Mini Cooper: Už len ako elektromobil. A z Číny

Vstup do elektrickej éry zvládlo Mini na jednotku. Až teraz však predstavuje novú generáciu Mini Cooperu E a SE so solídnou batériou a solídnym dojazdom. Vyrábať ho už ale nebudú v domovskej Británii.

12.09.2023 10:00
debata
Mini zredukovalo dizajn na minimum. O to viac... Foto: Mini Cooper
Mini Cooper SE - 2023 Mini zredukovalo dizajn na minimum. O to viac vyniká typická 8-uholníková maska a elipsoidné svetlá.

Prvej generácii elektrického Mini sme neveštili veľkú kariéru. Batéria s kapacitou 32,6 kWh z neho totiž robila výlučne mestský hatchback. A vzhľadom na prémiový pôvod aj poriadne drahý. Stal sa ale pravý opak. Presnejšie, z elektrického Mini sa stal bestseller značky bez rozdielu pohonu. Len v roku 2022 sa z elektrickej verzie predalo 43 744 kusov, čím si Mini E odhryzlo 22 % podiel na všetkých registráciách. Do budúcnosti má teda dvere otvorené, zvlášť ak na svet prichádza nová generácia, ktorá dostala oveľa väčšiu batériu. Ani sa netreba čudovať, pretože kultové Mini už s iným ako elektrickým pohonom neráta.

BMW Vision Neue Klasse Concept - 2023 Čítajte viac BMW Vision Neue Klasse: Budúcnosť Mníchova čerpá tvary z minulosti

Mení sa aj nomenklatúra. Názov Mini One odchádza do minulosti. Trojdverové a 5-dverové Mini vrátane kabrioletu budú mať odteraz prívlastok Cooper. Na výber budú dve verzie, Cooper E a Cooper SE, ktoré sa líšia výkonom aj kapacitou akumulátora. V oboch prípadoch ide o radikálne zlepšenie. Cooper E dostal predný elektromotor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 290 Nm. Kapacita batérie vzrástla na 40,7 kWh, takže jeho normovaný dojazd je 305 km. Cooper SE je ešte silnejší. Jeho elektromotor dáva 160 kW a 330 Nm krútiaceho momentu. Dojazd 402 km zabezpečuje batéria s kapacitou 54,2 kWh.

Motokárový efekt s dlhým rázvorom a krátkymi... Foto: Mini Cooper
Mini Cooper SE - 2023 Motokárový efekt s dlhým rázvorom a krátkymi prevismi Mini zostal. Navyše je širšie. Presné rozmery ale zatiaľ automobilka nezverejnila.

O dynamiku sa báť naozaj netreba. Veď na stovku to už základný Cooper E zvládne za 7,3 a Cooper SE len za 6,7 sekundy. Domáce nabíjanie zrýchľuje štandardná 11 kW palubná nabíjačka. Na rýchlonabíjcích staniciach však novinky príliš neohúria. Cooper E podporuje nabíjací výkon maximálne 75 kW a SE maximálne 95 kW. Väčšina konkurencie je na tom lepšie, ale vzhľadom na mestské zameranie Cooperov to stačiť bude. Mini sľubuje, že nabite z 10 na 80 % nemá trvať na výkonnejších nabíjačkách dlhšie ako 30 minút. Dôležité však je, že s väčšou batériou sa teraz môže elektrický Cooper konečne vydať aj za hranice mesta.

Vzadu sú najväčšou novinkou trojuholníkové... Foto: Mini Cooper
Mini Cooper SE - 2023 Vzadu sú najväčšou novinkou trojuholníkové svetlá, ktoré umožňujú voliť jednu z troch grafík. Stanú sa ale pravdepodobne najkontroverznejším dizajnovým prvkom Cooperu.
Mini SE - 2023 Čítajte viac Mini Cooper Electric: Novinka už vystrkuje rožky. Konečne zvládne 400 km!

Dizajn novinky sa nesie v dizajnovom jazyku Charizmatic Simplicity, ktorý má kombinovať tradíciu s progresívnym štýlom. Dizajnéri v podstate zredukovali typické črty Mini na minimum. Máme tu veľkú 8-uholníkovú masku, elipsoidné LED alebo matrix LED svetlá, prísne horizontálnu líniu pontónu a plávajúcu strechu nad pásom okien. Asi najväčšou a kontroverznou zmenou sú trojuholníkové zadné svetlá. Nič na tom nemení ani fakt, že umožňujú voliť jednu z troch grafík. Zároveň Mini odstránilo všetky dekorácie. Nenájdete tu chróm ani ozdobné bočné lišty. Kľučky sú tentoraz zapustené, čo prospieva aj aerodynamike.

