom. Pocit noblesy zvyšuje dvojfarebné čalúnenie kabíny.

Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+
+6Lexus RX 450h+

Veľkým posunom oproti predchádzajúcej generácii je obrazovka informačno-zábavného systému, ktorá má uhlopriečku 14 palcov a je dotyková. Okrem toho vodič čerpá informácie o jazde a o aute aj z digitálneho prístrojového štítu, ktorý však nie je plne konfigurovateľný. Projekčný head-up displej je súčasťou až štvrtého stupňa výbavy z piatich, s názvom Prestige Top.

Cestujúci na zadných sedadlách majú hojnosť priestoru v každom smere, vlastnú zónu klimatizácie a dve prípojky na nabíjanie mobilných zariadení. Operadlá zadných sedadiel sú polohovateľné a v prípade potreby sa dajú elektricky sklopiť priamo z kufra. Ten má objem po strechu pri vzpriamených sedadlách 612 litrov. Po ich sklopení sa prepravná kapacita zvýši na 1 678 litrov.

Povrch, ktorý prichádza do kontaktu s posádkou,... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20230926 170125822 Povrch, ktorý prichádza do kontaktu s posádkou, je čalúnený kožou.

Čo však vodič a posádka ocení najviac je dokonalé pohodlie a odhlučnenie kabíny. Podvozok dokáže mimoriadne efektívne odfiltrovať nerovnosti na ceste aj napriek obrovským kolesám. Ich prejazd možno zaregistrovať skôr sluchom, no to preto, lebo spaľovací motor pri štandardných otáčkach vôbec nepočuť a aerodynamický hluk je utlmený na minimum. Jazda v Lexuse RX nevyčerpáva a je skorej relaxom, vďaka čomu je človek po nej oddýchnutejší a spokojnejší ako pred ňou.

Plug-in hybrid prináša všestrannosť

Ako sme spomínali, Lexus RX je po prvý raz k dispozícii aj ako dobíjateľný hybrid. Tento variant možno považovať za najuniverzálnejší z ponuky, keďže okrem primeranej spotreby v hybridnom režime ponúka vodičovi aj čisto elektrický dojazd. Kapacita lítiovo-iónového akumulátora je 18,1 kWh, čo podľa normovaných meraní stačí na prejdenie 65 až 69 kilometrov. My sme dosiahli kombinovanú spotrebu 23,2 kWh/100 km a podarilo sa nám prejsť 55 kilometrov. Platí však pravidlo ako pri elektromobiloch, že dojazd kolíše v závislosti od vonkajších podmienok a štýlu jazdy.

Systémový výkon 227 kW (309 k) zabezpečuje... Foto: Matej Mikula, Pravda
IMG 20230926 171215539 Systémový výkon 227 kW (309 k) zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 200 km/h.

Aj keď sa zásoba elektriny v batérii minie, auto dokáže veľmi efektívne využívať klasický hybridný režim. Mimochodom, vodič má na výber prostredníctvom voľby režimov, či chce jazdiť čisto na elektrinu, elektrinu uchovať alebo nechať systém, aby rozhodol, ako jazdiť čo najefektívnejšie. Kombinovaná spotreba v hybridnom režime sa nám ustálila na 6,3 litra benzínu na sto kilometrov. V meste a na okresných cestách sa efektivita pohonu prejaví najviac a dá sa jazdiť okolo 5,5 l/100 km. Naopak, diaľničná jazda odoberie z nádrže priemerne 8 l/100 km, čo pri hmotnosti auta približne 2,2 tony je primeraný údaj.

Lexus RX 450h+
Lexus RX 450h+
+6Lexus RX 450h+

Pokiaľ ide o výkon, Lexus RX 450h+ ho má dostatok, a to aj vzhľadom na to, že svojou podstatou zvádza na pokojnú a nie športovú jazdu. Systémový výkon 227 kW (309 k) zabezpečuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a maximálna rýchlosť je 200 km/h. Výrobca neudáva krútiaci moment celého pohonného systému, ale len jednotlivých motorov. Atmosférický štvorvalec s objemom 2,5 litra dosahuje 227 Nm, elektromotor vpredu 270 Nm a elektromotor vzadu 121 Nm.

Lexus GX - 2023 Čítajte aj Lexus GX: Luxusný off-road prišiel o 8-valec. V teréne však dokáže viac

Vďaka prítomnosti elektromotora na zadnej náprave je auto vybavené pohonom všetkých kolies E-FOUR. Výkon motorov prenáša na kolesá jednotlivých náprav automatická prevodovka s kontinuálnym prevodom určená pre hybirdy s označením e-CVT. Tá umožňuje aj radenie virtuálnych prevodových stupňov páčkami pod volantom. Lexus má okrem základného režimu Normál k dispozícii aj ekologický, športový a individuálny režim a v prípade jazdy po nespevnenom podklade aj tlačidlo na prepnutie do režimu, ktorý pohon pripraví na zhoršené adhézne podmienky a upraví jeho reakcie.

Záver

Lexus RX 450h+ je v ponuke v piatich výbavách, ktoré sú značne predkonfigurované a zákazník si pripláca už len za lak karosérie a prípadne panoramatickú strechu v najvyššej výbave. V treťom výbavovom stupni nazvanom Prestige už sú zahrnuté predné LED svetlá s automatickým prepínaním diaľkových svetiel a s funkciou prisvecovania do zákrut, parkovacie senzory, monitorovanie mŕtveho uhla, 21-palcové disky kolies, bezdotykové otváranie piatych dverí a kožené čalúnenie.

Lexus LM - 2023 Čítajte aj Lexus LM: Dizajnom desí, prepychom šokuje

Cena vozidla v tejto výbave je 88 900 eur (príplatok za lak karosérie je 1 200 eur). Väčšina záujemcov asi siahne po výbave Prestige Top, ktorá síce stojí 92 900 eur, no obsahuje aj head-up displej, panoramatické zobrazenie okolia auta, asistent poloautonómnej jazdy novej generácie a viacfarebné ambientné osvetlenie interiéru. Výrobca poskytuje záruku na tri roky alebo do prejdenia stotisíc kilometrov.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #test #SUV #plug-in hybrid #Lexus #Lexus RX #Lexus RX450h
Články podľa značiek