Škoda už síce predstavila vynovený Enyaq Coupé 85 a 85×, no na skladoch sú ešte exempláre modelového roku 2023. Presne taký Enyaq iV putoval do našej redakcie. Išlo o zaujímavú verziu. Kombinuje totiž športovú karosériu Coupé s vyšším stupňom vybavenia Longue, väčšou batériou s využiteľnou kapacitou 77 kWh, ale zároveň aj najslabším pohonom. Poháňa ho jediný elektromotor na zadnej náprave s výkonom 150 kW. Od Enyaqu iV RS Coupé má teda poriadne ďaleko. Nie je to však zlá voľba, pretože vďaka najlepšej aerodynamike a najnižšiemu výkonu je práve tento Enyaq verziou s najdlhším dojazdom. Škoda udáva 545 km. Samozrejme, v zime je to menej, no platí to aj pre ostatné verzie, takže istý náskok si stále zachováva.
Línia kupé neprekáža
Náš Enyaq iV Coupé bol lakovaný metalízou Graphite a používal sivé 19-palcové disky kolies obuté do zimných pneumatík s profilom 235/55 R19. Štandardne by malo ísť o dvadsiatky. Verzia Longue je navyše vybavená efektnou svietiacou maskou Crystal face, ktorá vás víta už pri priblížení, takisto ako projekcia zo spätných zrkadiel. Hoci kupé pôsobí dynamickejšie než klasické SUV, v skutočnosti sa rozmermi veľmi nelíši. Na rázvore 2 770 mm a celkovej dĺžke 4 653 mm pribudlo len päť milimetrov. Rozdiel v šírke predstavujú zanedbateľné dva milimetre, a čo je prekvapujúce, Enyaq Coupé iV nie je dokonca ani nižší. Naopak, jeho 1 622 mm znamená, že má o štyri milimetre viac. Sú tu ale aj športovejšie nárazníky a silueta kabíny ukončená odtrhovou hranou.
Aerodynamický odpor vzduchu klesol na Cd 0,234, čo je naozaj excelentná hodnota. Športový akcent dotvárajú matrixové LED svetlá, lakované prahy a tiež sériovo dodávaná panoramatická strecha, ktorá nadväzuje na čelné a zadné okno, čím vytvára čierny pás a zvýrazňuje líniu strechy. Ide o vôbec najväčšiu panoramatickú strechu zo všetkých modelov Škody. To, že kupé sa rozmermi nelíši od Enyaqu SUV, je dobrou správou pre posádku. Žiadne veľké kompromisy z hľadiska priestoru sa totiž nekonajú. Na predných sedadlách nemáte problém. Miesta dosť je na nohy aj nad hlavou. Ešte viac prekvapí Coupé vzadu, pretože strecha je stále dostatočne vysoká. No a v kufri ubudlo v základnom usporiadaní len 10 litrov, čo znamená, že je tu vynikajúcich 550 litrov.
Po sklopení operadiel, delených v pomere 40 : 60, vznikne celkových 1 700 litrov, opäť je to len o desať menej. To by ste asi nečakali. A keď sme už v kufri, spomeňme, že v ňom nechýba hlboká schránka na káble pod podlahou, otvor na lyže ani výklopné a háčiky po stranách na uchytenie tašiek. Za toto budete Enyaq iV milovať. Vráťme sa ale za volant. Verzia Longue pôsobí neporovnateľne hodnotnejšie ako základný Loft. Sivý a fádny textil totiž nahradila hnedá umelá koža. Nájdete ju dokonca aj na palubnej doske a stredovej konzole. Nejaké tie tvrdé plasty v kabíne predsa len sú. Napríklad na výplniach dverí. Všetko je však zladené tak, že to neprekáža. Elektricky ovládané sedadlá, ktoré Škoda charakterizuje ako športové, sú veľmi pohodlné, rovnako ako nastaviteľná lakťová opierka.
Dvojramenný volant má správnu hrúbku venca a rýchlo vám padne do ruky. Oceňujeme tiež valčekové ovládače. Inak ale Enyaq na hardvéri šetrí. Klimatizácia sa nastavuje výlučne cez veľký 13-palcový infotainment. Dotyková a nepodsvietená lišta pod ním je určená len na ovládanie hlasitosti rádia. Modernizovaná verzia by mala tento nedostatok vyriešiť. Našťastie sú tu stále klávesy pre priamy vstup do klimatizácie, vyhrievania zadného okna či nastavenie jazdného režimu. Samotný displej má veľmi peknú grafiku a aj menu, na ktoré si zvyknete. V zimnom počasí však Enyaqu chvíľu trvá, kým sa jeho softvér rozbehne. Obrazovka reaguje spočiatku pomaly. Malý displej pred vodičom neprekáža, pretože je tu ešte head-up displej. A potom je tu množstvo odkladacích schránok, s ktorými to Škoda jednoducho vie.
Bohatá výbava, no aj chybičky
Sú ale tri veci, ktoré nám na Enyaqu prekážali. Volič smeru jazdy nemá parkovaciu polohu, čo pôsobí zmätočne. Tlačidlo “P“ by vám dalo oveľa viac istoty, v akom režime sa Enyaq nachádza. Rovnako naštve automatické štartovanie a vypínanie. Tlačidlo Štart tu síce je, ale Enyaq „ožije“ hneď ako doň nastúpiť aj bez „štartovania“ a tiež sa vypne po tom, čo opustíte interiér. To aj vtedy, keď sa kľúč nachádza stále v kabíne. A ešte k tomu sa vypnú svetlá. Treťou výhradou je panoramatická strecha, ako súčasť štandardnej výbavy každého Enyaqu Coupé. Je síce efektná, ale nemá absolútne žiadnu clonu. V zime chladí a v lete bude kabínu zas zbytočne prehrievať i keď dokáže odrážať veľkú časť UV žiarenia. Roletka by i tak veľmi pomohla.
O luxus však núdza nie je. Úroveň Longue obsahuje ambientné osvetlenie, dvojzónovú klimatizáciu, elektricky ovládané vyhrievané sedadlá, vyhrievaný volant aj čelné okno, navigáciu, indukčné nabíjanie telefónov, solídny audiosystém, parkovaciu kameru, spomínané čalúnenie z hnedej ekokože či elektricky ovládané piate dvere. Príplatkový balík Advanced za približne 7 000 eur prináša head-up displej, svietiacu masku a audio Canton s 12 reproduktormi. Je tu tiež kompletný balík asistentov vrátane adaptívneho tempomatu, udržiavania v jazdnom prúde aj automatického prepínania matrixových svetiel. Všetko funguje spoľahlivo. Adaptívny tempomat navyše rešpektuje povolenú rýchlosť a pri spomalení využíva rekuperáciu. Podobne ako pri priblížení k iným autám.