Interiér je doslova funkcionalistický. Kruhový... Foto: Mini Cooper
Mini Cooper SE - 2023 Interiér je doslova funkcionalistický. Kruhový až 240 mm displej už nie je integrovaný v palubnej doske, ale vznáša sa nad ňou. Kvalita zobrazenia bude perfektná, pretože Mini použilo OLED technológiu.

Pocit motokáry umocňujú krátke previsy, dlhý rázvor a veľké kolesá. Cooper dostane disky s priemerom od 16 do 18 palcov. Celkový priemer kolies narástol až na 635 mm. Pneumatiky majú šírku 205 alebo 225 mm. Menil sa aj formát vrátane rozchodu kolies, no rozmery Mini zatiaľ tají. Na výber budú tri verzie – Essentila, Classic a športová John Cooper Works (JCW). Pre Classic je pripravené trojfarebné lakovanie strechy či predná maska lakovaná v odtieni Vibrant Silver. Prvý elektrický JCW zas preferuje čierny klavírny lak a chýbať nemôžu ani pruhy na kapote. Charakter verzií sa odráža vo farebnom a v materiálovom stvárnení kabíny, ktorá má poskytnúť viac miesta ako doposiaľ. Zatiaľ však poznáme len objem kufra, ktorý sa pohybuje od 200 do 800 litrov.

Kufor má od 200 do 800 litrov. To podľa... Foto: Mini Cooper
Mini Cooper SE - 2023 Kufor má od 200 do 800 litrov. To podľa usporiadania. Zadné operadlá sú delené v pomere 60 : 40.

Aj v štvormiestnej kabíne vládne minimalistický duch. Centrom horizontálnej palubnej dosky je nový kruhový OLED displej s priemerom 240 mm, vo funkcii infotainmentu aj prístrojového panela. Ten integruje deviatu generáciu operačného systému Mini. Po prvý raz nie je integrovaný, ale vznáša sa na palubnej doske. Ďalšie údaje získava vodič z head-up displeja. Novinkou je Intelligent Personal Assistent s pokročilým hlasovým ovládaním, ktoré sa aktivuje zvolaním Hej, Mini. Našťastie, pod displejom je desať hardvérových ovládačov pre najčastejšie funkcie vrátane štartovania, radenia, hlasitosti rádia, parkovacej kamery alebo výstražných svetiel. Škoda len, že z Mini zmizli pôvodné efektné páčkové prepínače.

Mini Cooper SE - 2023
Mini Cooper SE - 2023
+32Mini Cooper SE - 2023

Pôvodný priestor pre volič „prevodovky“ využilo Mini na umiestnenie držiakov nápojov a indukčnú nabíjačku smartfónov. Atmosféru na palube dokáže meniť ambientné podsvietenie pod displejom, ale aj na palubnej doske a dverách. Výber materiálov reflektuje ekologickú povahu Cooperu. Sedadlá sú čalúnené umelou perforovanou kožou Vescin a textílie, ktoré pokrývajú palubnú dosku alebo strop, sú vyrobené z recyklovaných materiálov. Napríklad pletený povrch palubovky so vzorom houndstooh je dostupný vo dvoch farbách. Typický štýl Mini dodáva aj volant s dvoma masívnymi ramenami. Novinka by sa mala dostať do predaja v roku 2024. Pikantné ale je, že už nebude pochádzať z Veľkej Británie, ale z Číny.

Zatiaľ poznáme len britské ceny. Cooper E by mal stáť od 30 000 (35 000 €) a SE od 34 500 (40 000 €) libier. Spolu s elektrickým Mini Cooper dorazí aj nový elektrický Countryman, ktorý má o 130 mm dlhšiu a o 60 mm vyššiu karosériu a bude štandardne vybavený dvojicou elektromotorov, teda aj phonom 4 × 4.

Mini Aceman Concept - 2022 Čítajte viac Mini Aceman: Tento koncept nahradí 5-dverové Mini. A udá smer

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mini #Mini Cooper #Mini Cooper SE
Články podľa značiek