Vynovená „elektráreň dostala prevodovku“
S výberom pohonu si ťažkú hlavu robiť nemusíte. Časy, keď ste mohli mať v CR-V okrem benzínového motora aj diesel, sú dávno preč. Do Európy sa navyše dostala výlučne hybridná verzia 2,0 e:HEV. Princíp poznáme z o starších modelov, ale CR-V ide ešte ďalej. Dvojlitrový atmosférický 4-valec, pracujúci v Atkinsonovim cykle, slúži v prvom rade ako generátor. Preto má výkon len 109 kW. Ale nebojte sa. Systémový výkon sústavy je 135 kW a krútiaci moment 335 Nm, čo zodpovedá parametrom hlavného trakčného elektromotora. CR-V je tak v podstate viac elektromobil ako klasické auto so spaľovacím motorom, len si namiesto veľkých batérií vozí pojazdnú „benzínovú elektráreň“. Batéria tu samozrejme je, ale iba menšia (+,06 kWh), ako záloha energie
Ak to totiž systém potrebuje, napríklad pri prudkej akcelerácii, berie si elektromotor elektrickú energiu z oboch zdrojov súčasne. Funguje to perfektne. CR-V má pri rozjazdoch jemné reakcie a pri jazde charakter blízky elektromobilom. I keď brutálne zrýchlenie chýba. No ani šprintom z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy sa celkom nestratí. Pomáha tiež režim Sport. Keď stlačíte pedál na podlahu, dokáže benzínová jednotka simulovať radenie prevodových stupňov. To preto, aby sa odstránil nepríjemný „mixér efekt“ hybridov, pri ktorých nie je medzi rýchlosťou a otáčkami motora priamy vzťah. Samozrejme, celkom to oklamať nejde, no Honda veľmi zapracovala na odhlučnení benzínovej jednotky, takže aj v situáciách, keď otáčky štvorvalca letia prudko nahor, motor až tak neobťažuje.
Pri spomaľovaní a brzdení dokáže CR-V rekuperovať energiu a ukladať ju do batérie. Základná rekuperácia je nastavená veľmi prívetivo, takže neznamená nepríjemné zmeny rýchlosti. V ponuke sú ešte tri ďalšie intenzity, ktoré regulujete krídelkami na volante. Ani tie sa ale zďaleka nepodobajú na funkciu e-pedal. Najväčšou zmenou však je, že Honda pridala hybridnému systému ďalší prevod. Doteraz sa totiž spaľovací motor spájal s kolesami len pri vyšších rýchlostiach, akoby ste mali zaradený najvyšší prevodový stupeň. Tentoraz to dokáže aj pri tých nižších. A to je veľmi výhodné, pretože sústava môže vynechať niektoré neefektívne fázy premeny energie. Navyše tým hybrid začína viac pripomínať klasický pohon.
Komfortnejšia ako úspornejšia
Medzigeneračne sa zvýšila aj maximálna rýchlosť. Trakčný elektromotor má teraz vyššie otáčky, až 14 500 za minútu, takže so zrýchlením končí CR-V pri údaji 187 km/h. O všetko sa stará elektronika. A robí to dobre. Parkovacie manévre či pohyby na križovatkách prebiehajú v podstate v elektrickom móde. Spaľovací motor je vypnutý aj pri plachtení a vlastne vždy, keď ho nie je treba, niekedy aj na úseku dlhom jeden kilometer. Sledovať to môžete na grafike energetických tokov. Výsledkom má byť úspora paliva a emisií. Tá ale nie je až taká zázračná. Honda udáva pre verziu AWD priemer 6,7 litra na 100 km. V praxi je to viac. Náš priemer za takmer 500 km bol 7,3 litra. Na diaľnici si ale CR-V potiahne aj 8,5 litra benzínu. V tomto režime sa výhody hybridu prakticky strácajú.
Na okreskách a v meste vie však hybrid podliezť aj šesť litrovú hranicu. Dosť to závisí od počasia. Ak je chladno, spaľovacia jednotka sa tak často nevypína. Musí bežať kvôli kúreniu, čo znižuje efektivitu. Myslíme si, že podobné hodnoty spotreby by CR-V pokojne dosiahlo s naftovým motorom bez akejkoľvek drahej elektrifikácie. Ale čo sa dá robiť. V Európe sme už naftu, až na výnimky, prakticky odpísali. Čo však oceňujeme je, že napriek hybridnému pohonu Honda, na rozdiel od Toyoty, zachovala klasický rozvod 4×4 s kardanom. Nie je tu teda druhý elektromotor na zadnej náprave. Vďaka tomu dokáže k zadným kolesám naďalej privádzať plných 50 % hnacieho momentu. A robí to častejšie ako predtým. Trakcia je teda perfektná. K dispozícii je aj mód Snow pre zasnežené cesty.
Naladením podvozka vás CR-V rozhodne poteší. Nemôže sa síce pochváliť adaptívnymi tlmičmi, ako plug-in hybridná verzia, ale má takzvané selektívne tlmenie. Tlmiče prispôsobujú tuhosť na základe vibrácií z vozovky. Takže, keď je to potrebné zmäknú a na kvalitnom asfalte stuhnú aby podporili stabilitu. V každom prípade je základom solídnych jazdných vlastností tuhá karoséria, presné riadenie a asistencia štvorkolky. V zákrutách vás preto CR-V rozhodne nesklame. A aj brzdy odvádzajú dobrú prácu. K tomu všetkému im pomáha rekuperácia. Dojem kazí horšie odhlučnenie kabíny od kolies a aerodynamického hluku. Tu mohla odviesť Honda lepšiu prácu. Najmä ak medzigeneračne CR-V výrazne zdražilo.