Moderné autá sú vybavené systémom, ktorý vás má varovať pri cúvaní z neprehľadného miesta pred križujúcimi vozidlami. Existujú dve úrovne. Prvá upozorní vodiča na riziko kolízie zvukovou, svetelnou či haptickou výstrahou a druhá zapojí do deja brzdy. Ak teda hrozí pri cúvaní zrážka s autom, ktoré nevidíte, auto aktivuje brzdovú sústavu. Funguje to ale v realite? Sú tieto systémy naozaj spoľahlivé? Tak na to sa pozrela Americká automobilová asociácia AAA (American Automobile Association).
Čítajte viac Vedci stvorili ‘šialený‘ radar. Oklame všetky ostatnéNa skúšobnom polygóne otestovala účinnosť štyroch vozidiel modelového roka 2023, vybavených systémom automatického brzdenia pri nebezpečnom cúvaní. Išlo o SUV Hyundai Tucson, Lexus RX 350, Mazda CX-30 a Volkswagen Tiguan. Vodiči sa snažili vycúvať spoza dodávky, pričom im cestu skrížila imitácia vozidla. Výsledky veru nenadchli. Systém brzdenia sa aktivoval len v 65 % prípadoch, vo zvyšných vôbec nereagoval. A aj keď systém zaregistroval hroziacu kolíziu a brzdil, aj tak došlo v 97,5 % simulovaných cúvaní ku kolízii. Inými slovami, len v 2,5 % bol systém úspešný a zrážke predišiel.
Pozrite si ako dopadli testy cúvacích asystentov
O niečo úspešnejšie boli systémy pri detekcii dieťaťa za vozidlom, keď autá zabrzdili v 75 % pokusov a kolízii s dieťaťom predišli v polovici prípadov. Ani to ale nie je žiadna sláva. Preto AAA apeluje na vodičov, aby sa na elektroniku príliš nespoliehali. Preceňovanie asistenčných systémov je v USA dôvodom dvoch percent zo všetkých havárií. „Rovnako ako pri iných pokročilých asistenčných systémoch je aj funkcia automatického núdzového brzdenia pri cúvaní užitočným druhým párom očí, ale nie tým najdôležitejším,“ hovorí riaditeľ AAA Idaho Matthew Conde. „Jedného dňa môžu tieto systémy síce prevziať veľa úloh vodiča, ale zatiaľ je človek nenahraditeľný,“ dodal.
Čítajte viac Asistenčné systémy sú sklamaním. Počet nehôd neklesáAAA po teste vyzýva aj výrobcov, aby tieto systémy zdokonalili. A má aj pár dobrých rád pre motoristov. Podľa asociácie sa nemáme nikdy pri cúvaní spoliehať len na elektroniku. Cúvať máme pomaly, pretože to dáva viac času senzorom na detegovanie prekážky a teda aj na skoršiu reakciu, ktorá môže zrážke zabrániť alebo aspoň zmierniť jej následky. „To, čo ste sa naučili v autoškole, stále platí – pomalé cúvanie vám pomáha vidieť viac a pomáha tiež ostatným vidieť vás,“ povedal Conde. „S konzistentným bezpečnostným správaním môžeme chrániť všetkých účastníkov cestnej premávky, vrátane tých najzraniteľnejších.“